العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 16-06-2012, 07:21 AM
Ahmed AlGamal Ahmed AlGamal غير متواجد حالياً

Ahmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of light
نقاش ادوس بنزين ولا لأ

انا بتعلم السواقة بقالي فترة .. مدرب القيادة اللي علمني قاللي اني في الطلعة ما ادوسش بنزين غير لما اسيب الدبرياج خالص

انا كنت شوفت موضوع هنا في المنتدى اسمه للمبتدئين تعلم القيادة بالصور مذكور فيه اني و انا دايس الدبرياج بدوس بنزين و بعدين ابتدي اسيب الدبرياج

و كونت يتفرج على فيديوهات تعليم سواقة كتير معظمها بيقول اني العملية تبادلية في نفس الوقت و انا بشيل رجلي من على الدبرياج بالتدريج المفروض اني ادوس بنزين بالتدريج

انا عربيتي لانوس و المشكلة اني بحس الطلعة تقيلة قوي و مهما سيبت الدبرياج بالتدريج لازم على الاقل تتهز مني و احيانا بتبطل و عشان اتجنب كده و العربية تطلع معايا بنعومة باجي في ربع المسافة او قبل النص كده و اوقف الدبرياج لحد ما احس بالعربية بتاخد نفسها و بعدين اكمل سيبان الدبرياج بالتدريج برضه لحد الاخر و بعدين اشعّر بنزين فهل اللي بعمله ده صح ولا غلط

و حاسس ان دواسة البنزين حساسة زيادة عن اللزوم متهيألي لو دبانة وقفت عليها بتاثر فيها

طلب تاني : طبعا كل ما تفهم طريقة عمل العربية تحس بيها اكتر و تفهمها و تتحكم في السواقة اكتر انا بحاول افهم ميكانيكا العربية و عارف الاساسيات و ان الغيارات عبارة عن تروس مختلفة الحجم بتتوصل و تتفصل عن ترس المتور من خلال اسطوانة الدبرياج

انا بحاول استفيض زيادة عن كده شوية بس مش عارف ابدأ منين يا ريت لو حد عنده لينكات لمواضيع عن طريقة عمل الموتور و صور للجزء الواصل بين الفتيس و العجل .. " كتر استخدام الدبرياج عمال على بطال بياثر على اسطوانة الدبرياج" يعني ايه الجملة ده

هو قالي ان ترس الغيار الاول هو الاكبر حجما و الخامس هو الاقل
بس بس الصورة ده بتقول غير كده

انا شايف ان كلامه منطقي اكتر لان كل ما كبر الترس قلت السرعة و زادت عدد لفات المتور الكافية للفة واحدة من ترس الغيار يعني زيادة الطاقة اللازمة للدفع من حالة الثبات

مشكورين مقدما
قديم 16-06-2012, 11:21 AM
adel13 adel13 غير متواجد حالياً

adel13 is on a distinguished road
افتراضي رد: ادوس بنزين ولا لأ

بص يا ابو حميد معظم العربيات الجديدة لما ترفع رجلع عن الدبرياج تتحرك بس مش ديما
على العموم الصح انك تدوس حاجة بسيطة جدا على البنزين مجرد انك تسمع صوتة لو عندك ار بي ام يبقى خلى على 10 وارفع رجلك واحدة واحدة من الدبرياج
واهم حاجة الطالعة بتاعتك لازم تاخد بالك جدا لو لقيت الطالعة جامدة دوس دبرياج لحد ما تظبط الطالعة بتعتك كويس
قديم 16-06-2012, 02:20 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
كلام وظبوط 100*100
وبخصوص التروس يوجد في الفتيس عمودان راكب عليهم تروس عامود الداخل وهوه بيأخذ الحركه من المحرك وبيسموه عمود الدرك وعمود أخر عمود الخارج من الفتيس وتعشيق التروس مع بعضها لها تصميم معين بحيث ان الترس المراد التغير اليه يتم تعشيقه مع العامود عن طريق حاجه تسمى الغويشه والك ترسان معشقان لهما نسبة تخفيض ونسبة التخفيض في الأول بتكون كبير وفي الخامس بتكون قليله والمارشليه بيكون نفس الأول ولكن هناك ترس بيعكس أتجاه الحركه وفي الصور الموضحه هوه فعلا تروس الغيارات صحيح بس المشار اليها التروس الموجوده على عامود الداخل وليس الخارج
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 16-06-2012, 05:19 PM
Ahmed AlGamal Ahmed AlGamal غير متواجد حالياً

Ahmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشمش1 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
كلام وظبوط 100*100
وبخصوص التروس يوجد في الفتيس عمودان راكب عليهم تروس عامود الداخل وهوه بيأخذ الحركه من المحرك وبيسموه عمود الدرك وعمود أخر عمود الخارج من الفتيس وتعشيق التروس مع بعضها لها تصميم معين بحيث ان الترس المراد التغير اليه يتم تعشيقه مع العامود عن طريق حاجه تسمى الغويشه والك ترسان معشقان لهما نسبة تخفيض ونسبة التخفيض في الأول بتكون كبير وفي الخامس بتكون قليله والمارشليه بيكون نفس الأول ولكن هناك ترس بيعكس أتجاه الحركه وفي الصور الموضحه هوه فعلا تروس الغيارات صحيح بس المشار اليها التروس الموجوده على عامود الداخل وليس الخارج
والله المستعان
الف شكر يا باشا على الرد و الاهتمام بس الموضوع طويل ومحتاج شروحات ورسومات واضحة انا هدور برضو و لو لقيت حاجة هحطها