العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > Tiggo

قديم 11-10-2011, 05:49 PM
mohamed media mohamed media غير متواجد حالياً

mohamed media is on a distinguished road
للاهمية hاستهلاك بنزين التيجو ١٦٠٠ ومشاكلها

ما هو معدل الاستهلاك الامثل للتيجو ١٦٠٠ سواء في المدينه او في السفر ما هو في الحالتين؟؟
واذا كان بمتوسط من ١٠ الي ١٣ لتر لل ١٠٠ كيلو ما بين طريق سريع وزحمة وسط البلد فهل دا كويس؟؟؟؟؟؟؟؟
يعني انا مره خدت ٣٠ لتر في ٣٠٠ كيلو وبعدها ٣٤ لتر في ٢٨٠ كيلو بس في المره الاولي سافرت بيها مرتين وفي التانيه كنت راجع من العين السخنه لما فولت وانا بشغل التكييف دايما
فهل استهلاكها دا طبيعي ام لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وهل هي مفيهاش عداد تريب Trip علشان احسب عليها لما افول بنزين؟؟؟؟
والعربيه تقيله اوي مع التكييف في الغيار الاول والتاني وساعات فيها تنتيش ومش عارف اجيب الغيار (معصلج) فهل دا كله عادي لان العربيه تقيله عالموتور بالاضافه للتكييف؟؟؟؟؟؟؟
انا عندي صوت الموتور عالي والابواب لازم تترزع جامد فهل دا برضه عادي؟؟؟؟؟
رجاء الرد من اصحاب الفهم والخبره مع جزيل الشكر لكل من كلف نفسه بالرد وللقائمين علي المنتدي.
قديم 11-10-2011, 07:57 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: hاستهلاك بنزين التيجو ١٦٠٠ ومشاكلها

كويس طبعا انت عاوز تعمل اكتر انا برضة زيك بعمل 10 فى 100 كيلو طرق زحمة وساعات سريع من دا على دا كدة
قديم 12-10-2011, 09:23 PM
الصورة الرمزية هاني السويدي
هاني السويدي هاني السويدي غير متواجد حالياً
هواياتي: سباق السيارات

هاني السويدي has a spectacular aura aboutهاني السويدي has a spectacular aura about

انا شايف ان ده معدل استهلاك طبيعى بس ياريت حد يفدنا فى باقى الملاحظات للاستفاده وشكرا
قديم 13-11-2011, 11:55 PM
firstknight_eg firstknight_eg غير متواجد حالياً

firstknight_eg is a glorious beacon of lightfirstknight_eg is a glorious beacon of lightfirstknight_eg is a glorious beacon of lightfirstknight_eg is a glorious beacon of lightfirstknight_eg is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed media مشاهدة المشاركة

وهل هي مفيهاش عداد تريب Trip علشان احسب عليها لما افول بنزين؟؟؟؟ حضرتك دوس علي الزرار اللي عند العدادات دوسة خفيفة هيحولك الساعة لعداد الرحلات ودوسة كمان لاستهلاك البنزين .

والعربيه تقيله اوي مع التكييف في الغيار الاول والتاني وساعات فيها تنتيش ومش عارف اجيب الغيار (معصلج) فهل دا كله عادي لان العربيه تقيله عالموتور بالاضافه للتكييف؟؟؟؟؟؟؟
انا عندي صوت الموتور عالي والابواب لازم تترزع جامد فهل دا برضه عادي؟؟؟؟؟ الابواب خليهم يعملوها في التوكيل لما تروح الصيانة كانت عندي كده وظبطوها، اما عن صوت الموتور فهو فعلا عالي، الحل انك تزود العزل

رجاء الرد من اصحاب الفهم والخبره مع جزيل الشكر لكل من كلف نفسه بالرد وللقائمين علي المنتدي.
العفو حضرتك احنا هنا عشان نساعد بعض
قديم 06-12-2011, 07:01 PM
m.hamdy75 m.hamdy75 غير متواجد حالياً

m.hamdy75 is on a distinguished road

استهلاك ممتاز بالنسبة للبودى بتاع العربيه