العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 11-07-2011, 01:11 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقرنة بين هيونداى rb وصنى والاوبترا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف حجازي مشاهدة المشاركة

ومين الي قال ان الاوفر درايف بيشغل النقلة الرابعة الاوفر درايف بيجيب نقلة عكسي يعني تسقيط غيار لما تكون مجمع والعربية جابت اخر السرعة ومش عايزة تزود السرعة تشغل الاوفر درايف ينقل لسرعة اعلي

يا عزيزي ما هو اللي حضرتك بتقوله ده ترجمة لكلامي

لما العربية تكون جايبة آخر السرعة (قصدك إنها جايبة آخر الـRPM)، لما تشغل الأوفردرايف بتنقل على التعشيقة اللي بعدها (اللي هي الرابع) عشان تزود سرعة العربية

كل العربيات الياباني اللي فيها أوفردرايف بتعمل نفس الحاجة

اسأل واتأكد

على فكرة .. العربيات اللي مافيهاش أوفردرايف ... عادة بيبقى فيها نقلة اسمها (D3) بتشغل لحد التالت بس، ونقلة تانية اسمها (D4) بتشغل لحد الرابع

ولو عايز تسقط نقلة... ابقى اعمل Kick Down ... يعني دوس البنزين على الآخر... حتلاقي العربية سقطت نقلة والعربية صوتها بقى عالي (الـRPM زاد قوي) والعربية طلعت تجري

وبعدين ياباشا انت راكب تويوتا كريسيدا (زيي سابقا).. يعني لو هي أوتوماتك يبقى أكيد فيها أوفردرايف

...

التعديل الأخير تم بواسطة borio1704 ; 11-07-2011 الساعة 01:21 AM
قديم 11-07-2011, 01:57 AM
muoner muoner غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد منير
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: القيادة والقراءة ومتابعة اخبار السيارات

muoner will become famous soon enoughmuoner will become famous soon enough

استاذ borio1704 بالنسبة لاستهلاك البنزين فى الصنى هو اعلى فعلا ولاكن مش الضعف وانا اخطات التعبير اما بالنسبة للفتيس فى الصنى انا غير متاكد من ان بها اوفردريف او لا ولكن اكيد بها وسيلة للتسقيط ولو كانت غريبة كنت هعرف من خلال تجربتى لها اما الاوبترا فموجود بها افردريف اما الاكسنت فهي فتيس تيب ترونيك Tiptronic

قديم 13-07-2011, 12:02 AM
منصور القاضى منصور القاضى غير متواجد حالياً

منصور القاضى has a spectacular aura aboutمنصور القاضى has a spectacular aura about

بس انتا كدا ظلمت الصنى شوية
قديم 13-07-2011, 02:07 AM
magid55 magid55 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب استشارى باطنة وقلب

magid55 is just really nicemagid55 is just really nicemagid55 is just really nicemagid55 is just really nice

اعتقد ان ال RB تحفة
قديم 13-07-2011, 02:32 AM
ahmedaccentrb ahmedaccentrb غير متواجد حالياً

ahmedaccentrb will become famous soon enough

اللى تلاقيه بيهاجم هيونداى حاجة من الاتنين يأما عاوز يقول ان عربيته احسن عربية يأما ان بيحط اساسه على موديل السيارة القديم يأما يقول دى كورى.
اللى بيقول انى عربيته احسن عربية 1- بعض الناس اللى معاها الصنى انا هقول بعض عيوبها تكنولوجيا ماتور من 7 سنين ادى الى ارتفاع استهلاك البنزين و صوت المحرك العالى , تقفيل مصرى تظهر فى الازاز و الكهرباء و الابواب , شكل كلاسكى لا يتناسب مع اشكال سيارات العصر , ضيق الكنبة الخلفية و قصر قاعدة العجلات مما يبعد طوال القامة عن اقتناء السيارة , برغم من طول السيارة ولكن لا تعتبر سيارة منافسة لمثيلتها من الطول مثل اوبترا و النترا الشكل القديم و سيراتو , توافر عفشة ناشفة بها يؤدى الى عدم راحة الركاب فى الخلف , . مميزتها سيارة مقابل المال , وجود بعض وسائل الأمان , التوكيل . 2- بريسونا و GEN2 تقفيل سئ يوجد فى الmultifunction و الازاز الكهرباء و بعض مظاهر التقفيل , بور ثقيل مما يؤدى الا عدم راحة السائق , صوت المحرك العالى , استهلاك بنزين عالى جدا , عدم توافر قطع الغيار , صعوبة بيع السيارة بعد فترة من الزمان , وجود نفس مشكلة الصنى ضيق الكنبة الخلفية , توكيل سئ السمعة . مميزتها سيارة مقابل المال , ثبات عالى , توافر وسائل الامان , صاج عريض , كماليات زائدة.
نيجى بقا للناس اللى بتحط اساسها على اساس الموديلات السابقة 1- اكسنتRB و اكسنت الشكل القديم يقولون: ثبات قليل , نسبة تنطيط بالخلف , فرامل سيئة , ضيقة من الخلف , صاج خفيف . لا احب ارد : ثبات زائد بشكل ملحوظ و بكثير , اختفت نسبة التنطيط , بل زادة قوة الفرامل رغم عدم توافر الABS , زاد طول وعرض و قاعدة العجلات ادى الى اتساع الكنبة الخلفية و الحقيبة الخلفية للسيارة و ازدياد بعض الكماليات و الاساسيات مثل زيادة قوة المحرك الى 124 حصانا و 157 نيوتن و انخفاض استهلاك البنزين بسبب نظام الeco , وجود اشرات بالمريات الجانبية , وجود كمبيوتر رحلات , وجود باور كهرباء , وجد تسجيل cd كبير الحجم مزود بusb و aux .
نيجى برده لناس اللى تقول ده كورى هقول حاجة بسيطة هو حضرتكوا عاوزيين الصغير يفضل صغير والكبير يفضل كبير . شركة و قدرت تتفوق لا ازاى دى تحصل لا لازم نقولها لا خليك و تبطى ويفضلى مكانك و نقولها انت نسيتى نفسك عاوزة تنافسى اوبل و تويوتا و نيسان انت اتعبطى . شركة قدرت تعمل حاجة كويسة و نظيفة خلاص جزاها الله خير. لازم بقا تنافس عشان تأكل عيش و نسيبها فى حلها . انا اسف انى طولت بس لازم اكلم بحق . و كل عام و انتم