العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 26-07-2011, 09:11 PM
OBADSOMA OBADSOMA غير متواجد حالياً
هواياتي: الانترنت والانترنت والانترنت

OBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond repute
عاجل اول موضوع ليا فى المنتدى - انا عملت حادثة - هههههههههههههه

للاسف ان اول موضوع ليا فى المنتدى كان بالعنوان ده ( انا عملت حادثة ) بس للاسف هو ده اللى حصل
الحمد لله انا بخير ومحدش حصل له اى حاجة بس فعلا فعلا الموضوع رخم جدااااااااااااااا بعد ما تشوف العربية وتاخد الصدمة الاولى

وبعد كدا طبعا المحضر والقسم والشرطة والقرف بتوصل لحد التوكيل زى الباشا ويصدمك اكبر صدمة فى حياتك وهى ان العربية هتقعد من 3 الى 4 اسابيع فى التوكيل وهتغير شنطة واكصدام وفانوس ورفرف وهنسمكر الباب ههههههههههههه ( كان المفروض يتغير بالمرة طبعا بس هما بيتقوا الله فى شغلهم قوى فعلشان كدا هيسمكروه ) وطبعا الرخامة الاخيرة اللى بتخليك بتشد فى شعرك وهى ان العربية هتتكلف 9880 جنيه تكون حضرتك مضطر تدفعهم من جيبك لحد ما التامين يخلص ورقه وياخد فواتيره ويتيييييييييييييييييييييت عليك وبعد كدا يفكر يطلع لك شيك لصالح البنك تروح انت تتصرف مع البنك علشان تصرفه واللى هو اصلا بقيمة 90 % من الفلوس اللى انت دفعتها فى التوكيل ههههههههههههههههههههههههه هههههههه بذمتكوا مش حاجة تضحك.........
المهم انا هحكيلكوا اللى حصل وبعد كدا ليا كام استفسار كدا بعد اذنكوا
انا كان عندى سفرية فى اسكندرية تبع الشغل وابويا قعد يقولى متسافرش بيها واخواتى وكل الناس وانا صممت انى اسافر بيها علشان دى اول مرة اسافر بالعربية وقلت دى اسكندرية وبالذات لما سمعت ان الطريق اتظبط وبقى فل
فقلت لا لازم اسافر بيها وسافرت وانا رايح الطريق عجبنى جدا وكنت مسافر على 150 من بوابة القاهرة لحد بوابة اسكندرية ولله الحمد وصلت بالسلامة وخلصت الشغل وتمام والحمد لله وركبت العربية علشان اتوكل على الله وارجع ودورت العربية وجبت الفتيس على الD ولسة بدوس بنزين ههههههههههههههه لقيتنى بترج جوه العربية ومش فاكر انا اتخبط فى ايه ولا ايه اتخبط فيا
المهم نزلت لقيت عربية تويوتا ميكروباص جديدة ممكن تبقى موديل 2008 او 2009 تقريبا العربية التويوتا خبطت عربية جمبي ( قالولى اسمها هيونداى بونى ) هى اللى اخدت الخبطة الاولى وبعد كدا العربية وصلت لعربيتي وخبطتى فى زاوية العربية الشمال من ورا وانا واقف اصلا وكان فى عربية فيرنا قدامى طبعا خبطتها المهم نزلت ونزل سواق الميكروباص مخضوض جدااااااااا وبيقول انا جيت ادوس فرامل ملقتش فرامل والركاب اللى كانوا جمبه شهدوا بكدا وبعد شوية واحنا واقفين لقينا زيت الفرامل بتاع الراجل كله على الارض طبعا روحنا عملنا المحضر والذى منه والحمد لله اتحركت من هناك الساعة 1 ونص بليل بعد ما كنت خلاص قربت انفجر.
طبعا الحمد لله كلنا بخير وتمام لكن روحت التوكيل انهارده علشان اعمل مقايسة واشوف تكلفة الحادثة واتخنقت اكترطبعا بعد ما عرفت التكاليف والوقت
فقلت اسأل الناس اللى انا بعتبرهم اصدقائي واخد رأيهم
فى التوكيل قالولى ان الشنطة والفانوس والرفرف والاكصدام هيتغيروا والباب الخلفى هو اللى هيتسمكر بس
المهم بعد المصنعيات والتكاليف حسبت التوتال طلع 9880 ولله الحمد مش ده اللى مضايقنى لكن اكتر حاجة مضيقانى هى انهم قالولى العربية هتقعد من 3 الى 4 اسابيع وطبعا ده بالنسبة لى مصيبة فده خلانى افكر جديا انى اعملها بره التوكيل لكن قلت اخد ارائكم بصراحة الاول قبل ما اخد القرار
فى واحد قالى طالما فى حاجة هتتغير يبقى غير فى التوكيل لكن لو كنت هتصلح بس يبقى صلح بره وبصراحة عجبتنى وجهة نظره بس عايز اعرف رأيكوا ايه وممكن اصلح فين مكان يكون ثقة وتقريبا هتتكلف كام
انا ممكن اصور العربية لو محتاجين تشوفوا الخبطة
وارجو كل واحد يقولى ايه رأيه فى الموضوع ده بجد لانى حيران جدااااااا ومش عارف اعمل ايه
كمان فى سؤال مهم قوى قالولى ان المفروض السواق بتاع الميكروباص كان يشد فرامل اليد او حتى ياخد غيار عكسي والعربية كانت وقفت كنت عايز اعرف الكلام ده صح ولا لا لانى بصراحة مش عارف حاجة فى الموضوع ده
وشكرا مقدما
قديم 26-07-2011, 09:38 PM
الصورة الرمزية koashraf
koashraf koashraf غير متواجد حالياً
من انا؟: وديع فى شراسه واحب الخير للجميع.
التخصص العملى: كيميائى .
هواياتي: السيارات والكمبيوتر وصيد السمك

koashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اول موضوع ليا فى المنتدى - انا عملت حادثة - هههههههههههههه

الحمد الله على السلامه خضتنا عليك المهم انت بخير .......

العربيه نوعها ايه موديل كام طالما انك مأمن خش على التوكيل وصلح وأمرك لله واتحمل الفرق لان العربيه السمكره مش دايماً بتبقى على الشعره .....

لكن التغيير بيجيب العربيه على أصولها ..وتحافظ على قيمتها.......

"اللهم أنصر الاسلام وأعز المسلمين"
قديم 26-07-2011, 09:55 PM
الصورة الرمزية marwaeldosoky
marwaeldosoky marwaeldosoky غير متواجد حالياً

marwaeldosoky will become famous soon enoughmarwaeldosoky will become famous soon enough

قدر الله وماشاء فعل كويس أنك بخير بالنسبة للعربية لو غيرت الرفرف أو الشنطة جديد ف التوكيل شكلا العربية هتكون أحلي لكن في لحامات من جوه العربيه أعتقد عمرها ماهتكون زي شغل المصنع الفبريكة حتي اللون بيختلف لأنها بتترش من أول وجديد وانا رأئي ان ده حرام ف عربيه جديدة لكن لو تتصلح سمكرة كويسة أعتقد أن ده حل أفضل لأنك هتتفادي اللحامات الكتيربالنسبة ليك شكلها هيرجع كويس جدا وطالما مش مشيسه يبقي توكل ع الله وصلحها في مركز نضيف وخلاص أهم حاجة تتدور ع مكان بيشتغل سمكرة كويس قوي وأكيد هتلاقي كلنا أتعرضنا للمواقف دي المهم انك بخير
قديم 27-07-2011, 04:12 PM
OBADSOMA OBADSOMA غير متواجد حالياً
هواياتي: الانترنت والانترنت والانترنت

OBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond reputeOBADSOMA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koashraf مشاهدة المشاركة

الحمد الله على السلامه خضتنا عليك المهم انت بخير .......

العربيه نوعها ايه موديل كام طالما انك مأمن خش على التوكيل وصلح وأمرك لله واتحمل الفرق لان العربيه السمكره مش دايماً بتبقى على الشعره .....

لكن التغيير بيجيب العربيه على أصولها ..وتحافظ على قيمتها.......
الحمد لله ياباشا انا بخير ولله الحمد العربية سيراتو 2011 تقريبا شكلى هضطر اوديها التوكيل بما انها هتغير حاجات كتير وشكرا على الرد ياباشا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marwaeldosoky مشاهدة المشاركة

قدر الله وماشاء فعل كويس أنك بخير بالنسبة للعربية لو غيرت الرفرف أو الشنطة جديد ف التوكيل شكلا العربية هتكون أحلي لكن في لحامات من جوه العربيه أعتقد عمرها ماهتكون زي شغل المصنع الفبريكة حتي اللون بيختلف لأنها بتترش من أول وجديد وانا رأئي ان ده حرام ف عربيه جديدة لكن لو تتصلح سمكرة كويسة أعتقد أن ده حل أفضل لأنك هتتفادي اللحامات الكتيربالنسبة ليك شكلها هيرجع كويس جدا وطالما مش مشيسه يبقي توكل ع الله وصلحها في مركز نضيف وخلاص أهم حاجة تتدور ع مكان بيشتغل سمكرة كويس قوي وأكيد هتلاقي كلنا أتعرضنا للمواقف دي المهم انك بخير
الحمد لله انا بخير وشكرا ليكي بس امبارح كنت ببص على الخبطة تانى مع واحد صاحبي وقالى ان الشنطة والرفرف فعلا صعب يتعملوا سمكرة ولو اتعملوا مش هيتعملوا بشكل كويس فلازم فعلا يتغيروا وطبعا زى ما بتقولى موضوع اللحامات ده وكمان اللون حرام جدا فى عربية موديل السنة
شكلى هضطر اوديها التوكيل وامرى لله
قديم 27-07-2011, 04:25 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

لازم توكيل و خليهم يغيروا الباب كمان