العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 28-09-2009, 04:00 PM
الصورة الرمزية elmanahry
elmanahry elmanahry غير متواجد حالياً

elmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مواصفات العربيات الصيني في مصر

الحاجة الوحيدة التى احسبها لصاحب الطرح انه اخرج ابداعات المعلم القدير ابو نورا ورد السيد حازم المنطقى سوف اعطى مثالا من سيارتى ال BYD F3 الموتور ميتسوبيشى 4G18 1600CC موديل 2007 الفتيس الاوتوماتيك وارد شركة نيسان العفشة مثلما وصف استاذنا القدير ابو نورا بالضبط وكانه يركب هذه السيارة معى يوميا عفشة ناشفه ولا هى رياضية ولا حاجة اما قصة السيارة الجيلى فانهم كانوا يشتروا المحرك التويوتا من شركة بيجين التى تصنع هذا المحرك لصالح شركة تويوتا ولكن فى الخباسة طمعوا وانتجوا هم هذا الموتور ولكن شركة تويوتا رفعت قضية على شركة جيلى وانتهى الامر بالتصالح ودفع المعلوم وتصريح من تويوتا واشراف على التصنيع والموتور موديل 2005 اما اقدم موتور فهو موتور الهايما فاميلى موديل 2001 والعجيب ان هذا الموتور محبوبا جدا لانه كان فى الماذدا فاميلى وكان موتور بلا مشاكل بعد المراجعات مع اشخاص كانوا يقتنون سيارات الماذدا فاميلى ولكن الهيئة المشرفة على تصنيع السيارات فى الصين راجعت شركة هايما واحثتهم لوضع موتور جديد وبالطبع نزلت الموديلات بموتور ماذدا حديث وموتور ميتسوبيشى 2007
قديم 28-09-2009, 04:18 PM
الصورة الرمزية ابو جودة
ابو جودة ابو جودة غير متواجد حالياً
من انا؟: متواضع لله
التخصص العملى: احدى شركات الغاز
هواياتي: قيادة السيارات

ابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant future

انا مثلا معى اكسبلوجان 2008 وزى الفل مش حنقول 100% لكن حلوة احسن من القديم وقطع الغيار تيريوس القديم
قديم 28-09-2009, 04:55 PM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

انت جبت الخلاصه و الله يا ابو نورا
اما الاستاذ المناهري فهو عايز دليل مادي
بص حضرتك علي عربيه اسبيرانزا التاكسي و اسال السواق كده عن رايه فيها
و كمان شوف حد من اصدقاء حضرتك معاه صيني وشوف رايه فيها بصراحه
اما الدليل اللي عندي واحد صديقي معاه اسبيرانزا 516 ال 1600 سي سي و قعدت ابوس رجله ميجبهاش و جابها و لا سمعش الكلام وجت الطوبه في المعطوبه ههههههههههههه و قعد يعيط جنبها لييييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟
اول حاجه السلك الواصل بين الاسبراتير و البوجيهات ضرب بعد 200 كيلو باين ( او حاجه زي كده )
اول ما يفتح التكييف علي السرعه التانيه العربيه بتنتش ( انا كنت راكب معاه )
ده غير صوت التزييق ( حاسس اني قاعد في ورشه لحام هههههههههه ) في المطبات و ما اكثرها
ده غير السحب المنيل ب 60000000000 نيله و العزم الزباله و الفتيس اللي مشاويره من هنا للهرم ههههههههههههههه اقول ايه و لا ايه و دي اول عربيه صيني عن تجربه
تاني عربيه شيري كيو كيو
انا مش هقول حاجه غير حسبي الله و نعم الوكيل في الصينين و الوكلاء بتوعنا اللي دخلو العربيه الزباله دي لينا العربيه بعد النقله التالته بتقلب لوحدها و الله و كمان كنت بحس و انا راكب فيها اني هاخد الكرسي و اقع علي الاسفلت بجد مش هزار و عن تجربه
انا معرفش حاجه عن الجيلي ( بس طبعا زبااااااااااااااااله علي كلام الناس ) و لا اي عربيه صيني تانيه ماعدا البي واي دي ( حاجه عره والله من قدام النترا او كورولا و من ورا هوندا سيتي و من جوه كورولا 2005 ده غير العفشه و الطنابير بتاعت الياريس ( العربيه دي بتاعت واحد معرفه و سالته علي العربيه و ده كلامي الحرفي ) اما الاداء معقول و الصيني كله عموما اخد صفر مدور في اختبارات الامان الاوروبي
ادي اللائل الساطعه و البراهين القاطعه و انا مش مزييف اي كلام علي حساب الصيني و ارجو من باقي الاعضاء التفاعل
قديم 29-09-2009, 12:24 PM
الصورة الرمزية mibrahem_jic
mibrahem_jic mibrahem_jic غير متواجد حالياً

mibrahem_jic will become famous soon enoughmibrahem_jic will become famous soon enough

ياجماعة انا عندى رأى مجموعة مميزات موجوده فى السيارات الصينى مع القليل من العيوب مثل العفشة بالأظافة الى السعر القليل مناسب للدخل المصرى افتكر انها سيارة معقولة وشكرا
قديم 30-09-2009, 05:43 AM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mibrahem_jic مشاهدة المشاركة

ياجماعة انا عندى رأى مجموعة مميزات موجوده فى السيارات الصينى مع القليل من العيوب مثل العفشة بالأظافة الى السعر القليل مناسب للدخل المصرى افتكر انها سيارة معقولة وشكرا
ما هي اسعارها قليله ( مش اوي يعني ) بس هتصرف عليها اضعافا مضاعفه فتجيب حاجه نضيفه من الاول احسن اما موضوع الكماليات ماهي بتبوظ بسرعه مبتعمرش فلزمته ايه نجيب صيني

الكلمات الدليلية
مواصفات, الصينى