العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 27-10-2014, 02:04 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: صوت الموتور عالى والسحب بطىء

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr inas مشاهدة المشاركة

شكرا على رد حضرتك بس معلش تحمل اسئلتي..
انا اسفة مش فاهمة.... يعني تقصد ان تغيير سلك فرامل اليد هو السبب في ان العربية مش بتمشي الا لما ادوس بنزين جامد وان في عيب في الرجلاش؟ وايه الجنوط ده؟ وزيت الفتيس مش بالليتر؟ وقالوا اللتر ب 58 ومحتاجة 4 لتر؟
السلام عليكم
ممكن يكون فعلا السلك كما قال اخي العزيز
الجنط هو الحديد الة بيركب عليه فرده الكاوتش

كما هو في الصوره
ممكن حضرتك ترفعي العجل الخلفي وانتي منزله فرامل اليد وتلفي الفرده بيدك لو ثقيله في الدوران يبقي فرامل اليد مشدوده زياده عن اللزوم
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 31-10-2014, 03:08 PM
dr inas dr inas غير متواجد حالياً

dr inas is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
ممكن يكون فعلا السلك كما قال اخي العزيز
الجنط هو الحديد الة بيركب عليه فرده الكاوتش

كما هو في الصوره
ممكن حضرتك ترفعي العجل الخلفي وانتي منزله فرامل اليد وتلفي الفرده بيدك لو ثقيله في الدوران يبقي فرامل اليد مشدوده زياده عن اللزوم
والله المستعان
جزاك الله خيرا.. ممكن فعلا يكون الميكانيكي لما غير سلك فرامل اليد شدها زيادة عن اللزوم... لو رجعت له تاني ممكن يضبطها؟؟؟
قديم 01-11-2014, 06:55 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr inas مشاهدة المشاركة

جزاك الله خيرا.. ممكن فعلا يكون الميكانيكي لما غير سلك فرامل اليد شدها زيادة عن اللزوم... لو رجعت له تاني ممكن يضبطها؟؟؟
السلام عليكم
اكيد لأن ده يعتبر كمالت شغله وغلط هو الى عمله
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 17-11-2014, 01:25 AM
dr inas dr inas غير متواجد حالياً

dr inas is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... انا داخلة ع احكي لكم اللي حصل... طلع فعلا فرامل اليد مشدودة زيادة عن اللزوم ومكتفة العربية ع حد تعبير الميكانيكي وده واحد
تاني غير اللي ركبها.. وفعلا شاف درجة حرارة الجنوط الخلفي وعمل الاختبار بتاع لف الكاوتش.. والموضوع اتحسن شوية بس مازال قائم لما ابقى واقفة وامشي او لما بطلع مطلع.. المهم الميكانيكي قال ان زيت الفتيس كويس وان اللي ب 35 ج الليتر اللي انا حاطاه مش هيفرق عن اللي ب 60 ج الليتر وان المشكلة غالبا مشكلة كنترول او فالف الفتيس وانه هيعمل ريستارت واجرب امشي بالعربية شوية... رحت لواحد تاني كشف ع الفتيس كومبيوتر وقال مفيش اي عيب واضح بس غالبا فالف الفتيس هواللي فيه مشكلة وع الفتيس يتفك يبقى هيتكلف ع الاقل 1500 ج... وان الافضل انتظر شوية لحد ما العيب يبقى واضح اكتر ومستمر ونرجع نحطها ع الجهاز تاني... واسفة على الاطالة