العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > FIAT Siena

قديم 27-07-2012, 05:58 AM
menamalak menamalak غير متواجد حالياً

menamalak is on a distinguished road
افتراضي رد: مشكلة فى سيينا 1400 ارجو الرد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

يا رب خير ان شاء الله
يفضل البداية بالارخص
ضرورى طالما لمبة الشيك بتنور (حتى لو مرة واحدة و طفت ) يبقى فعلا فى إرور مسجل لازم يقرأ الاول
لا اللمبه مش بتنور خالص....شغالة طبيعي علي اول تكه قبل ما ادور......السؤال اللي عاوز اسالة....هل فيه علاقة بين التنتيشة وكشف الكومبيوتر؟؟؟ وهو لازم اللمبه تنور عشان اعمل اسكان؟؟ وهل الاسكان دة ممكن يظبطلي كهربة الموتور او الاحتمال اللي بيقول ان كهربة الموتور مش مظبوطة عاوزة تتظبط كومبيوتر؟وهل موضوع الصبابات دة صحيح؟؟انا حاسس انة مصلحة بتتعمل فيا ....شكرا اخي محمد
قديم 27-07-2012, 06:22 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة menamalak مشاهدة المشاركة

لا اللمبه مش بتنور خالص....شغالة طبيعي علي اول تكه قبل ما ادور......السؤال اللي عاوز اسالة....هل فيه علاقة بين التنتيشة وكشف الكومبيوتر؟؟؟ وهو لازم اللمبه تنور عشان اعمل اسكان؟؟ وهل الاسكان دة ممكن يظبطلي كهربة الموتور او الاحتمال اللي بيقول ان كهربة الموتور مش مظبوطة عاوزة تتظبط كومبيوتر؟وهل موضوع الصبابات دة صحيح؟؟انا حاسس انة مصلحة بتتعمل فيا ....شكرا اخي محمد
انا اسف يا استاذ مينا انا فهمت المشاركة اللى قبليها غلط
فعلا عندك حق
طالما اللمبة مش منورة و لا نورت قبل كده يبقى ملوش معنى عمل سكان
و فعلا حكاية تظبيط الكهربا بال سكان ده مش صحيح مفيش حاجة كده السكان فايدته فقط قرائة كود خطأ
و طالما ابتديت بالارخص
  1. بوجيه
  2. سلك بوجيه
  3. رشاش
  4. موبينة
كده حتضطر تصدق كلام الصمام و وش السيلندر

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 27-07-2012, 06:31 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

انا اسف يا استاذ مينا انا فهمت المشاركة اللى قبليها غلط
فعلا عندك حق
طالما اللمبة مش منورة و لا نورت قبل كده يبقى ملوش معنى عمل سكان
و فعلا حكاية تظبيط الكهربا بال سكان ده مش صحيح مفيش حاجة كده السكان فايدته فقط قرائة كود خطأ
و طالما ابتديت بالارخص
  1. بوجيه
  2. سلك بوجيه
  3. رشاش
  4. موبينة
كده حتضطر تصدق كلام الصمام و وش السيلندر
طيب انا كشفت علي زيت الموتور عندي ولقيته مش متغير... مش زي الطحينة....هل ممكن يكون فيه وش سلنددر او جوان وش سلندر والزيت مايتغيرش؟
قديم 27-07-2012, 06:33 AM
محمد السيد 78 محمد السيد 78 غير متواجد حالياً

محمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة menamalak مشاهدة المشاركة

علشان تتاكد من موضوع الصبابات اعمل اختبار كبس لغرف المحرك لو لقيت غرفة منهم الضغط فيها عمال يقل غير الباقى يبقى كده لازم وش السلندر يتفك
قديم 27-07-2012, 06:53 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد السيد 78 مشاهدة المشاركة

علشان تتاكد من موضوع الصبابات اعمل اختبار كبس لغرف المحرك لو لقيت غرفة منهم الضغط فيها عمال يقل غير الباقى يبقى كده لازم وش السلندر يتفك
يتفك عشان يتغير ولا تقصد حاجة تتصلح؟

الكلمات الدليلية
مشكلة في الفيات سيينا 1400