العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 20-03-2016, 11:52 PM
ahmedKhdet ahmedKhdet غير متواجد حالياً

ahmedKhdet is on a distinguished road
افتراضي رد: رابطه مالكي بيجو 305

ما رأى الاعضاء فى تعديل وضع طلمبة المية للبيجو 305 والاستغناء عن السير الطويل والمروحة نصبح كهرباء
قديم 20-03-2016, 11:57 PM
ahmedKhdet ahmedKhdet غير متواجد حالياً

ahmedKhdet is on a distinguished road

الصراحة انا بعد ما ركبت ال305 حسيت اني مركبتش عربيات قبل كدا وللامانة غير الجديد ثبات نعومة موتور هادئ خاصة اني كان معي 28 الفرق كبييييير بين الاسد الفرنسي واي سيارة فيات وشكرا
قديم 24-03-2016, 04:53 AM
x_nablion x_nablion غير متواجد حالياً

x_nablion is on a distinguished road

انا بقى كان معايا 305 فابريكة دواخل عفشة كويسة كنت شاريها من المالك الاصلى مفهاش ولا توكيل موديل 79 او 80 تقريبا مش فاكر حابب اقول عيوبها ومميزاتها عشان لو حد بيفكر يشتريها يبقى عارف اللى فيها
* الطارة خفيفة جدا على سكترا ممتازة اللى كان بيركب لادا وركبب ال305 حيحس انه راكب عربية هاف بور
* العربية سحبها حلوو وسريعة على الطريق مش حتحس انك راكب عربية موديل قديم تسافر بيها عادى
* طبعا عفشتها حديد تستحمل كتير اووى وقطع غيار العربية بالكامل موجودة وباسعار رخيصة والله عشان فيه ناس بتقول غالية انا من اسكندرية وكنت بجيبها من واحد فى الحضرة كفر الفانوس الازاز ب 25 جنية اسطوانة ب 100 جنية على مافتكر كابل دبرياج 35 جنية والله حاجتها رخيصة جدا
* الشكل الامامى حلوو اووى بالذات لو كانت العربية مظبووطة وفيها فوانيس الشبورة اللى بتبقى فى الشبكة بتاعة الفبريكة
* احسن عربية بالنسبة لاى عربية فى فئتها السعرية تتراوح مابين 7000 - 13000 طبعا اموو 7000 دية رايحة فى داهية وعشان محدش يدحك عليك اغلى حاجة فيها ال 305 الطيارة ومش حتعدى 14000 فى احسن حالاتها
الاسباب اللى خلتنى ابيع العربية
* الشكل الخلفى للفوانيس الخلفية غبي ولازم تعديل ولو عدلت حتصرف عليها ومش حتجيب اللى حتصرفه لما تيجي تبيع لان سعرها قليل
* الكارثة الكبيرة الموتور كل المكيانيكية اللى شوفتهم يقفو قصادها ويبقو شبهه الفيل ابو زلوومة ده غير انك ممكن تلاقى ميكانيكى تخصص بيجوو وميرضاش يشتغل فيها ويقولك اصل ماتورها بالعرض وحوض السيارة ضيق الماتور الماتور الماتور لو قررت انك تشتريها لازم تجيبها ماتورها على الشعرة يااما تكون فاهم ميكانيكا وكده تبقى مية مية غير كده يبقى حتكره نفسك
* فيه دراع اسمه التيش بيبقى رابط عصاية الفتيس بعلبة التروس تقريبا ده لو اتعفيت شوية عالغيار حيتخلع من مكانه (كنت كل شوية بنزل اركبة بايدي

التعديل الأخير تم بواسطة x_nablion ; 24-03-2016 الساعة 05:25 AM
قديم 27-07-2016, 10:23 PM
احمد انور امين احمد انور امين غير متواجد حالياً

احمد انور امين is on a distinguished road
استفسار رد: رابطه مالكي بيجو 305

انا عاوز اشترى عربية بيجو 305 طيارة تنصحونى بيها ولا لأ
قديم 28-07-2016, 01:48 AM
احمد انور امين احمد انور امين غير متواجد حالياً

احمد انور امين is on a distinguished road
عاجل رد: رابطه مالكي بيجو 305

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Rowaad مشاهدة المشاركة

اخى الفاضل مشكلتك سهله جدا تروح تشترى جوان للعوامه من عند بتاع قطع غيار بيجو ولو ملقتهوش فك العوامه وروح اعملها جوان عند بتاع الجوانات وركبه وعلى فكره تركيبه ساهل جدا انت ممكن تركبه بنفسك
ولو انت من اسكنتدريه انا ممكن ابعتك لمكانيكى شاطر جدا ومتخصص فى 305 فقط
لو سمحت تعرفنى عليه انا من اسكندرية وناوى ان شاء الله اشترى العربية دى فعاوز ميكانيكى يفهم فيها

الكلمات الدليلية
حل مشاكل 305