العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 27-05-2010, 05:14 PM
الصورة الرمزية محمد زكي
محمد زكي محمد زكي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مؤلف مسرحي
هواياتي: التمثيل والاخراج المسرحي

محمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really nice
حكايتي مع تكيف البرايد

السلام عليكم ورحمة الله
  • اولا عايز اسلم علي كل الناس الي في المنتدي الجميل ده والي اتشرفت اني ابقي عضو فيه . وكمان عايز اعتذر لان بقالي فتره كبيره مكنتش بدخل ولا بشاركه مع الناس .
  • ثانيا : ندخل في الموضوع علي طول .انا كنت اشتريت من حوالي 8 شهور عربيه كيا برايد عصفوره وكانت 1300ى سي سي وسعتها شكات ان يكون متسقط لها ماتور وسالت ابو نورا والرجل بصراحه افدني وقلي ان فعلا ممكن تكون في عربيات نزلت بموصفات خاصه كده وانا فعلا اتاكدت من كذا ميكانيكي ان ده الماتور بتعها المهم العربيه بسم الله ماشاء الله حلو جدا من ناحية الماتور والساج عربيه فعلا نضيفه وكانت اكتر حاجه عجباني فيها ان تكيفها كان فعلا تلاجه لدرجة انو كان افضل من تكيف الانسر الجديده بتاعت الحج وكنت وانا ماشي في طرق سريعه كان التكيف بيطلع رزاز ميه فسالت قلولي كده يبقي التكيف مبيفصلش ولازم تغير الترموستات قلت مش مشكله استني علي دخلة الصيف واغيرو لاننا كنا خلاص دخلنا في الشتي المهم جيت بعد كده اشغل التكيف التكيف ميشتغلش الهوا طالع عادي جدا المهم قلت ممكن يكون فريون رحت للمركبي الي في جسر السويس قلي الكباس باظ ولازم تغير كباس وهجبلك الكباس بتعها استيراد تركيبو بشجنو بكلو ب 700 جنيه وضمان تجربه اسبوعين ركبلي الحاجه وكنا لسه في شهر 4 يعني مش صيف قووووي بردو بس التكيف معجبنيش خالص ويومين والكباس مبقاش يرضي يشتغل . رحتلو تاني قلي هركبلك واحد مكانو ركبلي واحد تاني بردو نفس الموضوع التكيف مش عجبني خالص بس طبعا حلات مشكلة الترمستات دي لاني شكات انها هي الي بوظت الاقديم بتعها عشان مكنش بيفصل . المهم ارحلو يقلي لا هو كده كويس انت الي عيزو يبقي تلاجه زي العربيات الجديده وبعدين دي فيها مروحه واحده ومفهاش مروحة تكيف عشان كده التكيف ضعيف ااقلو مهو كان فيها الاقديم وكان شغال تمام يقلي لا هو كده ااقلو طب هتلي واحد جديد يقلي معنديش طب ينفع اركب عليها واحد جديد بتاع اي عربيه تانيه ونعدلو يقلي لا . المهم اخر مزهقت منو لان طبعا التكيف كان زي عدمو قلتلو خدو وهات الفلوس وفي الاخر اداني 500 جنيه قلت مش مشكله المهم مكنتش اخسر كل حاجه وبعدين وانا ماشي من عندو ببص لقيت واحد تاني بتاع تكيفات جمب بنزينة موبيل عديت عليها وقلتلو عايز اجيب كباس للعربيه دي قلي هجبلك كباس بتاع تويوتا واعدلهولك عليها لان كل الكبسات الاستراد بتاعت الكيا البرايد بتبقي هلكانه قلتلو ماشي مش مهم المهم ان التكيف يبقي كويس والضمان قد ايه قلي برحتك 6 شهور قلتلو تمام عملي التكيف وعدلهولي وغيرلي الخراطيم كمان احتياطي وخد 600 جنيه الصراحه حسيت بفرق جامد بس لما الدنيا بدات تحرر شويه حسيت انو مش كويس رحتلو تاني فقلي ان الفريون زياده وده ياثر علي التكيف فقللي الفريون علي المعدل المظبوط وبصراحه من سعتها شغال تمام جداااااااااا وطبعا موضوع المروحه التانيه ده ملوش اي لزمه وبصراحه الرجل ده محترم جدا وامين والتكيف دلوقتي في عز الحر شغال زي الفل بس بردو حاسس انو مش زي ما اول ما جبت العربيه بس ممكن دلوقتي لانو بيفصل الاول كان شغال علي طول فعشان كده كنت ممكن احسن ان زمان احسن .

. انا اسف اني طولت عليكو بس يارب اكون قدرت افيدكو باي حاجه زي ما المنتدي ده ديما بيفيد الناس كلها .

لو حد محتاج اي حاجه انا تحت امرو .
قديم 27-05-2010, 05:51 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حكايتي مع تكيف البرايد

حمد لله على السلامة يا باشا والحمد لله ان المشكله اتحلت بس كنت عايز اسألك ليه مفكرتش تسأل فى التوكيل بتاع البرايد الايرانى ..؟ انا نازل عندى فى العربيه الكمبيرسور باناسونيك وشغال كويس وعلى مدى ال 3 سنين متشحنش غير مره واحدة اعتقد هيبقى احسن من الاستيراد وافضل من التغيير فى العربيه

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 27-05-2010, 08:04 PM
الصورة الرمزية محمد زكي

محمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really nice

والله فكرت في كده بس قلت اكيد هيبقي غالي جدا وبيني وبينك انا كنت بقلو هات واحد جديد عشان عارف انو هيقلي معنديش
قديم 27-05-2010, 11:24 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

يالا الحمد لله انها جت على قد كده وربنا يباركلك فيها يارب

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 28-05-2010, 02:30 AM
الصورة الرمزية محمد زكي

يارب وتسلم علي مجهودك الهايل في المنتدي ولو حد عندو اي مشكله في التكيف الراجل ده فعلا كويس بس انا للاسف مش فاكر اسم المحل بس عارف مكانو لو حد محتاج اي حاجه