العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 19-08-2011, 10:01 AM
الصورة الرمزية ramy01011
ramy01011 ramy01011 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: HR Officer

ramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant future
افتراضي رد: نفسي اعمل مشروع ومش عارف ابدا منين

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
انا عايش في الامارت و اسعار العربيات المستعملة هنا في الارض و عربيات الحوادث تقريبا ببلاش و كنت عايز اعرف لو اشتريت عربية او 2 حوادث و قطعتهم هعرف ابعهم في مصر ؟
قديم 20-08-2011, 04:16 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: Re: نفسي اعمل مشروع ومش عارف ابدا منين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelbaha مشاهدة المشاركة

واعتقد ان اهم نقطه في الموضوع هو المكان
لو الواحد لقى مكان لقطه في الموقع والمساحه وتوافر المياه الجوفيه يبقى باذن الله باقي الخطوات حتكون سهله

ياترى رايكم ايه بقه في الكلام ده؟؟؟؟
تمام ياريس
اهم بداية هو المكان لكن مش شرط يكون على شارع عمومى او فى حته فيها رجل لان دايما فى المجالات الخدمية... العميل هو اللى بيروح لها حتى لو بدروم
المهم المساحة تكون كويسة وقابله للتوسع والتطوير ان شاء الله
طبعا التفاصيل مش عارفها قوى لكن نفكر مع بعض
مكان للادارة -حجرة (مخزن) (خامات مستلزمات الغسيل) - مكان لاستيعاب سيارتين معا (غسيل سيارتين او اكتر فى وقت واحد ) طبعا الغسيل هايختلف من بودى - صالون- شاسية -حوض و موتور - وماتنساش التلميع والتشميع (مهم قوى ده )
التكلفة كلها مبدئيا هاتكون فى المكان وتجهيزاته
لانك هاتحتاج ضغط ميه عالى وتقسيم صرف كويس والكوريك التمساح الى بيرفع العربية عشان غسيل الشاسية
كل خامات الشغل مش هاتكون مكلفة ولا حاجه لان المشروع ده بيعتمد فى المقام الاول والاخير على مستوى الخدمة وتقديم افضل ما يكون (معنويا قبل كل شىء) لراحة العميل
مع شوية حزم منك فى الادارة - عروض وتخفيضات وهدايا - مكان معقول لانتظار العملاء (ويكون فيه بويلر ميه او سخان لزوم الشاى والقهوه وشوية حاجه ساقعة وعصير باختصار مينى بوفيه وحته تليفزيون جميل كده وتكييف)
هتلاقى الزبون يجيلك عشان يشرب ويتفرج ع التليفزيون ويقعد فى التكييف لغاية ما عربيته تخلص وياخد معطر مجانا وشغل 10÷10 وبسعر ماحصلش .... ايه الحلاوه دى؟؟؟؟؟؟ هههههههههههههههههههههه شوفت بقى التفكير بيوصلنا لايه ....؟؟؟؟؟؟
معلش انا بفكر معاك كأخ او صديق مش صاحب خبره لكنه فكره منى على فكره منك واحتمال برضه مواجهة اى عقبات او حاجات ماكناش نعرفها لازم نفكر هانتعامل معاها ازاى
وان شاء الله نتابع معاك لغاية ما نيجى نباركلك على الافتتاح

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 21-08-2011, 05:53 AM
waelbaha waelbaha غير متواجد حالياً

waelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymangalal مشاهدة المشاركة

تمام ياريس
اهم بداية هو المكان لكن مش شرط يكون على شارع عمومى او فى حته فيها رجل لان دايما فى المجالات الخدمية... العميل هو اللى بيروح لها حتى لو بدروم
المهم المساحة تكون كويسة وقابله للتوسع والتطوير ان شاء الله
طبعا التفاصيل مش عارفها قوى لكن نفكر مع بعض
مكان للادارة -حجرة (مخزن) (خامات مستلزمات الغسيل) - مكان لاستيعاب سيارتين معا (غسيل سيارتين او اكتر فى وقت واحد ) طبعا الغسيل هايختلف من بودى - صالون- شاسية -حوض و موتور - وماتنساش التلميع والتشميع (مهم قوى ده )
التكلفة كلها مبدئيا هاتكون فى المكان وتجهيزاته
لانك هاتحتاج ضغط ميه عالى وتقسيم صرف كويس والكوريك التمساح الى بيرفع العربية عشان غسيل الشاسية
كل خامات الشغل مش هاتكون مكلفة ولا حاجه لان المشروع ده بيعتمد فى المقام الاول والاخير على مستوى الخدمة وتقديم افضل ما يكون (معنويا قبل كل شىء) لراحة العميل
مع شوية حزم منك فى الادارة - عروض وتخفيضات وهدايا - مكان معقول لانتظار العملاء (ويكون فيه بويلر ميه او سخان لزوم الشاى والقهوه وشوية حاجه ساقعة وعصير باختصار مينى بوفيه وحته تليفزيون جميل كده وتكييف)
هتلاقى الزبون يجيلك عشان يشرب ويتفرج ع التليفزيون ويقعد فى التكييف لغاية ما عربيته تخلص وياخد معطر مجانا وشغل 10÷10 وبسعر ماحصلش .... ايه الحلاوه دى؟؟؟؟؟؟ هههههههههههههههههههههه شوفت بقى التفكير بيوصلنا لايه ....؟؟؟؟؟؟
معلش انا بفكر معاك كأخ او صديق مش صاحب خبره لكنه فكره منى على فكره منك واحتمال برضه مواجهة اى عقبات او حاجات ماكناش نعرفها لازم نفكر هانتعامل معاها ازاى
وان شاء الله نتابع معاك لغاية ما نيجى نباركلك على الافتتاح
اخي العزيز ايمن
كلامك رائع وافكارك جديده ومحترمه جدا
اشكرك عليها ويشرفني مساعدتك ليا في التفكير
قديم 21-08-2011, 06:17 AM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelbaha مشاهدة المشاركة

اخي العزيز ايمن
كلامك رائع وافكارك جديده ومحترمه جدا
اشكرك عليها ويشرفني مساعدتك ليا في التفكير
وانا تحت امرك يا باشا

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 22-08-2011, 04:51 AM
waelbaha waelbaha غير متواجد حالياً

waelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymangalal مشاهدة المشاركة

وانا تحت امرك يا باشا

العفو يا باشا
الامر لله