العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 07-06-2012, 08:06 AM
cars admire
Guest

افتراضي رد: ممكن شرح لمبتدئ لفكرة عمل مواتير السولار عشان الواحد اتلخبط بصراحه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سلامة البدري مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخ العزيز كار ادمير
بارك الله فيك علي التوضيح الجميل الرائع الصورة كل شويه بتوضح اكتر
وبالنسبة لمسئلة تركيب فلتر جاز بطبه من تحت انا هاسئل عليه وابقي لركبه في غيار الفلاتر الجاي لاني حرام ارمي الجديد اللي لسة راكب ملهوش ثلاثه ايام
بس انا مستغرب من حاجة اذاي مسئلة ذي دي تعدي وتفوت علي الخواجه صانع الاله المفروض انه فاهم ان حكاية المياه واضرارها الي ذكرتها حضرتك,,,وده كلام حضرتك(((((((( لان الجاز بعد فترة بيخلف ماء يضر بالرشاشات والفوانى ويؤثر بالسلب على اداء المحرك عموما سواء فى صورة ضعف عام او رجرجة واهتزازات مما يضر بقواعد الموتور ايضا !!الماء ويرجى تصريفه بعيد)))))))))))
يعني كان المفروض ان هناك في فلتر مياه يكون موجودبالعربيه

ما علينا انا بكرر شكري
وللعلم انا كل يوم بشوف فيديو من الفيديوهات الجميلة اللي حطتها في ردك نظرا لبطئ النت عندي وبصراحه هما جامدين جدا
قديم 29-06-2012, 08:32 PM
cars admire
Guest

مميز فلتر جاز بطبة لتفريغ المياه من الاسفل طالما ليس لديك سيبراتور فاصل جاز وماء !!

يبقى مفروض تركب فلتر جاز بطبة لتفريغ المياه من الاسفل طالما ليس لديك
سيبراتور فاصل جاز وماء !!
لان الجاز بعد فترة بيخلف ماء يضر بالرشاشات والفوانى ويؤثر بالسلب على اداء المحرك عموما سواء فى صورة ضعف عام او رجرجة واهتزازات مما يضر بقواعد الموتور ايضا !!الماء ويرجى تصريفه بعيد
عن الدائرة الخاصة بالوقود!!انظر الصورة
والطبة السفلية للفلتر
وفى بعض السيارات توجد لمبة بيان لتنبيه السائق بضرورة تفريغ الماء من دائرة الديزل عندما يحين الوقت لزلك !!

قديم 01-07-2012, 07:26 PM
cars admire
Guest

nktis
قديم 15-07-2012, 06:53 AM
SHERIF MARLBORO SHERIF MARLBORO غير متواجد حالياً
من انا؟: /طالب!/سائق
التخصص العملى: علوم الحاسب الالى و نظم المعلومات
هواياتي: الكمبيوتر التأمل حب الجمال

SHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond repute

انا بضم صوتى لصوتك انا حاليا لسه طالع من من نص عمرة ماتور و عامل شغل برومة فى الشسيه و عفشه فى الكاملة و لسه :] بس برضوا بتعلم
و احب اقولك انت مش لوحدك :]

الحلم
قديم 15-07-2012, 12:53 PM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SHERIF MARLBORO مشاهدة المشاركة

انا بضم صوتى لصوتك انا حاليا لسه طالع من من نص عمرة ماتور و عامل شغل برومة فى الشسيه و عفشه فى الكاملة و لسه :] بس برضوا بتعلم
و احب اقولك انت مش لوحدك :]