العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 16-03-2012, 07:59 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مبتدءى بالسيارات ارجو مساعدتى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد المايسترو مشاهدة المشاركة

ابويا وعمى مش معاهم عربية انا اول واحد بعيلتى يجيب عربية هما من النوع الى بيحب الرياضة لكن انا عايز اريح نفسى شوية من المشى وعادى هخلى واحد صحبى خبرة فى السواقة يعلمنى هى عربيته فيات قديمة شوية بس ماشية

ان شاء الله اخليه يعلمنى بالاجازة

والله جدعان أوى والدك وعمك يا أحمد

ياريت تتعلم منهم

عدم الأعتماد على السياره فى كل شىء

ولو تبدأ بدراجه

فهذا أفضل صحيا وماديا

العربيات علمتنا الكسل بجد

وبتأثر على لياقة الواحد البدنيه

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 17-03-2012, 12:00 PM
الصورة الرمزية احمد المايسترو
احمد المايسترو احمد المايسترو غير متواجد حالياً

احمد المايسترو is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

والله جدعان أوى والدك وعمك يا أحمد

ياريت تتعلم منهم

عدم الأعتماد على السياره فى كل شىء

ولو تبدأ بدراجه

فهذا أفضل صحيا وماديا

العربيات علمتنا الكسل بجد

وبتأثر على لياقة الواحد البدنيه
انا جبت عجلة فى اولى ثانوى واتسرقت بعديها بشهر وجبت عجلة السنة دى فى تالتة ثانوى واتسرقت بعديها بشهرين فزهقت من العجل بعدين خلاص رايح كلية عجلة ايه الى اركبها وانا رايح الكلية ان شاء الله .......... هو فعلا زى ما بتقول الرياضة مهمة ما انا مش هركب العربية لو جبتها ان شاء الله علطول لما اخرج مع اصحابى بنحب نتمشى احسن وشكرا للرد
قديم 17-03-2012, 01:26 PM
cars admire
Guest

مميز تكييف باور وكربراتير وقطع غيار رخيصة ومتوافرة واى ميكانيكى يقدر يصلحها لك ومتينة وعالية عن الارض !لادا 2107

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد المايسترو مشاهدة المشاركة

شكرا على الرد بس هو ممكن اتعلمها فى يوم واحد بس انا شايف انها مش محتاجة شهر كامل وثانيا انا العربية الى هجيبها ان شاء الله هكمل بيها علطول لغاية ما اتخرج واشتغل واجيب عربية بفلوسى وهو فى فرق قيادة الاوتامتيك عن اليدوى يعنى لو الى هيعلمنى علمنى سواقة اليدوى وانا جبت اوتماتيك هتفرق ولا لا لو حد يعرف عربية جديدة وتعيش ومش فوق ال50 الف يا ريت يبلغنى بيها ويقلى مواصفتها وصورة عنها وايه مميزاتها وعيوبها انا مقتنع ان ما فيش شى كامل الكمال لله وحده فعادى لو قلى عيوبها ولو حد من سوهاج هنا يعرف اماكن معارض سيارات اسعارها كويسة وتقبل التقسيط يبلغنى ضرورى

تكييف باور وكربراتير وقطع غيار رخيصة ومتوافرة واى ميكانيكى يقدر يصلحها لك ومتينة وعالية عن الارض !لادا 2107

قديم 17-03-2012, 03:14 PM
waleed_d82 waleed_d82 غير متواجد حالياً

waleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud of

والله يا جماعة انا شايف ان يتعلم السوقة في يوم عادي دا راجع لشخصية المتعلم بيستوعب بسهولة ولا اية نظامو
عندك مثلا انا كنت لا افقة شي في السيارات اشتري والدي عربية لانوس تعتبر جديدة المهم السمسار الي جابهالنا علمني عليها مش حتصدقوا لمدة حوالي ساعتين بس وبعدين انا بقيت اخد العربية يوميا واعلم نفسي في اماكن واسعة وبعد ثلاث شهور كانت الرخصة في جيبي ودلوقت وبعد ثلاث سنين بسوق يمكن احسن من سواقين الاجرة الي حياتوا كلها سواقة
هواستاذ احمد من فين بسوهاج علشان لو قريب مني انا ممكن اتبرع واتكرم واديك دورة مكثفة في السواقة
قديم 18-03-2012, 09:59 AM
.EhAb .EhAb غير متواجد حالياً

.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold

انتوا حسستونى ان السواقة انى اعرف مكان الدواسات و اعرف اشغل العربية و امشى بيها بس
كدة يبقى يوسف ابنى (عنده 5 سنين) يتعلم القيادة
اللى انا فاكره من كلام الوالد-الله يرحمه- لما علمنى على الرائعة فيات 132 من 17 سنة:
- لازم تفهم العربية و محركها و بتمشى ازاى علشان تفهم المطلوب منك.
- قبل ما تتحرك بالعربية تظبط المرايات و تلاحظ الطريق كويس (خاصة الاطفال حول العربية).
- خليك دايما هادى علشان تعرف تتصرف فى اى موقف مفاجىء.
- دائما توقع أخطاء الآخرين علشان رد فعلك يكون أكثر سرعة في جميع المواقف.
احترس من سواقين الجيش و الشرطة و الميكروباص:w6w20050411135 62663.
و بصراحة نسيت الباقى
والكلام لاساتذة المنتدى

الكلمات الدليلية
50الف, الرخصة, سيارة جديدة, تعليم قيادة السيارات, ترخيص سيارة