العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > اوبل Opel

اوبل Opel المانية الاصل امريكية الجنسية حيث تنتمى حاليا الى جنرال موتورز وتسمى فى بعض الدول باسم فوكسهول من اشهر موديلاتها اوبل استرا اوبل فيكترا و كورسا

قديم 30-09-2009, 05:47 PM
mtaiea mtaiea غير متواجد حالياً

mtaiea has a spectacular aura aboutmtaiea has a spectacular aura aboutmtaiea has a spectacular aura about
افتراضي رد: مشكله فى اوبل فيكترا و عايز اعرف حلها

طب يا جماعه انا معايا 1996 2000 سي سي اوتوماتك هل هى كمان فيها نفس المشاكل طب ايه الحل انا لسه شريها انتو كده قلقتونى اوى
قديم 01-10-2009, 02:37 AM
الصورة الرمزية SuMo
SuMo SuMo غير متواجد حالياً

مشرف قسم رياضة المحركات

SuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond repute

منورنا يا بو حميد
هلت روايحك يا عصابة

www.darelhasanat.jeeran.com
قديم 05-12-2009, 10:24 PM
samirremon@yahoo.com samirremon@yahoo.com غير متواجد حالياً

samirremon@yahoo.com is on a distinguished road

ممكن رقم عباس
قديم 05-12-2009, 11:56 PM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG\AHMED مشاهدة المشاركة

1- اول مرة اسمع موضوع البطاحات دة ومقابلتنيش المشكلة دى قبل كدة
2- مساعدين الفابريكة لسة مغيرهم من سنة ونصف تقريبا (المساعدين ال GM سيئة وعن تجربة ومن التوكيل) الناس بتشكر فى ساكس وبلشتاين
3- mass of air flow ودة بيحس بكمية الهوا علشان ظبط نسبة الخليط .. المشكلة دى سمعتها فى الكورسا 1.0 انما الفكترا كانت حالات فردية ومش كتير
4- مشكلتها انها بتتفك لما تغير السيور ودة اللى بيعرضها للقطع انما لو استخدامك للعربية كويس ومفيش نتش والكلام دة يبقى مفيش منها مشاكل
5- اللى بيبوظ طلمبة البنزين نقص كمية البنزين فى التنك باستمرار وتكرار نفاذ البنزين والشوائب لو بتحط بنزين من مكان تعبان غير كدة مفيش منها اى مشاكل
6- فعلا العيب دة موجود وبالذات لو حصل فيها خدش يبقى دة بداية النهاية لها .. عموما دى مش مشكلة فى عربية .. جديدة ب 35 واستيراد ب 60
7- الشاشة لو بتقف فى الشمس كتير من غير شماسة .. الموضوع دة تقريبا فى كل العربيات اللى فيها شاشة فى التابلوة واحد صاحبى معاة 406 نفس القصة

باختصار عربية محترمة مش بتاعة عك صنايعية وقطع غيار مضروبة واسترخاص
هتسترخص هتزعلك

عزيزي المحترم مهندس أحمد

1- مشكلة البطاحات إسأل عنها أي ميكانيكي بيشتغل في أوبل لو مش مصدق وبتسبب هبوط في مقدمة العربيه عن الطبيعي بتاعها والمطبات بتكون عنيفه لعدم قدرتها على إمتصاصها من ردة فعل المساعد

2- ربنا يباركلك في المساعدين بتوع العربيه بتاعتك لأنها واضح إنها من النوع النادر ... فالمشكله عامه وليس لي مصلحه في القول عنها بما لست مقتنع به (فتجربتي ليست لدى سيارتي فقط فسيارتي كانت موديل 98 2000 سي سي وكان لدى إبن خالتي وصديق لي موديل 99 ولكن 1600 سي سي وكانت بها نفس المشاكل مع إختلاف موضوع الماس فقد كانت عندهم مشكله ثابته وهي النصف العلوي من الكاربيرتير إتغير في السيارتين ... وتمت رحلة بحث مكثفه عن النصف العلوي لدى تجار الإستيراد لأن الكل مش عندهم النصف العلوي كله متخلع ومتباع من الكاربيريتيرات وذلك لشيوع العيب بالتأكيد ولايوجد منه جديد فالجديد يباع كامل وليس على نصفين)

3- للأسف برضه الماس إير برضه مشكله مش مفهومه وتقدر تسأل في التوكيل لدرجة أنني إستغربت لماذا يحدث هذا العطل فقال لي مهندس الورشه بأن الماس إير هو هو الموجود بالمرسيدس ولكن في الأوبل يعطل كثيرا وبدون سبب واضح !!!!!

4- قاعدة الشداد للموتور العلويه ليس المقصود بها بلية الشداد للسيور نهائيا ... أقصد تلك القاعده للموتور العلويه وهذه صوره توضح القاعدة المشار إليها .... الموجوده بداخل الدائره الخضراء (محدش يجري وراء السهم الأحمر)
وعلى فكره سواقتي هادئه للغايه ولست من محبي النتش ولا خلافه نهائيا ...

وهذه صورة الشداد لوحده للتوضيح أكثر

5- طلمبة البنزين الموجوده تحت الكنبه الخلفيه باظت عندي أكثر من مره وبدون أي مقدمات ومش عندي بس لدى قريبي وصاحبي أيضا ... مع العلم أنني محافظ جدا جدا ودائما أحافظ على أن يكون التانك الخاص بالبنزين ممتليء ويمكن مابينزلش عن النص أبدا

6- لاخلاف على ذلك...

7- الشاشه بالديجيتس موجوده في سيارات عده أخرى وليست بها نفس المشكله ..

8- مارأيك في موضوع علبة الدركسيون ... فهو عيب منتشر جدا بهذا الموديل....وللتجربه جرب تنزل بعربيتك الفيكترا بي في منطقة معروف وإمشي بس باللعربيه ستجد مليون واحد بيوقفك عشان يقولك إن عنده في الورشه إمكانية إصلاح علبة الدركسيون للأوبل ديه بالذات نظرا لأنه عيب شائع بها لذلك يعتقد الغالبيه أن سيارتك بحاجه لعمرة علبة دركسيون (للشيوع)

شاكر حسن وسعة صدر الجميع

قديم 06-12-2009, 02:15 AM
tefa_king1 tefa_king1 غير متواجد حالياً
من انا؟: mostafa rabea
هواياتي: cars,races

tefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond repute

شكرا يا استاذ احمد على المعلومات المفيده و فعلن البطاحات مهمه جدا

الكلمات الدليلية
مشكلة فى اوبل فيكترا