العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 09-01-2012, 09:50 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute
عاجل خبر هام جداااااااااااااااااااااا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة في البداية كل عام وانتم بخير
اشكر اخي الكريم في هذا المنتدي الذي لفت انتباهنا الي تغير زيت الفتيس فقررت ان اغيرة وذهبت الي البنزينة موبيل واشتريت 2لتر زيت فتيس +قمع وذهبت الي الميكانيكي وقولتلو عايز اغير الزيت وطبعا قالي الجملة المشهورة عند الميكانيكية ان زيت الفتيس لايتغير واصر مع انو حبيبي او وانا اصريت علي تغيرة وفعلا قام بفك كرتيرة الزيت وهنا كانت المفاجئة:th nkr:
وجدنا والله ان شوية الزيت الموجدين في الكرتيرة لايتعدو ربع لتر
الحمد لله اني لحقتها :10FEE3~1106 :
(ارجو من يقرا هذة الرسالة ييغير الزيت يا اما يروح بنزينة ويزودو)
وبالمرة وانا عندو اشتريت نصف لتر زيت فرامل وقمت بتغيرة عن طريق سحبة بسرنجة 10سن منالعلبة فقط:::: بصراحة في الاول كان شكلة حلو حتي وصلت الي الاسفل وجدة متسخ جدا وبعد ذلك مسحت علبة الزيت بمنديل واخذنا هوا كثير حتي يتجدد الزيت:::::::::::::::
عزرا علي الاطالة

التعديل الأخير تم بواسطة amr elsisi 1 ; 09-01-2012 الساعة 10:09 PM
قديم 09-01-2012, 10:14 PM
mhemeda mhemeda غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

mhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud of
افتراضي رد: خبر هام جداااااااااااااااااااااا

شكرا علي المعلومات المفيده تسلم يا باشا
قديم 09-01-2012, 11:31 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

فعلا معلومة مفيدة جدا.
بس إنتا متأكد إني عربيتك إتنين لتر بس لزيت الفتيس.
هيا مانيوال ولا أوتو؟
إتأكد من الكاتالوج من كمية الزيت لأني لا أعتقد إنه أقل من 3 أو 4 لتر.
وموضوع إنه قليل دا غير وارد غير إني يكون عندك تسريب لأني الزيت مابيخلصشي لا دا بيتحرق ممكن يتحل ويبقى سايب ممكن يبقى وسخ وفيه شوائب كتير لاكن يخلص دي جديدة أرجو الكشف عن وجود أي تسريبات.
هل غيرت فلتر زيت الجير الي في الكارتيرة بتاعت الجير بوكس ولا لأ؟
لو غيرت الزيت ليه بالمرة ماتغيرشي الفلتر أضمن وأسلم.
على فكرة كمية الزيت الي هتضيفه تختلف حسب طريقتك لتفريغ الزيت من الكارتيرة ياعني لو بس صفيته تصفية رأسية أو لو إستخدمت الشفط في تفريغ كامل الزيت.
لو عربيتك أوتو زي ما أنا متوقع يبقى لما تزود الزيت ولحد ماتحس إنه إتملى للآخر دور العربية وغير قدام وورى وهيا مرفوعة عن الأرض وسيب العجل يتحرك وجير بوكس يدور هتلاقي مكان فضي تاااني وكتير كمان هتزود بقيت الكمية الموصى بها في الكتالوج أو لحد علام مقاس الزيت على المقاس الخاص بزبت الجير.
ألف مبروك على الزيت وإنشاء الله تكون كل حاجة مزبوطة.

قديم 10-01-2012, 02:48 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

انا عربيتي مانيوال والله معاك حق في كمية الزيت
بس في طبة بيان في منتصف الجير بوكس وهذة طبة بيان كان من المفترض ان افتحها حتي يخرج الزيت هذا الكلام في المناولولاكن الي خلاني اضيف لتر ونصف بس هوا كلام الاخ الفاضل في المنتدي والي اكدي اكتر وانا بشتري الزيت سألني هيا عربية اية قولتلو دايو لانوس قالي لتر ونصف فقط...............بس ان شاء الله لما اروح مرة ثانية للمكانيكي حفتح الطبة وشكرا علي هذة الاضافة
اما بالنسبة لترشيح فهذا كلام اكيد كان فعلا في تعريق زيت في فلانشة الجير بس ما كانش بالنسبة ليا اكيد لانة كان شبة ناشف
وللمعلومة انا لسة جايب العربية من ثلاثة اشهر فقط وبصراحة انا ماشي فيها حاجة حاجة سيور وجميع انواع الزيوت وصيانة كاملة
قديم 10-01-2012, 03:23 PM
Neo206 Neo206 غير متواجد حالياً

Neo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond repute

مشكورين يا رجالة
و جزاكم الله خير