العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 27-10-2011, 08:35 PM
الصورة الرمزية HaMaDa-ToUBaR
HaMaDa-ToUBaR HaMaDa-ToUBaR غير متواجد حالياً
من انا؟: Egyptian man, like all young people seeking to elevate himself and gain more experience and friends
التخصص العملى: Currently the Faculty of Commerce, Mansoura University, but after like that God knows
هواياتي: Computers, networks and social relationships

HaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سرعة عالية + مطب مفاجئ ... اية احسن تصرف؟؟

انا اتعرضت لمواقف من دى قبل كدة كتير

بس لازم هدوس فرامل مهما كانت المسافة بينى وبين المطب وبشل رجلى من ع الفرامل اول ما المطب يختفى عن نظرى طبعا وبعدين اطلع من علية عادى

لو مطب عالى يعنى هيهرد العربية من تحت بعمل نفس الخطوات الى فاتت بس بشد الهاند وبكسر عجل وباخدة بزااااوية ............. بس كل دة علشان انا كنت حافظ عربيتى كويس وعارف هى بتفرمل فى قد اية وتصرفاتها بتكون ازاى

بس بجد انا لما فوجئت بالمطب العالى دى واخدتة وفرملت واخدت بزاوية كان حنين جدا وكلنا كنا فى العربية مزهولين ان الموضوع هيعدى كدة ...... ربك لما يسترها مع الواحد الحمد الله

HaMaDa-ToUB@R

01000902024

قديم 27-10-2011, 10:21 PM
الصورة الرمزية Mohamed Elhasafy
Mohamed Elhasafy Mohamed Elhasafy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الحصافى
التخصص العملى: إدارة المبيعات

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute

مش عارف بس أكتر من مرة أخد المطب بالجنب و أحس إن تأثيره على العربية أقوى من لو أخدته عدل

Mohamed Elhasafy
Abo Farida
قديم 27-10-2011, 10:33 PM
الصورة الرمزية ganash
ganash ganash غير متواجد حالياً

ganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond repute

بس اعتقد انه غلط انه تاخده بزاويه لان ممكن العربيه تعوم ومتعرفش تلمها

قديم 27-10-2011, 11:09 PM
الصورة الرمزية يسري أبو الخير
يسري أبو الخير يسري أبو الخير غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب - مجال التصدير
هواياتي: كتابة القصة القصيرة

يسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond repute

و الله يا رجالة انا جربت كلا الطريقتين عند مفاجئتي بمطب و انا على سرعة تتجاوز 80 .. مرة اخدت مطب على سرعة 90 بالليل على طريق سريع و لم اراي المطب الا بعدما اخدتة و طارت بي العربية حوالي متر الى اعلى ورؤسنا خبطت في سقف السيارة طبعا .. و افراد اسرتي صرخوا من المفاجأة .. لكن الحمد لله كانت الخضة فقط و السيارة سليمة .. المرة التانية كنا نهارا و فوجئت بمطب عالي بمدينة الشروق .. و كانت سرعتي عالية شوية .. و مع المفاجاءة ضغت على الفرامل الى اقصي درجة .. و كانت النتيجة اصطدام مقدمة السيارة بالمطب و تسرب زيت الموتور نتيجة الأصطدام من اسفل بالكرتيرة و ايضا فلتر الزيت .. و كان يوم حار جدا و مفيش اي حد يساعدني .. و بكده قررت اكل المطبات المفاجئة .. أرحم من الضغط على الفرامل بشدة ..
تحياتي للجميع

هكذا أنت يا إمرأة .. بين جنبات النفس و الروح
و بين العقل و القلب .. أتدركين لماذا ؟ ......!!!!
قديم 04-11-2011, 03:53 AM
الصورة الرمزية MR mido
MR mido MR mido غير متواجد حالياً
من انا؟: i don't do action ... I live it
التخصص العملى: admnistrative coordinator & organizer
هواياتي: dj producer&Playing Guitar&Driving long distances and travel

MR mido is just really niceMR mido is just really niceMR mido is just really niceMR mido is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

احسن تصرف انك تسيب رجلك من علي البنزين و بلاش تدوس فرامل
و سيب العربيه تاخد المطب بسرعتها افضل من انك تدوس فرامل و وش العربيه يخبط في المطب
و لو اكتشفت المطب بمسافه كافيه يبقي تضرب فرامل و قبل ما تطلع علي المطب تشيل رجلك
يعني في اي حال من الاحوال اوعي تطلع مطب و انت دايس فرامل جامده
ده احسن تصرف