العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > دايو العام

دايو العام شركة سيارات كورية حققت بعض النجاح و بسبب مشاكل تمويلية أصبحت مملوكة للعملاق اﻷمريكى GMC

قديم 05-12-2012, 02:59 PM
Cat Lover Cat Lover غير متواجد حالياً

Cat Lover will become famous soon enough
عاجل دايو لانوس خليجي موتور 2 كامة 1600 CC

السلام عليكم

انا عندي عربية دايو لانوس خليجي موديل 97 1600 CC في مشكلة معايا في جوان وش التاكيهات .. كل ما اركبه يرشح .. اخر حاجه الميكانيكي قالي اغير الوش الالومونيوم اللي عندي واجيبه فايبر .. مش عارف اعمل كده ولا ايه ؟ أرجو الافادة وفي نفس الوقت المسامير بتاعت وش التاكيهات في منها متاكل وكنت عايز اشتري طقم جديد اجيبه منين .. انا ساكن في الهرم ...
قديم 05-12-2012, 03:13 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: دايو لانوس خليجي موتور 2 كامة 1600 CC

السلام عليكم
طيب ما تحاول تعمل جوان عموله وتحط سيليكون حراري لملأ الفراغات
علي ما أظن ستجد الوش والمسامير في الحرفيين
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 05-12-2012, 03:50 PM

أستاذ walaaeldeen ,

أشكرك على مرورك .
انا بس كنت عايز اعرف انهى افضل الوش الالومونيوم ولا الفايبر .. يعني هل اسمع كلام الميكانيكي واغير الوش الالومونيوم واجيب بداله فايبر على الرغم ان الالومونيوم اللي عندي مفيهوش اي تجاعيد؟

والف شكر ليك يا باشا
قديم 05-12-2012, 04:14 PM
الصورة الرمزية hyundai 2005
hyundai 2005 hyundai 2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق للسيارات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: عاشق للسيارات والتعديلات

hyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond repute

طالما الجوان بيجيب زيت يبقي مقفع او ممكن وش السلندر هو اللي فيه عالي وواطي
بص بقي الحل الامثل
حتجيب الغطاء الفبر موجود عندك فالهرم عند الشيخ طارق بجوار محطه حسن محمد خلف كايرو مول
وتعمل جوان عموله مش جاهز
والميكانيكي يقفله بسليكون فواصل زي بتاع الفلتو وانسي الدنيا بعد كده

وياريت نصيحه تخلص من العربيه يا اما تغير الموتور هو ادائه مذهل جدااااااااااا وقوي ولا اكنك راكب طياره بس الموتور ده بيخلص علي العربيه ويدغدغها وعن تجربه اكتر من عربيه

لمن لا يعرفني
http://www.masrmotors.com/vb/member.php?u=50931

لتجاره قطع الغيار الاستيراد والجديد ومقاوله سيارات الحوادث
(لانوس - نوبيرا - كيا سيراتو - تويوتا - لانسر - هيونداي - اوبترا - اوبل - متسوبيشي )

اقوي مقابلات الاسكندريه فى اجازه نصف العام 2013
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=105128
قديم 06-12-2012, 02:46 PM

انت عندك حق هو الصراحه في فرق كبير بين العربيه دي والدايو التقفيل المصري . مشكلتها ان انت لما تحب تشتري قطعه غيار ممكن تلاقي يركب عليها قطع غيار انواع تانيه زي النوبيرا والاوبل فلازم تجيب قطعة الغيار معاك وانت بتشتري عشان تعرفها . يعني لما جيت اغير طلمبة الميه لقيتها مش موجوده لغايت ما نزلت التوفيقية ولقيتها بتاعت دايو سبيرو .. بس للأمانه انا ان شاء الله ناوي ابيع العربيه بس عايز اعمل كل حاجه فيها قبل ما ابيعها عشان اللي ياخدها يدعيلي .

الكلمات الدليلية
وش التاكيهات