العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 26-06-2014, 06:47 PM
cars admire
Guest

سيارة جديدة Datsun 2015

Nissan's reborn Datsun brand continues to expand its range of affordable vehicles primarily aimed at developing automotive markets with a new subcompact sedan that was spied in Russia this week.
At this point, we don't know the name or anything else about the car, for that matter, but as suggested by local website Wroom, the new Datsun saloon is likely based on the Lada Granta, which itself, rides on the same platform as the Lada Kalina, developed by Russian automaker AvtoVAZ in collaboration with Renault.
As you may recall, the Renault-Nissan alliance has a majority stake in a joint venture with Lada's parent company AutoVAZ, called Alliance Rostec Auto BV, and plans to take full control of the Russian automaker later this year.
A hatchback version of the Datsun saloon is rumored to follow towards the end of 2014.

قديم 26-06-2014, 06:53 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: Datsun 2015

داتسون .!!!. العربيه دي باشوف منها النص نقل قديم .

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 26-06-2014, 06:58 PM
cars admire
Guest

داتسون ونيسان الاتنين واحد بس المرة ديه بقى مع لادا كمان
قديم 26-06-2014, 07:09 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

استاذ وائل .... حضرتك بتتحفنا بعربيات محدش كويسة جدا و محدش بيكون عارف منها حاجة ...
حضرتك اول واحد يخلينى اغير رايى فى العربيات الجديدة و خاصة الصينى
ليا رجاء عند حضرتك .... و ده عاوز موضوع كامل .... انا عارف ان ده محتاج خبرة ... بس احنا عاوزين خبرة حضرتك

ازاى نتفرج على عربية جديدة ... محدش يعرف عنها حاجة ... و نعرف ايه الكويس الى فيها و ايه الى ممكن يتعدل و ايه الوحش و الى ممكن يعمل مشاكل مستقبلا

و شكرا مقدما

قديم 26-06-2014, 07:33 PM
cars admire
Guest

Icon14 عاشق السيارات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

استاذ وائل .... حضرتك بتتحفنا بعربيات محدش يعرف عنها حاجة كويسة جدا و محدش بيكون عارف منها حاجة ...
حضرتك اول واحد يخلينى اغير رايى فى العربيات الجديدة و خاصة الصينى
ليا رجاء عند حضرتك .... و ده عاوز موضوع كامل .... انا عارف ان ده محتاج خبرة ... بس احنا عاوزين خبرة حضرتك

ازاى نتفرج على عربية جديدة ... محدش يعرف عنها حاجة ... و نعرف ايه الكويس الى فيها و ايه الى ممكن يتعدل و ايه الوحش و الى ممكن يعمل مشاكل مستقبلا

و شكرا مقدما
انا اكتسبت ده مع الزمن وحتى اغلب الميكانيكية ميعرفوش يختاروا عربيات زى ما انا بختار

يا صديقى العزيز والله مش غرور لكن انا بنزل تحت العربية الجديدة فى المعرض وبشوف عفشتها وديه عايزة عشرة عمر مع العربيات تمام زى ما سيادتك لك نظرة متخصصة فاحصة وخبيرة ازاى تعرف طبقات الارض فى الصحراء فيه منها فايدة او لاء
بميل دايما للعفشة الناشفة والمائلة للتصميم القديم وكمان بميل لاءنه يكون نظام الانجكشن غير معقد وبعدين تابلوه ليس به اى بهرجة بدون داعى وهكزا اختار ثم بعد الاستلام اسمع واركز مع العربية صوت موتورها عاجبنى او لاء وكمان فتيسها صوته ونقلاته عجبانى او لاء واعالج مشاكلى بنفسى بقناعتى انا بس ومش قناعات الناس واعالج باءختيار زيوت غالبا مخالفة تماما للكتالوج او الصنايعى او حتى التوكيل وتستجيب السيارة وتنتهى المشاكل وصدقنى ديه خبرة سنين وعمر طويل من شغف لا ينتهى مع السيارات ولزلك انا عاشق السيارات وهو ده كل اللى اقدر اوصله لحضرتك
F LASHCar

التعديل الأخير تم بواسطة cars admire ; 26-06-2014 الساعة 08:12 PM

الكلمات الدليلية
datsun