العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 03-09-2010, 10:42 PM
الصورة الرمزية master.formats
master.formats master.formats غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد
التخصص العملى: مهندس معماري

master.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to behold
افتراضي رد: سرعات الفتيس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

.................... و60 سرعة أمنة جدا.
مع احترامي.. سرعة 60 ممكن تكون قاتلة...
اختبارات التصادم اللي بتتعمل بتكون على سرعة 60 وشوف البهدلة اللي بتحصل لدمى الاختبار فيها..
ربنا يكفينا و يكفيكم شر الحوادث..

مهندس معماري
محمــد مختــار

التعديل الأخير تم بواسطة master.formats ; 03-09-2010 الساعة 10:49 PM
قديم 03-09-2010, 11:20 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة master.formats مشاهدة المشاركة

مع احترامي.. سرعة 60 ممكن تكون قاتلة...
اختبارات التصادم اللي بتتعمل بتكون على سرعة 60 وشوف البهدلة اللي بتحصل لدمى الاختبار فيها..
ربنا يكفينا و يكفيكم شر الحوادث..
يا باشا أختبارات التصادم بتتعمل بره بالميل و60 ميل فى الساعة اللى هى 100 كيلو أو 100 ميل فى الساعة اللى هى 160 كيلو وده ميمنعش من أن 60 كيلو سرعة خطيرة, بس السؤال كان أيه هى السرعة القصوى المناسبة لمبتدئ علشان يمشى فى الشارع, مش أيه هى السرعة المناسبة لمبتدئ علشان يعمل حادثة فى الشارع, ولا أيه؟.

وعموما سرعة 60 كأقصى سرعة كويسة جدا ورد الفعل على السرعة دى مناسب لأى طارئ, والفرامل على السرعة دى هتبقى كفائتها عالية جدا خاصة أن العربية فيها abs و tcs.

وأنا أصلا منصحش بالمشى فى الشارع لشخص جديد فى السواقة حرصا على سلامته وسلامة الأخرين, أنا كنت بجاوب أجابة على سؤال محدد.

وبرضه عموما أنا شايف أن السرعات البطيئة هى سبب الحوادث, وخاصة فى مصر لما تلاقى ده بيكسر عليك وده بياخد الشارع بالعرض من أقصى الشمال وهكذا وأغلب الحوادث فى مصر سببها الناس, وعلى السرعات العالية بتزيد أحتمالية موتك فى حادثة لكن أحتمالية حدوث الحادثة بتقل, والعكس وأنت ماشى بالراحة أحتمالية حدوث حادثة بتزيد (نظرا لسواقين التاكسى والميكروباص وعشاق نيد فور سبيد) وأحتمالية الموت أو الأعاقة بتقل.

وأنا زعلان أصلا لأنى طول ما أنا ماشى يا فى حالة تسارع أو فرملة, وبحس أن السرعات العالية بتدينى تحكم أكبر فى العربية وبتقلل أحتكاكى مع الناس.

وأنا أسف لتحويل الموضوع لموضوع سوداوى

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

التعديل الأخير تم بواسطة Injection ; 03-09-2010 الساعة 11:25 PM
قديم 04-09-2010, 12:09 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

حضرتك يا إنجكشن أفدتنى كتير خالص وخاصة فى حكاية التغير للزيت والحاجات دى. أنا أخدتها وحطتها تحت البيت وخلاص ومستنى لحد ما أتعلم. هأخدها أغير لها الحاجات دى. أنا مش عارف نوع الزيت اللى أحطة للماتور فى العربية لان مش عارف الراجل الكورى صاحبها كان بيستخدم لها زيت معدنى ولا تخليقى. هحط معدنى وخلاص. كمان مش عارف احط لها البنزين 80 ولا 90 ولا 92. المستورد أعطهانى وفى التنك شوية بنزين.

حكاية الحرفيين مش كنت عارفها خالص. فى المنوفية عندنا مفيش افران للدهان خالص. بيعملوا ببخاخة كدة وبتكلف 700 جنية. لو عملت فى افران فى الحرفيين ممكن تكلفنى كام رشة برة . هل هما اللى هيفوكو العربية كلها حتة حتة ويرشوها كلها ولا يرجعوا يجمعوها تانى؟؟؟ أكيد هتكلف الفات بالطريقة دى...
قديم 04-09-2010, 01:29 AM
الصورة الرمزية master.formats
master.formats master.formats غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد
التخصص العملى: مهندس معماري

master.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

يا باشا أختبارات التصادم بتتعمل بره بالميل و60 ميل فى الساعة اللى هى 100 كيلو أو 100 ميل فى الساعة اللى هى 160 كيلو وده ميمنعش من أن 60 كيلو سرعة خطيرة, بس السؤال كان أيه هى السرعة القصوى المناسبة لمبتدئ علشان يمشى فى الشارع, مش أيه هى السرعة المناسبة لمبتدئ علشان يعمل حادثة فى الشارع, ولا أيه؟.

وعموما سرعة 60 كأقصى سرعة كويسة جدا ورد الفعل على السرعة دى مناسب لأى طارئ, والفرامل على السرعة دى هتبقى كفائتها عالية جدا خاصة أن العربية فيها abs و tcs.

وأنا أصلا منصحش بالمشى فى الشارع لشخص جديد فى السواقة حرصا على سلامته وسلامة الأخرين, أنا كنت بجاوب أجابة على سؤال محدد.

وبرضه عموما أنا شايف أن السرعات البطيئة هى سبب الحوادث, وخاصة فى مصر لما تلاقى ده بيكسر عليك وده بياخد الشارع بالعرض من أقصى الشمال وهكذا وأغلب الحوادث فى مصر سببها الناس, وعلى السرعات العالية بتزيد أحتمالية موتك فى حادثة لكن أحتمالية حدوث الحادثة بتقل, والعكس وأنت ماشى بالراحة أحتمالية حدوث حادثة بتزيد (نظرا لسواقين التاكسى والميكروباص وعشاق نيد فور سبيد) وأحتمالية الموت أو الأعاقة بتقل.

وأنا زعلان أصلا لأنى طول ما أنا ماشى يا فى حالة تسارع أو فرملة, وبحس أن السرعات العالية بتدينى تحكم أكبر فى العربية وبتقلل أحتكاكى مع الناس.

وأنا أسف لتحويل الموضوع لموضوع سوداوى
يا باشا أهلا بيك أنا بس بعلق على كلمة "و60 سرعة أمنة جدا." لأنها علمياً غلط..
لكن أنا زيك طبعاً بتخنق من السرعة البطيئة..
أما اختبارات التصادم فأنا عارف أنا بتكلم عن إيه.. هي 60 كيلومتر في الساعة وليست 60 ميل في الساعة...
تقدر تتأكد بسهولة من على الجوجل أو بص بسرعة على ده على سبيل المثال

http://www.crashtest.com/intro/

مهندس معماري
محمــد مختــار

قديم 04-09-2010, 01:35 AM
الصورة الرمزية mido_4up
mido_4up mido_4up غير متواجد حالياً

mido_4up is a jewel in the roughmido_4up is a jewel in the roughmido_4up is a jewel in the rough

انشكشن لخص الموضوع ببراعه ... مشكور

اللهم ولى أمورنا خيارنا و لا تولى أمورنا شرارنا