العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 25-12-2012, 01:18 PM
walalila walalila غير متواجد حالياً

walalila is on a distinguished road
افتراضي أنجدونى يا أهل الخبره

السلام عليكم

أنا أشتريت عربيه
نوعها لانوس 2005
1500 سى سى
مرور حدائق القبه
تاريخ الفحص 2013
تاريخ أنتهاء الرخصه 2/2013
و شاريها بتوكيل و عايز أنقل الملكيه و أعمل فحص و أجدد الرخصه و كده كده أنا تبع مرور الحدائق فمش حنقل ملف

و مش عارف الخطوات بتاعته الكلام ده كله و مش عارف تكلفتها كام و بفكر أرخص 3 سنين ( أنتوا عارفيين الظروف الأقتصاديه و مش عايز أتصدم )

أتمنى أستفيد من خبراتكم
و أنا قلت أكتب موضوع عشان ظروفى مختلفه عن المواضيه الأخرى شويه
قديم 25-12-2012, 01:42 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أنجدونى يا أهل الخبره

لية ظروفك مختلفة
انا رديت على السؤال دة كتير اوى اوى هنا
انت على شان نفس المرور يعنى ؟؟؟؟
نفس الاجراات صدقنى فى نقل الملكية العادية
بس نصيحة بلاش تجدد 3 سنين خليك سنة واحدة
محدش عارف بكرة فى اية
قديم 25-12-2012, 02:59 PM
الصورة الرمزية hyundai 2005
hyundai 2005 hyundai 2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق للسيارات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: عاشق للسيارات والتعديلات

hyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond repute

الاجراءات واحده
الاختلاف بس انك بدل ما بتاخد تصريح 3 شهور بتاخد الرخصه سنه في ايديك
والاجراءات
1- عمل عقد مسجل
2- شهاده مخالفات
3- ترفع بصمه وتفحص العربيه
4-تجيب ملف ملاكي
5- تدفع بوليصه التأمين
6- شويه تصوير ورق ودمغات
7-بتدفع الضريبه والذي منه
8- استلم يا معلم الرخصه
ولو ناوي تغير قريب رخص سنه لو مش ناوي عليك وعلي 3 سنين ملعون ابو يوم المرور يومه بسنه

لمن لا يعرفني
http://www.masrmotors.com/vb/member.php?u=50931

لتجاره قطع الغيار الاستيراد والجديد ومقاوله سيارات الحوادث
(لانوس - نوبيرا - كيا سيراتو - تويوتا - لانسر - هيونداي - اوبترا - اوبل - متسوبيشي )

اقوي مقابلات الاسكندريه فى اجازه نصف العام 2013
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=105128
قديم 25-12-2012, 05:33 PM
الصورة الرمزية goudai
goudai goudai غير متواجد حالياً

goudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond repute

اسمحلى اضيف جزئية صغيرة ان التسجيل ممكن يكون فى حدود من 900 ل 1000 تقريبا ورايى الشخصى طالما العربية لسة فيها رخصة خلى محامى يرفعلك دعوى صحة ونفاذ وهتكون فى حدود من 350 ج الى 450 ج لو انت عايز توفر هى هتاخد شوية وقت لكن هتغنيك عن التعامل ورسوم الشهر العقارى
قديم 25-12-2012, 06:12 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
نصيحه قبل التسجيل اذهب للمرور وهات شهادة بيانات تفيد بأن السياره انتاج محلي هيفرق في التسجيل هتدفع تقريبا 700 جنيه بدل تقريبا 950 جنيه
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين