العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 04-09-2012, 10:48 AM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي رد: ياترى ده عيب سواقه ولا عيب عربيه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

ياجماعه دى عربيه جيب

فاهمين يا عنى ايه جيب

يعنى عربيه تضرب العربيات اللى بنركبها بال.... القديمه

لانها ببساطه عفشه رياضيه بتاعت مطبات ونقر وجبال ورمال
يعنى ممكن تنزل من على الجبل بسرعه 60 كيلو وتاخد يمين او شمال شغاله تمام
لكن اللى حصل مع حضرتك دا
مش عيب سواقه ولا عيب ان العربيه عاليه
لا دا كله عيب فى نظام التوجيه الدريكسيون وكل اللى محتاجه
انك تكشف عليه وتغير التالف وابقى جرب بعد كدااا
وابقى ادعيلى لانى مجرب الجيب وكنت وبخمس بالهاند وعارف هى اد ايه هى ثابته
فلازم حضرتك تكشف على العفشه قدام لان دا كله عيب عفشه
ولو بتعيد زكريات العربيه دى مع حضرتك اكيد هتفتكر انك كنت بتعمل حاجات اكبر من كدااا والعربيه كانت بتساعد معاك
كلامى مظبوط ولا غلط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شكرا يا استاذ محمد على الرد والاهتمام
أخجلتم تواضع الجيب
بس سؤال هوا العفشه الرياضيه بتبقى ناشفه ؟ أصل بعيد عنك العفشه عندى غبيه ناشفه اوى على المطبات الواحد بيتعذب مع كل مطب والتانى وياسلام لوماشى فى ارض بايظه مش مستوايه هيطلع عينك
ملحوظه انا من حوالى اربع شهور كنت عامل شغل كتير فى العربيه من ضمنه تقريبا غيرت كل ما يتعلق بالعفشه من قدام النص القدمانى
لكن من فتره كنت بظبط حاجه تانيه فى العربيه وبنجربها على سرعه عاليه والميكانيكى كان هوا اللى سايق وبيجرى جامد ومره واحده خد مطب على سهوه العربيه اختل توازنها منه هوا قالى المساعدين اللى ورا مش مظبوطين بس انا مش عارف هوا فعلا كده ولا هوا بيدارى غلطه لما العربيه اختل توازنها منه
وبالنسبه لانى اعمل حاجات كبيره بالعربيه للاسف محصلش قبل كده لانى لسه الجرأه واخدانى وابتديت اجرى اليومين دول الاول كنت بمشى على مهلى فمش هقدر احكم

قديم 04-09-2012, 10:50 AM

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yaghmor مشاهدة المشاركة

ربنا يسترها يااارب
ياااااااااااااااارب يسترها علينا كلنا ويكفينا شر الطريق

قديم 04-09-2012, 10:52 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة spera516 مشاهدة المشاركة

اى يعمل الحركه دى بأى عربيه على هذه السرعه سيشعر ان العربيه هاتقلب بيه او انه هايفقد السيطره اللى فى حالات العربيات الواطيه (السبور) فما بالك بسياره جيب او اى عربيه عاليه ..
ياريت ماتكررهاش تانى
تحياتي
شكرا لرد حضرتك واهتمامك
وانا بجد مكنتش عايز اعمل كده بس الموقف اللى كنت فيه مكنش قدامى غير كده اما البس فى العربيه اللى قدامى او اهدى وساعتها العربيه اللى ورايا هتلبس فيا او ابص فى المرايه واكسر شمال وده اللى انا اخترته
ان شاء الله متتكررش تانى

قديم 04-09-2012, 10:58 AM

بس ياجماعه فى حاجه جت فى بالى دلوقتى العربيات العاليه على قد ماهيا توازنها مش حلو وخطيره فى المناورات على سرعات عاليه بس في ميزه برده حلوه فى المطبات انا مش عايز اقولوكم من كام يوم كنت سايق بسرعه وطبعا انتوا عارفين فى بلدنا العزيزه كل يوم يطلع مطب متعرفش طلع امتى المهم طبعا لما باخد بالى منه مش بحلق الم سرعتى فنزلتها ل 40 بالعافيه والمطب عالى وغبر ده هضبه مش مطب وحصلت معايا بتاع 3 مرات فى يوم واحد وطبعا العربيه الجيب العاليه نفعتنى فى كده لو عربيه تانيه واطيه فى موقف زى ده انا اعتقد الجزء التحتانى اسفل العربيه كان زمانه رايح فى داهيه وانتهى الصلاحيه
يعنى من الاخر عربيه عاليه هتفيدك فى المطبات بس هتضرك فى الثبات
وعربيه واطيه هتريحك فى الثبات بس هتقرفك فى المطبات
طب بالنسبه لواقع شوارع مصرنا الحبيبه تفضلوا فيها عربيه عاليه ولا واطيه ؟

قديم 05-09-2012, 03:45 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

في التاني السلامة:bb127bc6eab060e3e 23

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.