العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 17-09-2012, 05:13 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي سؤال بخصوص التسارع والغيارات

السلام عليكم
انا يا جماعه من فتره كنت بمشى بعربيتى الجمعه الصبح والدنيا رايقه لاحظت حاجه بقى ان لو انا مثلا جايب الغيار التالت على سرعه 30 مثلا التسارع مش بيكون حلو يعنى مهما ادوس بنزين مش بيدينى الاداء اللى انا عايزه اما لو جيبته وانا على سرعه 50 مثلا بيبقى حلووووو اوى والسحب جامد
هل ده عادى ولا عربيتى العزم بتاعها ضعيف ؟ علما بأنى عربيتى جيب شيروكى و2500 سى سى يعنى الغيار الاول لو فى عربيه معينه بيجيب عشره عندى ممكن يجيب 15 او 20 ولو حرقت عليه يجيب اكتر وطبعا نفس الكلام بالنسبه لباقى الغيارات

قديم 17-09-2012, 05:40 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute
جديد رد: سؤال بخصوص التسارع والغيارات

فى علاقه طرديه بين سرعة العربيه وغيار الفتيس
بمعنى ادق الفتيس متكون من تروس تفاضليه التروس دى وظيفتها انها تدى للعربيه السرعه المطلوبه
وطبعا فى تروس فى الفتيس بطيئه وفى سريعه
البطئ زى الاول والسريع زى الرابع وبناء على الكلام دا اكيد لازم يختلف عدد السنون على كل ترس عن الاخر
فكلما كان الترس يخص غيار اعلى مثل الغيار الرابع كلما كان عدد السنون اكبر واصغر وذلك لاكساب العربيه السرعه المطلوبه
وانا شابف ان حضرتك تمشى 30 على الثالث شويه اوووى وخصوصا ان معدل العربيات 40 على الثالث لحد 60 او 50 كيلو
وطبعا زى ما هو غلط انك تدى غيار اعلى وتمشى عليه برضه اكبر ضرر انك تحرق على الغيار جامد لانه بيأثر على تروس الفتيس بشكل سلبى

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 17-09-2012, 07:18 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي رد: سؤال بخصوص التسارع والغيارات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

فى علاقه طرديه بين سرعة العربيه وغيار الفتيس
بمعنى ادق الفتيس متكون من تروس تفاضليه التروس دى وظيفتها انها تدى للعربيه السرعه المطلوبه
وطبعا فى تروس فى الفتيس بطيئه وفى سريعه
البطئ زى الاول والسريع زى الرابع وبناء على الكلام دا اكيد لازم يختلف عدد السنون على كل ترس عن الاخر
فكلما كان الترس يخص غيار اعلى مثل الغيار الرابع كلما كان عدد السنون اكبر واصغر وذلك لاكساب العربيه السرعه المطلوبه
وانا شابف ان حضرتك تمشى 30 على الثالث شويه اوووى وخصوصا ان معدل العربيات 40 على الثالث لحد 60 او 50 كيلو
وطبعا زى ما هو غلط انك تدى غيار اعلى وتمشى عليه برضه اكبر ضرر انك تحرق على الغيار جامد لانه بيأثر على تروس الفتيس بشكل سلبى
تمام يا استاذ محمد شكرا على الرد السريع والافاده
هوا انا مش بمشى 30 اوى بس مش فاكر الرقم بالظبط اللى انا فاكره انى كنت على سرعه مش عاليه اوى وجيبت التالت كنت حاسس العربيه بطيقه ومش مديانى الاداء اللى عاوزه ولما السرعه وصلت لخمسين ستين مثلا بتبقى حلوه والسحب حلو
وانا كنت جايب التالت بدرى شويه لانى كنت عايز اخلى العربيه هاديه وصوت الموتور هادى كنت بجرب مش اكتر
وشكرا مره تانيه على شرح حضرتك

قديم 17-09-2012, 10:17 PM
الصورة الرمزية Oussama
Oussama Oussama غير متواجد حالياً

Oussama is just really niceOussama is just really niceOussama is just really niceOussama is just really niceOussama is just really nice
افتراضي رد: سؤال بخصوص التسارع والغيارات

انا حسئلك سوال هو الواحد بيطلع بالعربية بعد ما يدور يدها الغاير الاول و لا التانى ؟

اكيد الاول ... الفتيس عامل زى السلسلة لازم تعدى على كل غيار فى المعاد بتاعة و RPM المناسب

و فى ناس بتعلى الغيار و هى سايقة علشان صوت المتور او يقولك علشان العربية متحرقش الغيار و ده اكبر غلط

لان كل غيار له نسبة سرعة للفتيس و له نسبة احتراق داخل المتور

و شكراا