العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 21-05-2010, 12:31 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كم أكثر سرعة مشيت عليها؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pop just one مشاهدة المشاركة

انا اكتر سرعه جبتها 190 وكان نوع العربيه نيسان صنى 2008 اما الثبات بصراحه مكنش عاجبنى اوى واحساسى بعدها ان ربنا بيسترها معايا كتير اوى والحمد لله
ربنا يسترها معاك و معانا جميعا يا رب

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 23-05-2010, 07:59 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

انا وصلت بالنيسان صنى 2008 210 والحقيقة انا مخدتش بالى لكن كنت ماشى فى الصحرا وحدى ومعايا 2 من عرب مطروح طريقة كلامهم وحركاتهم زهقتنى منهم فقررت آكل الطريق وفوجئت بواحد بيقول ياشيخ احنا ماشيين 210 ولجل الحق انا محسيتش انى ماشى بالسرعة دى وده يدل على ان ثبات العربية كان عظيم بس طبعا كتالوجها بيقول ان السرعة القصوى لاتزيد عن 180 والطريق اسمه شارع السبعين واصل من مدينة بدر خلف العلمين ويسير بمحاذاة منخفض القطارة ويصل الى احد ى شركات البترول هناك وهو فعلا 70 كيلو من بدر حتى شركة البترول هذه
قديم 23-05-2010, 02:37 PM
sikostar sikostar غير متواجد حالياً

sikostar is just really nicesikostar is just really nicesikostar is just really nicesikostar is just really nice

كام اكثر سرعة مشيت عليها ؟

165 كم / ساعة

عملت الكارثة دى فين بالظبط و امتى ؟

من شهر ونص علي الدائري في الوصلة ما بين منزل السويس ومنزل اسماعيلية

كان ايه السبب فى التهور؟

من ساعة ما طلعت الدائري كنت محافظ علي 90 عشان ابقي مؤدب وبسمع كلام ولي الامر - اللي هما الشرطة - بس لما لاقيت الناس كلها معدية ال110 وال120 قولت افتح شوية من نفسي - واختارت المكان ده عشان مش بيبقي فيه رادار والله اعلم

نوع العربية و الموديل ؟

سيينا 2001

ايه اخبار ثبات العربية ؟ (stability ) ؟؟؟

الحمد لله كويسة

كان احساسك ايه اثناء و بعد التجربة الحياتية المريرة دى ؟

كنت زعلان ومتضايق - لان مكنتش مفروض اعمل كدة وانا معايا الزوجة والاولاد .

تعليقك على الموضوع

كنت سمعت فتوي قبل كدة بس مش متأكد من صحتها ان اللي يمشي علي السرعات الغريبة دي - مش فاكر الفتوي كانت محددة السرعة كام - بس لو لا قدر الله السائق عمل حادثة ومات - يبقي مات منتحر وخسر دينه

اسأل الله ان لا اكرر هذه التجربة ابدا
قديم 23-05-2010, 02:41 PM
الصورة الرمزية MEMOO_1ST
MEMOO_1ST MEMOO_1ST غير متواجد حالياً

MEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond repute

هوا فعلا الواحد وهوا بيقرا الموضوع بيبقا مش عاوز يجري بس اول لما يركب العربية ويبقى ورا الدركسيون متعرفش اية الي بيحصل .
انا بردو لسة جايب 160 بالكورسا وانا مسافر وبعده قعدت اقول لية كدا مش لاقي جواب.

الحمد لله والشكر لله.
قديم 23-05-2010, 04:34 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute

أكثر سرعة مشيت عليها هى كانت فى حدود 210 و 220 و الماتور 1600 و صوته ما ارتفعش فى طريق مطروح و السبب كان مجرد تجربة و نوع السيارة كورولا 2009 خليجى و الثبات كان عالى جدا حثيت كأن العربية مشية على ال80 , كان شعور را~ع و كان نفسى أأفل العدادعلى 240 لكن قابلت منعطف و عملت الحكاية دى برده ب الكورولا 2006 بس على 180 فى طريق شرم الشيخ و ربنا ستر من المعنطفات و الثبات كان جامد