العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 05-03-2009, 01:01 PM
ranranran ranranran غير متواجد حالياً

ranranran is on a distinguished road
صنى ولا سوران ولا سيمبول ولا تيجو :!ارجوكم ساعدونى انا جديدة فى عالم السيارات ده و اتبرجلت

مسااااااااء الخييييييييييييير
انا كائنى من الجاهلية و قالولى التليفزيون اهوهptmnlo123per1147
انا محتاجةاشترى عربية فى حدود ال 80 او ال 90 ان شاء الله و ده لظروف لولا كدة كنت استنيت شواية ما الاسعار فى النازل

انا طوولت عليكو
بعد بحث و قراءة و تفحيص امامى 3 اختيارات

1 نيسان صنى 2009 بيقولو فى شكل جديد لسة مشوفتهوش بس هى عربية عملية و امان

2 السوران متانة المانى و شبابى و مساحة صالون حلوة و شنطةكبيرة برضه

3 رينو سيمبول شيك و مساحة و على اد اليد بالظبط

4 ال اسبرنزا تيجو معرفش عنها حاجة بس كان اقترحوها فى قسم الفولكس بدل السوران

العربية دى انا مهتممة باختيارها اوى لان اولا مش حتتباع دى حتعمر معانا
اه انا اللى بدور و ادعبس بس هى لخاطيبى هو مبيعرفش يتابع اوى منتديات و كدة و دى عربية الجوازة ان شاء الله ptmnlo123per1140
كمان شباب و السفر مش كتير بس مشوار البلد و الارض موذى و العجمى متكسرة و القاهرة مشوار ptmnlo123per1127
الشكل هو مشكلة الصنى الوحيدة
الفولكس مرعوبة من سمعة التوكيل بس العيلة فيها وكلاء نيابة و مستشارين ممكن يزعئوا عشان الحاجة تمشى
السيمبول ممشيتش عشان اعرف هى غلى الاقل هى زى الكليو فى الكفائة وللا لا قدر الله اقل
التيجو شوفتها ماشية مرة واحدة بس فا مقدرش اقييم و كمان صينى فا .....

انا عارفة ان العربية مش شكل و بس دى قطع غيار و كفائة فى الشارع المصرى و علو عشان الطوب و المطبات بس انا تابعت كل عربية فى القسم بتاعها و دلوقتى الا عيزة ريفيو نهائى بينهم

عارفة ان طلبى متعب بس انتو فعلا خدوميين اوى و ان شاء الله تفيدوونى
قديم 05-03-2009, 02:15 PM
Adham Adham غير متواجد حالياً

Adham is a jewel in the roughAdham is a jewel in the roughAdham is a jewel in the rough
افتراضي رد: صنى ولا سوران ولا سيمبول ولا تيجو :!ارجوكم ساعدونى انا جديدة فى عالم السيارات ده و اتبرجلت

عفواً انا لو مكانك و باشتري عربية ب 90 الف مش حاشتري ولا واحدة من دول

تيجو "صينـــي" طبعا لأ

الرينو مش باقتنع بيها كعربية معمرة (عربيات ديليكت قوي باستثناء الرينو 18 التاكسي بتاع زمان) و كقطع غيار غالية نسبيا ومش حمل بهدلة استعمال

الصني سمعة وكيلها مش تمام وتجميع مصري

السوران برضة شكلها مش عافي و تجميع اندونيسي على ما اعتقد و قطع غيار مش سهلة و مش رخيصة برضة

طيب لية ماتفكريش في لانسر بومة

ياباني و قطع غيارها متوفرة جدا و رخيصة و سعر اعادة البيع احسن مافيها
و معمرة طبعا زي اي عربية ياباني
قديم 06-03-2009, 12:05 AM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: صنى ولا سوران ولا سيمبول ولا تيجو :!ارجوكم ساعدونى انا جديدة فى عالم السيارات ده و اتبرجلت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Adham مشاهدة المشاركة

عفواً انا لو مكانك و باشتري عربية ب 90 الف مش حاشتري ولا واحدة من دول

تيجو "صينـــي" طبعا لأ

الرينو مش باقتنع بيها كعربية معمرة (عربيات ديليكت قوي باستثناء الرينو 18 التاكسي بتاع زمان) و كقطع غيار غالية نسبيا ومش حمل بهدلة استعمال

الصني سمعة وكيلها مش تمام وتجميع مصري

السوران برضة شكلها مش عافي و تجميع اندونيسي على ما اعتقد و قطع غيار مش سهلة و مش رخيصة برضة

طيب لية ماتفكريش في لانسر بومة

ياباني و قطع غيارها متوفرة جدا و رخيصة و سعر اعادة البيع احسن مافيها
و معمرة طبعا زي اي عربية ياباني

يا سلام يا أ / أدهم

وحشتنا ردودك المنطقيه ،،

قديم 06-03-2009, 12:38 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

انا لو مكانك و بختار من دول هستبعد السوران بسبب قطع غيارها المولعه و التوكيل كمان غير كده العربية مش بياعه نهائيا رغم انها عربية حلوة حتي التقفيل و التجميع نضيف رغم ان العربية مش المانية خالصة...

هستبعد التيجو الصيني عليه علامات استفهام كتير فا ابعد عنها احسن

الرينو حاجتها غالية جدا بس التوكيل كويس جدا بشهادة العملاء

الصني هستبعدها برضه بسبب مشاكل التقفيل و التجميع المصري الردئ!! و ظهرلها مشاكل في ضفيرة الكهربا و الدهان و انتي و حظك يا تطلع كويسة يا وحشه انما العربية كموتور و عفشة حلوة بس برضه هستبعدها لان الواحد بيشتري عربية زيرو عشان راحة البال و لو طلع فيها حاجة هتندمي عليها اوي فا بلاش احسن...

انا رأيي من رأي ادهم لانسر بومه كويسة و حاجتها متوفرة و اعادة البيع ممتازة عيبها الوحيد بس انها تفقد التميز لانها منتشرة بطريقة مستفذة بس لو ميهمكيش حتة التميز دي هاتي لانسر و انتي مطمنه و ربنا يوفقك...

IBIZA

التعديل الأخير تم بواسطة mohamed ibiza ; 06-03-2009 الساعة 12:41 AM
قديم 07-03-2009, 12:38 PM
ranranran ranranran غير متواجد حالياً

ranranran is on a distinguished road

اولا انا متشكرة جدا لردكو عليا و بعتذر جدا انى اتاخرت فى الرد و بعتزر لو اختياراتى كانت مستفزة ptmnlo123per1127

كنا فى معرض الطارق و استبعدنا السيمبول ضيئة و تقفيلها مش اد كدا و نفس الكلام فى مساحة الصنى
و السوران فقيرة اوى كا انتيريور مقارنتا مثلا بالجين 2 لما شوفناها هناك

انا مسمعتش عن اللانسر دى و هدور عليها انا كدا بقارن بين الجين و السوران و اقتراح اللانسر ptmnlo123per118
بس الفيبر بتاع اكسدام الجين كان ضعيف اوى بضغط عليه خفت يتكسر !!! بس فى البرسونا كان اشدد و طبعا السوران كان اقوى بكتيير