العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 01-09-2010, 04:52 PM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future
افتراضي رد: التأمين على السيارات الخليجى مهم جدااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااا

لا يا استاذى التحمل الاجبارى هوة يبقى على قيمة فاتورة الاصلاح اما التحمل الاختيارى المسمى ب 4 فى الالف من مبلغ التامين يعنى لو السيارة ب 100.000 يبقى التحمل 4 فى الاف 400 جنية و هاكذا

عمرو احمد
01003388954
قديم 05-09-2010, 09:16 AM
هايل هايل غير متواجد حالياً

هايل is on a distinguished road
افتراضي استفسار صغير من الاخوه الكرام

ياجماعه انا لسه طالع من حادث وعملت اجرات التامين من محضر وخلافه واوراقى كلها تمام التمام ومهندس المعاينه جه يعين العربية بعد الاصلاح ودفعت انا فلوس الاصلاح من معايا ووديت الفواتير للشركة
المهم من السؤال السيارة اكلفت مبلغ كبير بصراحه انا استلفت من الناس وانا مأمن فى شركة مصر للتامين عايز اعرف هيدفعو الفلوس بعد قد ايه كمان ايه سمعت الشركه دى وايه الى تعرفوه عنها وهتخصم قد ايه ضرورى يا جماعه انا بجد مديون وقلقان من الشركة
افيدونى افادكم الله
قديم 05-09-2010, 06:21 PM

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future
افتراضي رد: استفسار صغير من الاخوه الكرام

السلام عليكم و الف سلامة عليك طول ما انت بصحتك دى اهم حاجة شوف يا اعرف تحملات الوثيقة اية مثلا
لو فى تحمل اجبارى - تحمل 4 فى الالف

لو ما فيش تحمل على الوثيقة هاتدفع 10 % من قيمة المصناعيات فقط مش من اجمالى الفاتورة

لو يوجد تحمل اجبارى يبقى هاتدقع 10% من قيمة الفاتورة + 10% من قيمة المصناعيات

لو بتحمل 4 فى على حسب سعر السيارة مثال لو ب 100000 يبقى تحملها 400 فقط لو ب50000 يبقى 200 فقط و هاكذا + 10% من المصناعيات

و يجب الذكر ان نسبة المصناعيات او الاستهلاكات حسب الموديل يعنى ليست ثابتة يعنى لو 2007 تبقى 15%

احب اقول لحضرتك انك لو كنت سالت قبل ما تصلح كنت خليتك تصلح من غير ما تدفع ولا مليم ولا تحمل

لكن قدر الله و ما شاء فعل و نرجو من الاخوة الاعضاء لو لا قدر الله حصل حادث ارقام تلفونات انا و الزملاء موجودة اتصل باى احد يفيدك تمشى ازاى و تعمل اية لان الهدف من وجودنا خدمة الاعضاء و ارشادهم اولا

عمرو احمد
01003388954
قديم 05-09-2010, 07:49 PM
هايل هايل غير متواجد حالياً

هايل is on a distinguished road

والله انت رجل محترم جعلك الله فى عون الناس ودمت موفور الصحه ردك عليا خلانى احس ان مصر لسه بخير
انا بصراحه هقولك على الى سمعته من البنت مندوبة الشركة قالت ليا ان انا فى التأمين التكافلى يعنى لا اتحمل اى شئ ولكن بما انى عايز اصلح عربيتى فى التوكيل فسوف اتحمل 10% من قيمة الفاتورة لان التوكيل غالى
ثانيا ياريت لو تعرف حاجه عن سمعة الشركة الى انا مأمن فيها (مصر للتأمين) لانى سمعت من ناس كتير انهم بيغلبو وفى مماطله ومساومة وبيصرفو المبلغ بعد قد ايه ؟هل اسبوع زى ما بيقولو ناس كتير برده بتقولى انسى مش اقل من شهرين
ثالثا واسف لو بتعبك معايا تنصح الاخوه لما نحب نأمن بعد كده نأمن فين وهل للبنك دورفى حالة القسط فى اختيار شركة التأمين يعنى ايه افضل واسرع شركة تامين من وجهة نظرك
وياريت لو تشرح لينا ازاى كان مكن اصلح من غير مادفع حاجه انا بسافر كل يوم من على الدائرى وما ادراك ما الدائرى علشان نكون مستعدين لاى معركة حقيقى الحوادث فى مصر بشعه بشعه
متشكر واتمنى ليك كل خير تقبل تحياتى
قديم 06-09-2010, 03:17 AM

السلام عليكم استاذى و شكرا ليك على ردك الجميل

الى يقولك ان مصر للتامين شركة نصابة دة انسان ما يعرفش حاجة فى التامين مصر للتامين شركة محترمة ممكن يعبها البيروقراطية فقط لكن حقك محفوظ فيها و الشيك هناك ممكن يطلع بعد 3 اسابيع على فكرة انا بشتغل فى قناة السويس للتامين مش فى مصر
و نسبة ال10% اجبارى من الفاتورة شوفها دى بتبقى فى اول الوثيقة لو موجودة هاتدفعها و دى مش التوكيل الاساسى بس دى فى اى حتة
اما عن موضوع انك تصلح و ما تدفعش فى مراكز معتمدة لدى مصر للتامين بتروح تصلح و تمشى بس تبقى تصرفلهم الشيك لو العربية لصالح بنك يعنى المركز بيسوق نفسة

اما عن افضل الشركات فى مصر
انا ارشح شركتين دول افضل فى تعويضاتهم و سمعتهم معروفة

قناة السويس للتامين - مصر للتامين- و اليانز برضة كويسة بس سعرها غالى شوية عن قناة السويس و مصر

اخيرا يا ريت تقراء تحملات الوثيقة و تقولى و انا تحت امرك

عمرو احمد
01003388954

الكلمات الدليلية
تأمين سيارات مصر, حادث سيارة