العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 08-12-2009, 09:08 PM
ahmed love pop ahmed love pop غير متواجد حالياً

ahmed love pop is on a distinguished road
افتراضي سؤال عن سياره معاقين

انا اشتريت عربيه معاقين صاحبها اتوفي وانا اشترتها من الورثه بس انا عاوز اعرف حاجه انا لسه مرخصتش عاوز اعرف انا لما اجي ارخص هتكون باسم المتوفي الهو في الاصل صاحب العربيه ولا باسم احد من الورثه ولا ممكن تكون باسمي ولو كانت باسم احد من الورثه ينفع اني انا اقودها مع العلم انه كان مكتوب علي الرخصه لا يقودها الا مالكها فات من مده الحزر 4سنين وانا معايه توكيل اداره من الورثه ياريت حد ينورني في الموضوع ده
قديم 22-01-2010, 05:21 PM
الصورة الرمزية djdragon
djdragon djdragon غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد سامى
التخصص العملى: صحفى
هواياتي: العربيات

djdragon is a glorious beacon of lightdjdragon is a glorious beacon of lightdjdragon is a glorious beacon of lightdjdragon is a glorious beacon of lightdjdragon is a glorious beacon of light
افتراضي رد: سؤال عن سياره معاقين

يا باشا الحظر دلوقتى اساسا 3 سنين مش 5 زى زمان يعنى انت تقدر ترخصها باسمك خلاص هية دلوقتى زيها زى اى عربية يعنى هية دلوقتى مش عريبة معاق عشان هية دلوقتى معليهاش حظر

I Dont Drive Fast But I Fly Slow

Mohamed Samy
0121892655

DJ_Dragon_Members@yahoo.c om

Its All about Cars

I miss you much
Watching everyday that goes by
I miss you much
Till i get you back Im gonna cry
I miss you much
You are the apple in my eye
Girl I miss you much
I miss you much I can't lie

قديم 22-01-2010, 05:49 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed love pop مشاهدة المشاركة

انا اشتريت عربيه معاقين صاحبها اتوفي وانا اشترتها من الورثه بس انا عاوز اعرف حاجه انا لسه مرخصتش عاوز اعرف انا لما اجي ارخص هتكون باسم المتوفي الهو في الاصل صاحب العربيه ولا باسم احد من الورثه ولا ممكن تكون باسمي ولو كانت باسم احد من الورثه ينفع اني انا اقودها مع العلم انه كان مكتوب علي الرخصه لا يقودها الا مالكها فات من مده الحزر 4سنين وانا معايه توكيل اداره من الورثه ياريت حد ينورني في الموضوع ده
أعتقد ان توكيل الاداره لا يعطيك حق الترخيص بنفسك ! هوه معناه انك سائق للسياره فقط !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 23-01-2010, 04:53 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

في حالتك حتعمل مصالحه مع الجمارك و تدفع 10 الاف جنيه علشان يتفك الحظر عنها
و لازم الورثه يعملوا اعلان وراثه و تكتب العربيه باسمهم و بعدين يفكوا الحظر و يسجلو ليك العربيه في الشهر العقاري
و تروح المرور معاك العقد المسجل من الورثه و ما يفيد الغاء الحظر من مصلحه الجمارك و شهاده المخالفات و الرخصه
و تسجل العربيه لنفسك و تطلع رخصه باسمك.
دي طريقه
الطريقه التانيه
ان العربيه تفضل سنه باسم المعاق او الورثه لحد ما تكمل 5 سنوات و ساعتها الحظر بيتفك من غير فلوس

حـازم خـضـر