العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 22-09-2012, 08:43 PM
مصطفي توني مصطفي توني غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اخصائي نظم معلومات
هواياتي: كورة القدم

مصطفي توني will become famous soon enoughمصطفي توني will become famous soon enough
افتراضي رد: ما هي وضعية القيادة المفضلة لك في سيارتك ؟؟؟؟

انا عن نفسي ببقي مرجع الكرسي لورا ومرجع الضهر برده وببقي غطسان في الكرسي يادوب شايف الطريق
بس مش بحب اشغل التكيف دايما بحب ابقي فاتح الشباك واحس ان انا مع الناس برده
بس اهم حاجة حزام الامان مش لحاجة عشان مفيش اي لجنة تكلمني
وطبعا الايد الشمال علي الدريكسيون واليمين علي الفتيس
قديم 03-12-2012, 05:22 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute

أنا كنت حضرت كورس مع الشركة بتاعتي اسمه بالعربي القيادة الامنة. بيقولك طبعا لازم حزام الأمان بلا نقاش. مسند الرأس في نفس مستوي الرأس و ليس أسفلها. يعني المسند من فوق يكون عند شعرك مش تحت عشان ديه بتكسر الرقبة في الحوادث الجامدة لا قدر الله. ما ينفعش الكرسي يكون بعيد قوي عن الزجاج الأمامي و لا قريب قوي. يكون في الوسط و طبعا حسب طولك بحيث انك تكون كاشف الطريق كويس و زاوية القدم مع الرجل مش صغيرة قوي و لا كبيرة قوي عشان ما تحسش بألم بعد شوية و بردو تكون القدم متحكمة في كل دواسة من أول مشوارها لأخرة. وضع الدركسيون لازم ما يلزقش في ركبك و كمان لازم يكشفلك كل عداداتك كويس. ارتفاع الكرسي يساعدك تكشف العدادات و تشوف وش عربيتك كويس و كمان تكون بعيد شوية عن سقف العربية عشان لا قدر الله في حالة انقلاب العربية الحزام اللي المفروض مربوط بيخليك تنزل شوية ناحية السقف فتكون مش محمل علي رقبتك. مسكة الدركسيون بقي مهمة لازم تمسك بأيديك الاتنين و الابهام اللي هو أول صباع ما يلفش حوالين الطارة لأن في حالة أن كاوتش انفجر لا قدر الله علي سرعة عالية هتلاقي العربية حدفت بسرعة جامدة و الدركسيون هيتحرك بقوة جامدة ناحية الحدفة و ده ممكن يكسر الابهام بسهولة. يعني من الاخر كل صوابعك تكون علي الطارة من فوق ما فيش واحد تحت الطارة. وضعية الايدين بقي يا اما في وضع الساعة 9:15 أو 10:10. يعني تخيل الساعة اللي بعقارب عاملة ازاي في أي وضع من اللي فاتو دول و حط ايديك الاتنين زيها. المرايات بقي الناس كلها عارفة حاول تكون 90 درجة مع الباب أو أضعف الايمان تجيب يا دوب جنب العربية. صدقوني الحاجات ديه كلها تعود مش أكتر. أنا من كنر ما اتعودت علي حزام الأمان باستعملة و أنا قاعد علي الكنبة الخلفية مع أي حد و كمان و الله و أنا ماشي علي رجلي بحس أني عايز أربط الحزام من كتر ما اتعودت عليه. ربنا يحفظنا احنا وولادنا و يهدينا.
قديم 03-12-2012, 01:06 PM
ahmed_gamal777 ahmed_gamal777 غير متواجد حالياً

ahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة svneleven مشاهدة المشاركة

أنا كنت حضرت كورس مع الشركة بتاعتي اسمه بالعربي القيادة الامنة. بيقولك طبعا لازم حزام الأمان بلا نقاش. مسند الرأس في نفس مستوي الرأس و ليس أسفلها. يعني المسند من فوق يكون عند شعرك مش تحت عشان ديه بتكسر الرقبة في الحوادث الجامدة لا قدر الله. ما ينفعش الكرسي يكون بعيد قوي عن الزجاج الأمامي و لا قريب قوي. يكون في الوسط و طبعا حسب طولك بحيث انك تكون كاشف الطريق كويس و زاوية القدم مع الرجل مش صغيرة قوي و لا كبيرة قوي عشان ما تحسش بألم بعد شوية و بردو تكون القدم متحكمة في كل دواسة من أول مشوارها لأخرة. وضع الدركسيون لازم ما يلزقش في ركبك و كمان لازم يكشفلك كل عداداتك كويس. ارتفاع الكرسي يساعدك تكشف العدادات و تشوف وش عربيتك كويس و كمان تكون بعيد شوية عن سقف العربية عشان لا قدر الله في حالة انقلاب العربية الحزام اللي المفروض مربوط بيخليك تنزل شوية ناحية السقف فتكون مش محمل علي رقبتك. مسكة الدركسيون بقي مهمة لازم تمسك بأيديك الاتنين و الابهام اللي هو أول صباع ما يلفش حوالين الطارة لأن في حالة أن كاوتش انفجر لا قدر الله علي سرعة عالية هتلاقي العربية حدفت بسرعة جامدة و الدركسيون هيتحرك بقوة جامدة ناحية الحدفة و ده ممكن يكسر الابهام بسهولة. يعني من الاخر كل صوابعك تكون علي الطارة من فوق ما فيش واحد تحت الطارة. وضعية الايدين بقي يا اما في وضع الساعة 9:15 أو 10:10. يعني تخيل الساعة اللي بعقارب عاملة ازاي في أي وضع من اللي فاتو دول و حط ايديك الاتنين زيها. المرايات بقي الناس كلها عارفة حاول تكون 90 درجة مع الباب أو أضعف الايمان تجيب يا دوب جنب العربية. صدقوني الحاجات ديه كلها تعود مش أكتر. أنا من كنر ما اتعودت علي حزام الأمان باستعملة و أنا قاعد علي الكنبة الخلفية مع أي حد و كمان و الله و أنا ماشي علي رجلي بحس أني عايز أربط الحزام من كتر ما اتعودت عليه. ربنا يحفظنا احنا وولادنا و يهدينا.
تسلم الايادى ياكبير

بالنسبة لصاحب الموضوع استاذى موضوعك اكثر من رائع بيفيد جدا ناس كتير وبتكتسب منة خبرات كتير ( فى الاول قولت الموضوع فستك ولكن انا قريت اغلب التعليقات ) بجدا موضوع شيق

على حسب رائى وضعية القيادة بتعتمد على حالتك النفسية وحالة شريكتك على الطريق ( السيارة )
يعنى الحزام اولا ( دا اساسى بيدينى احساس بالامان )
الاحكام الجيد على الطارة وعدم الاستهزاز بيها
اختلاف اوضاع الايادى على الدريكسيون لحد 80 دا وضع عادى
بعد كدة تحكم المسكة كويس
واخير وليس اخر تسلم الايادى يا كبير

قديم 03-12-2012, 02:07 PM
الصورة الرمزية hyundai 2005
hyundai 2005 hyundai 2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق للسيارات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: عاشق للسيارات والتعديلات

hyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond repute

باختصار شديد
نفس اللي بيعمله شريف بالظبط
وضع النوم هههههههههه والسنده عالمخدع واغطس فالكرسي
حتي موضوع الزجاج مغلق صيف وشتاء
انت بتقلدني ولا ايه يا شريف ؟

لمن لا يعرفني
http://www.masrmotors.com/vb/member.php?u=50931

لتجاره قطع الغيار الاستيراد والجديد ومقاوله سيارات الحوادث
(لانوس - نوبيرا - كيا سيراتو - تويوتا - لانسر - هيونداي - اوبترا - اوبل - متسوبيشي )

اقوي مقابلات الاسكندريه فى اجازه نصف العام 2013
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=105128
قديم 03-12-2012, 03:13 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

أنا بقي عندي مشكلة كبيرة أني اول ما ارجع الكرسي أرى كدة وأسواق وأنا مسترخي ابص ألاقي نفسي أوتو متك بسوق براحة جداااا وفجأة نمت علي نفسي خالص وبدأت اسقط وساعتها قدامي حل من تلاتة يا أما أوزود السرعة علشان أفوق أو اعدل الكرسي علشان ابقي شايف الكارثة الي هعملها لا قدر الله والحل الثالث والي ليحصل بصراحة أني بفضل زي ما أنا وادور علي حد أغري معاه في التليفون شوية وربنا يستر علينا وعليكوا

الكلمات الدليلية
قيادة السيارات