العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 07-03-2009, 12:53 PM
ranranran ranranran غير متواجد حالياً

ranranran is on a distinguished road
افتراضي رد: صنى ولا سوران ولا سيمبول ولا تيجو :!ارجوكم ساعدونى انا جديدة فى عالم السيارات ده و اتبرجلت

انا بحثت و مش لاقية لانسر بومة !
http://www.mitsubishi-motors.com.eg/...X/options.html

دى لينك الموديلز للانسر فى ميتسوبيشى مصر
قديم 07-03-2009, 02:13 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: صنى ولا سوران ولا سيمبول ولا تيجو :!ارجوكم ساعدونى انا جديدة فى عالم السيارات ده و اتبرجلت

اولا مشاكل النيسان بتاعة الضفيرة ديه كانت فى الموديلات الاولى فقط وتم تفاديها فى الموديلات الحالية ومفيش مشاكل تقفيل بشكل مزعج فيها

ثانياً النيسان موتور واداء وعفشة وسعة داخلية واعتمادية وتوفر قطع غيار وانتشار افضل من باقى الخيارات

ثالثاً الانسر البومة مقصود بيها الانسر موديلات 2004 الى 2007 لكن فى السعر ده هتجيبى ال 1300 وطبعاً ديه شريحة اقل من باقى الخيارات

انا لومكانك مش هفكر فى غير فى النيو صنى او النيو واجا او السيراتو

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 07-03-2009, 03:07 PM
ranranran ranranran غير متواجد حالياً

ranranran is on a distinguished road

انا بالفعل شوفت الكيا سيراتو و عجبتنى بس معملتش بحث عليها عشان اتعررف عليها اكتر ...

الحقيقة اعرف ان الصنى اكتر السيارات امان

بس بهرنى انتيريور الجين ده غير الشكل الرياضى بس الفيبر زى ما اولت ضعيف انا مش حريفة سواقة اكييد ممكن اريح على اللى اودامى او ورايا ptmnlo123per1127 فا حاسسة انه ممكن ميستحملش بس انا معرفش
بس ممكن اسال حضرتك ليه اقترحت الواجا ؟ ايه فرقها عن الجين 2؟
قديم 07-03-2009, 10:15 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ranranran مشاهدة المشاركة

بس الفيبر زى ما اولت ضعيف انا مش حريفة سواقة اكييد ممكن اريح على اللى اودامى او ورايا ptmnlo123per1127 فا حاسسة انه ممكن ميستحملش بس انا معرفش
علي فكرة من مميزات الجين 2 ان صاجها محمل زي ما بيقولوا

و اقوي نسبيا من صاج السيارات الجديده

بخصوص الفيبر فكل السيارات الجديدة اكصطدامها فيبر

قديم 09-03-2009, 04:53 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Adham مشاهدة المشاركة

عفواً انا لو مكانك و باشتري عربية ب 90 الف مش حاشتري ولا واحدة من دول

تيجو "صينـــي" طبعا لأ

الرينو مش باقتنع بيها كعربية معمرة (عربيات ديليكت قوي باستثناء الرينو 18 التاكسي بتاع زمان) و كقطع غيار غالية نسبيا ومش حمل بهدلة استعمال

الصني سمعة وكيلها مش تمام وتجميع مصري

السوران برضة شكلها مش عافي و تجميع اندونيسي على ما اعتقد و قطع غيار مش سهلة و مش رخيصة برضة

طيب لية ماتفكريش في لانسر بومة

ياباني و قطع غيارها متوفرة جدا و رخيصة و سعر اعادة البيع احسن مافيها
و معمرة طبعا زي اي عربية ياباني
اسمحلى اختلف مع حضرتك فى عربيتين
اولا 0وده حسب ترتيب حضرتك
الرينو السيمبول حضرتك جربتها او جربت كليو لفتره عشان تقدر تحكم انها عربيات ديلكت قوى
ثم اللى بتمشى تاكسى بتاعت زمان دى رينو 12 مش 18 يا ريت حضرتك تجرب تركز فى العريبات دى
ثم مثلا عربيه زى الكليو قطع غيارها مساويه لقطع غيار الكورى وطبعا مفيش مجال لعرض الاسعار هنا
وانا معايا عربيه موديل 94 والحمد لله زى الفل
وواحد صاحبى معاه ميجان 99 وبرضه زى الفل
والتانى معاه كليو 2002 وبرضه شغاله زى الفل ما شاء الله
فالعربيات دى مش سفاحه قطع غيار وبتموت ومبتسحتملش
والخلاف التانى بالنسبه للصنى
حضرتك فيه صنى خليى وشكل تانى غير المصرى ودى طبعا مش هيبقى فيها مشاكل التقفيل اللى حضرتك بتقول عليها
وتبقى كسبت الوسع والكفائه والموتور ال1600 احسن من البومه اللى ماليه البلد فى كل حته وبرضه قطع غيارها غاليه طيب ليه
وارجو ان كلامى يفيد حضرتك بالتغيرات اللى حاصله فى رينو واكون افدت صاحبه الموضوع طبعا فى عربيتين انا عن نفسى عمرى مكنت هخرج عنهم فى وقت الشراء
وشكرا اخوكم بوب

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس