العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 19-11-2009, 10:17 PM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا شاري عربيه بجنيه ولا ب 100 الف جنيه ..شاري عربيه صيني ولا يباني ... هي دي نيسان صني

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gamed مشاهدة المشاركة

معلش
بس هيا دالعربيات اليبانى مفيش غير الالمانى هو المحترم
مع كامل احترامي لرأي حضرتك
في حاجات تانيه غير الالماني و عربيات محترمه برضه
زي الياباني و دي عيوب فرديه اللي ظهرت في عيوب الدكتور محمد
و الكوري و الصيني كويسين برضه بس بجوده اقل من الياباني و الالماني
و ارجووووووووووووك بلاش تحامل علي انواع معينه من العربيات
و خليك حيادي شويه

قديم 19-11-2009, 11:56 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا شاري عربيه بجنيه ولا ب 100 الف جنيه ..شاري عربيه صيني ولا يباني ... هي دي نيسان صني

حازم باشا منور والله
انا ياسيدي بقالي يجي 8 سنين بسوق وبسافر بعربيات وكده
وسوقت شاهين طول ال 8 سنين بتاعت والدي
واحيانا كنت بسوق عربيات زميلي لو في حد منهم تعب في الطريق فبسوق مكانه لاننا 4 من المنصوره وكل يوم واحد بيطلع بعربيته وياخد الباقي معاه فلو حد تعب ساعات بسوق مكانه فسوقت كم مره كده لانسر وكورولا وفورد
دا نورك يا دكتره
انا كده الامور وضحت بالنسبالي
معلش اصلي افتكرتك لسه سايق قريب لاني مش متوقع ان اي عربيه مهما كانت يطلع منها كميه العيوب دي كلها
عموما خليك وراهم لحد ما تتظبط
بس بالنسبه لصوت الموتور هو عالي كده و العربيه بعد التليين حتلاقيها فتححت و بتجري
انا كان معايا اختها في الامارات من الزيرو كانت استهلاكها عالي في البنزين و اول 1000 كيلو كانت خشنه و بعدين بدأت تنعم و بقت بتجيب ال 200 كمان و هيا ماشيه علي الطريق

حـازم خـضـر

قديم 20-11-2009, 02:36 AM
الصورة الرمزية عقاري الصوابر
عقاري الصوابر عقاري الصوابر غير متواجد حالياً
من انا؟: عقاري مبتدء/ وقديم في مجال العربيات من التجهيز
التخصص العملى: جامعي /الإستثمار في العقار
هواياتي: العقارات/والسيارات/ ميكانيكيا/ وأكسسوارات/ وتجهيز السيارات

عقاري الصوابر will become famous soon enoughعقاري الصوابر will become famous soon enough
رد: انا شاري عربيه بجنيه ولا ب 100 الف جنيه ..شاري عربيه صيني ولا يباني ... هي دي نيسان صني

أخي العزيز دائما ابعد عن التقفيل المصري لأنه رخيص جدا من حيث المتانه لأنه لوتلاحظ هو ليس بجودة الخامات مصنعها الأم أي بلادها يعني سيارات لانسر نزلت لمصر هذه السيارات أكثرها خليجي يعني عندما تسأل عن سياره أسأل انسان بقاله 15 سنه في القياده هذه السيارات من اللانسر او كورلا او نيسان او اي فئة الاربعه سلندر كنا نشتريها للسواق أو أولادنا الصغار اللي لسه مطلعين رخص قياده لقوة تحملها وحلاوة تكيفها فهذا يدل علي متانتها اما عن مراكز الصيانه في مصر حدث ولا حرج انته عارف لو الموضوع الذي حصل معاك في احدي دول الخليج كانت الدنيا قامت عربيه موديل السنه يسيب فيها الفرامل ده حماية المستهلك تعمل البلاوي يعني شوف أقل السيارات وهي الادا شوف اللي في مصر وشوف اللي في الخليج انته عارف انه أكثر المعارض اللي في مصر دلوقتي بتشتري السيارات الياباني من دول الخليج عارف كم عربيه سحبت من الكويت خلال 4 أشهر من الوكيل كل شهر بحدود 900 سياره لأحد التجار المصريين وباع منهم للأردن ودلوقتي أسأل اي صاحب معرض عندك لانسر كويت أو تويوتا أو سيراتو أو نيسان صيني شوف هيقولك ايه معلش أنا طولت عليك بس حبيت أفيد وبالتوفيق

التعديل الأخير تم بواسطة عقاري الصوابر ; 20-11-2009 الساعة 02:43 AM سبب آخر: لوجود نقص في بعض الجمل
قديم 20-11-2009, 02:45 AM
الصورة الرمزية عقاري الصوابر
عقاري الصوابر عقاري الصوابر غير متواجد حالياً
من انا؟: عقاري مبتدء/ وقديم في مجال العربيات من التجهيز
التخصص العملى: جامعي /الإستثمار في العقار
هواياتي: العقارات/والسيارات/ ميكانيكيا/ وأكسسوارات/ وتجهيز السيارات

عقاري الصوابر will become famous soon enoughعقاري الصوابر will become famous soon enough

و لجلب الرزق و المال تدعو صباحا و مساء سبع مرات بهذا الدعاء : ( ياكريم اللهم ياذا الرحمة الواسعة

يا مطلعا على السرائر و الضمائر و الهواجس و الخواطر , لا يعزب عنك شيء ,

أسئلك فيضة من فيضان فضلك , و قبضة من نور سلطانك , و أنسا ً و فرجاً من بحر كرمك ,

أنت بيدك الأمر كله و مقاليد كل شيء فهب لنا ما تقر به أعيننا و تغنينا عن سؤال غيرك ,

فإنك واسع الكرم , كثير الجود , حسن الشيم , فببابك واقفون

و لجودك الواسع المعروف منتظرون يا كريم يا رحيم )

اسال الله العلي العظيم ان ينفع بها الجميع ويفتح ويوسع على الجميع
مع التحيه
قديم 20-11-2009, 05:20 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

أخي العزيز دائما ابعد عن التقفيل المصري لأنه رخيص جدا من حيث المتانه لأنه لوتلاحظ هو ليس بجودة الخامات مصنعها الأم أي بلادها يعني سيارات لانسر نزلت لمصر هذه السيارات أكثرها خليجي يعني عندما تسأل عن سياره أسأل انسان بقاله 15 سنه في القياده هذه السيارات من اللانسر او كورلا او نيسان او اي فئة الاربعه سلندر كنا نشتريها للسواق أو أولادنا الصغار اللي لسه مطلعين رخص قياده لقوة تحملها وحلاوة تكيفها فهذا يدل علي متانتها اما عن مراكز الصيانه في مصر حدث ولا حرج انته عارف لو الموضوع الذي حصل معاك في احدي دول الخليج كانت الدنيا قامت عربيه موديل السنه يسيب فيها الفرامل ده حماية المستهلك تعمل البلاوي يعني شوف أقل السيارات وهي الادا شوف اللي في مصر وشوف اللي في الخليج انته عارف انه أكثر المعارض اللي في مصر دلوقتي بتشتري السيارات الياباني من دول الخليج عارف كم عربيه سحبت من الكويت خلال 4 أشهر من الوكيل كل شهر بحدود 900 سياره لأحد التجار المصريين وباع منهم للأردن ودلوقتي أسأل اي صاحب معرض عندك لانسر كويت أو تويوتا أو سيراتو أو نيسان صيني شوف هيقولك ايه معلش أنا طولت عليك بس حبيت أفيد وبالتوفيق
كلام جميل حضرتك بس اللانسر و الكورولا و السيفيك عمرها ما كانت تجميع محلي
الخليجي بتبقي جايه من توكيلات دول الخليج
و المصري معناها انها من توكيل الماركه في مصر و ليس معناها تجميع محلي

حـازم خـضـر