العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 23-05-2010, 05:13 PM
saadelden saadelden غير متواجد حالياً

saadelden is a jewel in the roughsaadelden is a jewel in the roughsaadelden is a jewel in the roughsaadelden is a jewel in the rough
افتراضي رد: كم أكثر سرعة مشيت عليها؟؟؟

كام اكثر سرعة مشيت عليها ؟
160 Km/hr
عملت الكارثة دى فين بالظبط و امتى ؟
في السعوديه من سنه كدا
كان ايه السبب فى التهور؟
كنت لسه مغير زيت و فلاتر و مروق العربيه و الشارع كان فاضي ptmnlo123per1127
نوع العربية و الموديل ؟
كورولا 2006 1300cc
ايه اخبار ثبات العربية ؟ (stability ) ؟؟؟
الثبات كان كويس جدا و ماحسيتش باي مشاكل
و العربيه بنسافر بيها كل اسبوع من جده للمدينه بس بنبقى الاسره كلها في العربيه ف مابعديش السرعه القانونيه

كان احساسك ايه اثناء و بعد التجربة الحياتية المريرة دى ؟
احترمت الكورولا اكتر ptmnlo123per1127
قديم 23-05-2010, 06:46 PM
mstool mstool غير متواجد حالياً

mstool has a spectacular aura aboutmstool has a spectacular aura aboutmstool has a spectacular aura about

جبت 185 كنت العربية كنت محملة 4 افراد كامل الحمولة يعنى بكورولا 1300 موديل 2006 الثبات زى الزفت و معروف دة فى الكرولا كانك راكب طيارة بعد ال 120 130 كيلو الناس بتقول كويسة لا مش صح معروف عيب الكرولا الثبات على السرعات لان العربية عالية كتير عن مستورى الارض
عملت كدة عشان كدة عشان برضى غرورى فى السرعة و بحب انجز و اوصل بسرعة و الرب واحد و العمر واحد بسيبها على الله مش بحسبها بس عاقل يعنى مش باخد غرس على السرعة دية و لو لقيت مقطورة ولا عربية هادية بهدى و الردادر انا بزبط لما بروح ادفع مخالفات ليا ناس جوا غير انى حافظ اماكن خمس رادارت بعدى عليهم كتير فبيخدمونى شوية
و مش بحس بحاجة بعدها لاكن بفرح انى وصلت بسرعة و حمدالله على السلامة االكلام دة بعملة على طريق السفر الدائرى مش بكتر فية عن 130 كيلو يعنى
قديم 05-06-2010, 07:23 PM
amr2004_sayed amr2004_sayed غير متواجد حالياً

amr2004_sayed is on a distinguished road

180 السيارة نيو اكسنت 2009
والثبات ما شاء الله تمام
وكان على طريق اسكندرية الصحراوي
بالليل الساعة 2.30
قديم 17-06-2010, 07:40 PM
عمرو كمال عمرو كمال غير متواجد حالياً

عمرو كمال is on a distinguished road

انا اعلي سرعه مشيت عليها 120ptmnlo123per1127 و مش عاوز اكتر من كدا
قديم 18-09-2010, 05:30 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

موضوع هايل
لا بجد تخيلوا إني قريت ال (29) صفحة كلهم مرة واحدة ومتصلين مافوتش ولا مشاركة.
بجد أحييك ياباشا على الموضوع الجميل علشان إنتا جامد وبتعرف تفكر قومت زغزغت الشيطان الي موجود جوا كل واحد فينا وهوا السرعة قولت تلعب بشايطين الناس.
بالنسبالي أنا :
أعلى سرعة : 170 كم/س وكان نفسي تديني أكتر من كدة بس الطريق ماسمحش والعربية أوتوماتك ماتساعدش و كانت لسة زيرو قلبي وجعني ياعني وكنت خايف على الجماعة.
المكان : طريق مصر إسكندرية الصحراوي
السيارة والموديل : نيسان صني 2010 أوتوماتيك
الثبات : رائع (أنا كنت باخد غرزي براحتي لغاية ال 160) وبعد كدة ماعملتش حاجة غلط ولا بتاع أنا بس الي قلقت علشان كان معايا العيلة كاملة فا خوفت عليهم بس مش أكتر.
السبب : واحد بتاع كامري الله يسامحه بقى فضل معايا من ساعة ماخرجنا من إسكندرية لحد ما إستسلمتله قبل بوابة القاهرة بشوية كدة. ماحدش يفهمني غلط بس لقيت نفسي بظلم عربيتي قوي قوي معاه آه أنا قعدت أعافر معاه معظم الطريق بس إيه الفايدة بقى رحم الله إمرئ عرف قر نفسه.
الإحساس بعد إنتهاء التجربه : مش عايز اكون غتيت بس فعلا ماحستش بأي حاجة لأني سرعتي كانت ثابتة تقريبا معظم الطريق. مافيش بس غير شوية أدرينالين من غرزة غبية كدة وياريتها غرزة واحدة دول كانوا تلات حارات لليمين وفجأة وفي الرابعة لقيت نص نقل وماشية براحة قوي فاعلاطول فرامل خفيفة في تأمين شمالي فبنزين وشمال تاني الأربع حارات واحدة ورا التانية جيت قدام الكامري وقومت موسعلهة وهوا معدي قومت راعشله وقولت لنفسي أنا عندي عيلة عايزهم.

المرة التانية في الإمارات بقى

أعلى سرعة : 220 كم/س
المكان : كنت بردو على طريق سفر بس من الشارقة لأبو ظبي
السيارة والموديل : هوندا أكورد موديل 2002
السبب : الزهق فقط ليس إلا.
الإحساس بعد الإنتهاء من التجربة :
أبدا كنت قلقان بس علشان العربية مش بتاعتي.
الثبات : أكثر من رائع ولا كإنك ماشي أصلا.

التعديل الأخير تم بواسطة dr_eslam_66 ; 18-09-2010 الساعة 05:44 AM