العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 23-07-2010, 02:33 AM
titanic_see titanic_see غير متواجد حالياً

titanic_see is on a distinguished road
افتراضي رد: شرح الفرق بين زيوت المحركات المعدنية والتخليقية

كنت عايز سؤال فى عبوه اسمها ( ريسورس ) بتتباع فى كارفور ب 85 جنيه بتضاف مع الزيت لما بيتغير بيقولوا انها بتعمل جلفنه للماتور من جوه و بطول عمر الزيت و بتخلى الماتور اكثر نعومه ايه حكايه الاضافات ديه و هى فعلا مفيده ولا فطشه
قديم 26-07-2010, 03:29 PM
الصورة الرمزية kashtoot
kashtoot kashtoot غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس

kashtoot has a spectacular aura aboutkashtoot has a spectacular aura aboutkashtoot has a spectacular aura about

معلومات اكثر من رائعة
تسلم الايادي
قديم 24-08-2010, 12:17 PM
Mohamed Dahab Mohamed Dahab غير متواجد حالياً

Mohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud of

الف الف الف الف شكر على هذا الموضوع اللى اكثر من رائع
انا عن نفسى هستخدم الزيت اللى حضرتك قلت عليه بس انا ليا استفسار اغيره كل كام كيلو وطبعا ان قيادتى من الوع الثانى (الشاقه)
العربيه ستروين اكسارا 2002 وبحط زيت توتال ال9000كم
وشكرا لحضرتك مره ثانيه

I'M always
DAHAB
it's my Name
قديم 30-08-2010, 11:57 AM
Mohamed Dahab Mohamed Dahab غير متواجد حالياً

Mohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud of

يا ريت لو حد يرد عليا
انا محتاج اعرف الزيت ده بيتغير كل كام كيلو

I'M always
DAHAB
it's my Name
قديم 28-06-2011, 03:12 PM
essamenen essamenen غير متواجد حالياً

essamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond repute

معلومات اكثر من ممتازه انا حبيت اعمل مشاركه جديده بس لاقيت ان مشاركتك شامله فبعد اذنك انا مش هزود معلومات جديده بس هقول حاجه صغيره بشكل ثانى
الى يفرق بين الى زيت هو
1- اسم الشركه طبعا كل الشركات مادام عليها api تبقى تابعه لمعهد البترول الامريكى وطبعا المواصفات ديه قياسيه يعنى مفيهاش تهريج او نصب زى شهاده الايزو بالضبط بس للزيت
2-بعد api والى هتلاقى على اى العلبه مكتوب s وديه لمحركات البنزين و c لمحركات الديزل
3- بعد الحرف s هتلاقى حرف وهو ده الى يهمنا طبعا فى ترتيب للاحرف هتلاقى (sa ,sb,sc,sd,se,sf,sg,sh,sj, sl,sm)
طبعا sm اعلى فى المواصفات عن sl ثم sj
طبعا لما الواحد يشوف الزيت سيبك من اسم الشركه بص لى الحرف الى بعد حرف s وقلرن بين انواع الزيوت المختلفه والشركات علشان تقدر تجرب تجربه صح
انا بدات بزيت التعاون xpl sl وده الاسم التجارى له وهو مواصفاته api sl والى زيه فى موبل بيتباع 110 جنيه انا شاريه 74 جنيه
ان شاء الله هجرب كل الانواع وهفرق بينه