العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > Tiggo

قديم 20-03-2013, 09:34 AM
AHMED DAHSHAN AHMED DAHSHAN غير متواجد حالياً

AHMED DAHSHAN is on a distinguished road
عاجل مشكلة فظيعة فى الفتيس ارجو الرد

انا عندى مشكلة فظيعة فى العربية التيجو الاول هيا موديل 2012 مانويل 1600 المشكلة فى الفتيس الغيار الخامس مش بيجيب غير 130 اما الغيار الرابع بيجيب لغاية 180 يعنى لو مشيت على الرابع ممكن تجيب اعلى سرعة اما الغيار الخامس اخرو 130 حاجة مستفزة بجد معرفتش المشكلة دى و انا راجع من الصيانة الاولى صيانة 1000 كيلو وطبعا كان فى مشاكل كتيرة مثل دواسة الفرامل واطية اوى واتصلحت وثانى يوم نزلت تانى وصوت المحرك فية زى تكتكة غريبة والزوايا مكنتش مظبوطة وقلولى ابقى تعالة مرة اخرى ونعملها ليك وريموت الكاسيت مش بتاع الكاسيت المهم ان التوكيل دة المفروض انو الرئيسى بتاع ابو رواش اول طريق الاسكندرية طبعا دة كان مشوار عليا من الاسماعيلية وصوت فتيس العربية غريب اوى تكتكة فى اى مطلع كوبرى او تحميل على الغيار مثلا المهم ولا اى حاجة اتعملت ليا خالص غير انهم غيرو زيت والفلتر بس ودفعت 360 جنية وقولت مش هروح تانى التوكيل وانا راجع بقا قلت اجيب بقا سرعة با العربية فا اكتشفت الحوار دة الخامس اخرو 130 وانا مش هحرق ماتور العربية عشان امشى على الرابع امال الخامس دة لزمتو اية انا بقا فضلت مكسل لغاية ما العربية ماشية معايا 20الف كيلو وانا لما دخلت الجروب الجميل دة قلت لا لزم اتصرف قولو ليا ونبى اية المشكلة ولو لزم اروح التوكيل عشان الفتيس عشان دى اهم مشكلة عندى اروح فين ومحدش يقولى التوكيل الى فى اسماعيلية عشان زبالة اخرو يغير فلتر زيت وانا برضو اتصلت وعملت مشكلة فى خدمة العملاء وكلمونى وقلولى روح توكيل الاقرب ليك ولما رحت توكيل الى فى اسماعيلية لقتهم مش عرفين حاجة قلولى روح مصر اعمل اية حد يرد عليا ونبى
قديم 20-03-2013, 09:48 AM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة فظيعة فى الفتيس ارجو الرد

طيب ماتقلنا وانت علي اخر الخامس زي مابتقول كان rpm كام
وبرضو وانت علي الرابع كان rbm كام
هيا الفكرة كلها يااما الغيار يشتغل يااما لا
وعامتا الغيار الرابع بيكون مخفض ومعدي علي تروس
اما الغيار الخامس فبتكون سرعة مباشرة بدون تروس من المحرك الي العجل مباشرة

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 20-03-2013, 10:30 AM
جورج شاكر شوقي جورج شاكر شوقي غير متواجد حالياً

جورج شاكر شوقي is just really niceجورج شاكر شوقي is just really niceجورج شاكر شوقي is just really niceجورج شاكر شوقي is just really niceجورج شاكر شوقي is just really nice
افتراضي رد: مشكلة فظيعة فى الفتيس ارجو الرد

غير زيت الفتيس و غير فلتر البنزين وحط منظف رشاشات و ان شاء اللة خير

الكلمات الدليلية
مشكلة الفتيس فى التيجو 2012