العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ايه رأيك فى التجديد ده..؟
كويس قوى 66 89.19%
مش بطال 8 10.81%
المصوتون: 74. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 23-05-2011, 02:52 PM
powerofdream powerofdream غير متواجد حالياً

powerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant future
افتراضي رد: يوميات سيترونتى........ الـ AX

ما شاء الله مستنين الصورة النهائية

جهاز كسر زيرو بالعلبة والضمان وكامل المشتملات وامكانيات عالية

http://www.masrmotors.com/vb/showthr...599#post583599
قديم 24-05-2011, 12:00 AM
الصورة الرمزية صحبة خير
صحبة خير صحبة خير غير متواجد حالياً

صحبة خير will become famous soon enoughصحبة خير will become famous soon enough

بسم الله ما شاء الله شوف بقى وبكل امانه انا بغش منك موافق ولا لا انا اكتر واحده هنا مستفاده من الموجوع ده لانى انا الى معايا سيتروين ax هيه هيه هيه هيه هيه هيه انا والله مش عارفا اقولك ايه بجد مجهود رائع ومفتكرش ان حد حيصبر على العربيه كل الصبر ده ومحدش حيستحمل الى استحملته بسماحة قلبك الطيب ومعالجتك لجميل المشاكل شكرا ليك وليك كل التقدير والاحترام
قديم 24-05-2011, 10:19 AM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صحبة خير مشاهدة المشاركة

بسم الله ما شاء الله شوف بقى وبكل امانه انا بغش منك موافق ولا لا انا اكتر واحده هنا مستفاده من الموجوع ده لانى انا الى معايا سيتروين ax هيه هيه هيه هيه هيه هيه انا والله مش عارفا اقولك ايه بجد مجهود رائع ومفتكرش ان حد حيصبر على العربيه كل الصبر ده ومحدش حيستحمل الى استحملته بسماحة قلبك الطيب ومعالجتك لجميل المشاكل شكرا ليك وليك كل التقدير والاحترام
كل الشقر لتقديرك واحترامك واعتقد انى اقل من ان حد يغش منه وكنت بتمنى اعمل احسن من كده طبعا عشان الكل يستفيد فعلا لكن.... كل برغوت على قد دمه..ههههههههه
والصح جدا اللى قولتيه هو نقطة الصبر بس كمان صبر بحب
تخيلى لو كل واحد حب حاجاته وصبر عليها فى الاهتمام بيها هيبقى حالنا ايه..؟؟؟
اكيد فى يوم هنبقى احسن من الصين الشعبية لاننا هنفكر وننتج اكتر منهم بكتير
وبتمنى الافادة توصل لمالكى axوغيرها ماهو فى الاخر العربية عبارة عن موتور على 4 عجلات وبتشيلنا يبقى واجب علينا نحطها فى عينينا
ربنا يلهمك الصبر والوقت والجهد والمال ونشوف بقى حاجات عملتيها بنفسك ونغش منك برضه
هههههههه
قديم 24-05-2011, 03:49 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

فى اضافة قولت احطها فى الموضوع بالنسبة للبريبريز الامامى
انا كنت شارى العربية وفيها نقرتين واحده كبيرة وواحده صغيرة مع كسر فى الجزء الاسود على اليمين تحت خالص الكسر مش عامل مشكلة لانه مش مسرب وكمان تحت يعنى مش مسبب ضرر وفى نفس الوقت مالوش حل المشكله كانت فى النقرتين روحت عملتهم من شهر تقريبا عند دكتور خالد فى شارع جامعة الدول جنب فرغلى كلفونى 100 جنية واتحسنوا بنسبة 80% يعنى لموا اكتر من الاول الغريب بقى ان النقر ماتحسوش (مش مخربش ولا له اثر) سواء من بره او من جوه النقر نفسه كان فى طبقة الزجاج اللى فى النص لان نوعية الزجاج تريبلكس يعنى 3 طبقات المهم لما شديت العربية حبيت اغير الكاوتش الللى كان راكب لانه معضعض ومقطوع وملزوق قلت اغيرة بجديد وكنت عامل حسابى وجايبة مع كاوتش الباب والشنطة من زمان وشيلته للتجديد
المفاجأه بقى لما جيت اركبه (فشلت فشلت فشلت) كنت فاكر زيه زى الابواب هايركب كبس وجهزت السيليكون واركب ينطر تانى واحاول برضه ينطر لغاية مازهقت وقولت اروح لواحد بتاع ازاز يركبهولى وفعلا روحت تخيلوا بيتركب بكام تمانيييين جنية 80 جنية ليه ياعم الحاج قالى هنفك الازاز ونركبة تانى وقالى كمان هيبقى فى صعوبة فى الفك لان الازاز بعد ما صلحت النقر ولميتها بدأ يظهر شرخ وبيزيد فى ايام قليلة فقالى خليه كده لما تيجى تغيرة احسن
اتلهيت فى الشرخ اللى بيزيد وانا معايا ضمان مدى الحياه على التصليح الاولانى روحت لدكتور خالد تانى وطلع الفنى فاكرنى من المره اللى فاتت واتضح ان السبب فى الشرخ بصفة عامة وزيادته فى فتره بسيطة من ركنة العربية فى الشمس وهى محكمة الغلق بالنسبة للشبابيك ليه؟؟؟؟ لن الحررة ما بتلاقيش منفس (مش عرفة تتنفس من العربية) غير الازاز تخرج منه وخصوصا لو كان فيه شرخ ولو 1مم مابتصدق تلاقى سكة وتوسعها عشان تخرج
وحل الموضوع ده (لان كان قدامى 3 عربيات موديلات حديثة يعنى الزاز فابريقة وبرضه بيطق من الحرارة والشمس) اننا مانركنش العربية فى الشمس ولو اضطرينا نسيبها يبقى نفتح قد 1/2سم من الازاز يمين وشمال عشان الحرارة ماتتحبسش وتلاقى مخرج بدل الازاز
المهم روحت لواحد تانى استعيط عليه واقوله عايز اركب الكاوتش يمكن يمكن يعرف من غير ما يفك الازاز شاف وقالى برضه الازاز هايتفك وفك بفك وبدل الكسور والنقر اللى فيه هاتلك واحد اصلى (ده كلامه وهوه عنده النوع ده لعربيتى) بكام ؟؟؟ 250ج ولما تيجى هنعمل معاك الواجب طبعا انا حابب اخلص من النقطة دى وخصوصا انى خايف مع غسيل العربية ان الميه تتسرب لجوه فى عدم وجود الكاوتش وكمان عشان المنظر العام مش قد كده
طبعا انا ما معييش حتى 25 ج فقلت يبقى الوضع على ما هو عليه لحين ما ربنا يفرجها علينا قريب
وجربت اغسل واشوف هل فى تسريب ولا لأ والحمد غسلت ومافيش نقطة ميه دخلت جوه اطمنت وقولت بعد كده الغسيل يبقى بحذر ولحين ما يحصل ده هعمل كده حل مؤقت عبارة عن:
اكاوتش القديم بتاع الابواب او الشنطة هاخد منه شريط رفيع كده واحطة فى الفراغ بين الازاز والصاج والزق علية ستيكر عريض شوية عشان يقفل
الغرض من الكاوتش القديم انه برضه يبقى صمام امان لعدم دخول الميه تحت الازاز وكمان عشان الاستيكر يلاقى حاجه يلزق عليها بدل ما يكون تحته فاضى وان شاء الله هعمل كده خلال اليومين دول
انا كنت ناوى اسبه على كده واعرض الصورة واحطهالكم فى هيئة حزورة واشوف مين هياخد باله من عدم وجود الكاوتش عشان ارعرف ان كان هيبقى باين ولا لأ لكن انا حليت لكم الحزورة قبل م اقولها اى خدمة....
المهم واللى انا كتبت المشركة دى عشانه انى لما روحت عملت الشرخ اللى فتح اتصلح واختفى تماما كأن لم يكن (ده الشرخ الجديد اللى ظهر مؤخرا غير النقر اللى اتعمل قبل كده) وصورت قبل وبعد انشاء الله هاحط الصور برضه
ولعاية ما يجد جديد قعدوا بالعافية اممممممووووووواه:fun_36_3 _3[1]:
قديم 24-05-2011, 10:30 PM
الصورة الرمزية صحبة خير
صحبة خير صحبة خير غير متواجد حالياً

صحبة خير will become famous soon enoughصحبة خير will become famous soon enough

تسلم يا قمر ويا على صبرك عليها بجد صبور جدا ربنا يكرمك بيها يا رب ويلا شوفلى بقى مين عايز عربيه سيتروين ويشدها هو عربيتى للبيع

الكلمات الدليلية
ax سيتروين