العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > دايهاتسو Daihatsu

قديم 17-10-2011, 02:51 PM
a7med920 a7med920 غير متواجد حالياً

a7med920 is on a distinguished road
افتراضي أشتريت جراند تيريوس

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الحمد لله رب العالمين اشتريت الجراند تريوس واستلمتها من ديهاتسيو اللى فى ميدان الساعه مدينه نصر القاهره
العربيه جميله جدا وفخمه وكبيره انا اول مره اركب عربيه يعنى خبرتى فى العربيات يادوبك من القرايه هنا فى المنتديات ودى اول مشاركه ليا لكن الاول كنت بدخل كزائر وان شاء الله احاول افيد زى ما استفدت وارد الجميل

السعر 156 الف كاش من ديهاتسيو وعليها كوبون ب4500 جنيه مشتريات من بى تك

الحقيقه كمان لفت نظرى انى رحت المكان دا كذا مره وكل مره يا اما حد بيستلم يا اما حد بيتفرج يعنى العربيه دى تقريبا كده منتشره وليها شنه ورنه وخصوصا انها يابانى

لما سالت قبل ما اشترى عرفت انها يابانى لكن متجمعه فى اندونيسا اما التريوس بس فهى يابانى صنع وتجميع

الموتورين تقريبا زى بعض اشتريت الفئه الاتوماتيك الليميتيك اللى فيها 3 شاشه فيدو سى دى mp3

مش عارف بقى ياجماعه موضوع البنزين انا فولت العربيه اول ما استلمتها بنزين 90 وملقتش 92 وقتها ولحد الان مشيت بيها بعد البنزين 30 كيول ومنزلش ولا شرطه من البنزين والله اعلم انتو كده رأيكم ايه فى الاستهلاك

مؤشر البنزين بيتكون من 8 شرط ديجيتال والتانك بتاعها 50 لتر يعنى ممكن نقول كل شرطه فيها بـ 6.5لتر

عندى استفسارات لو سمحتم انا سمعت عن حاجه اسمها ديفيندرات بتركب تحمى العربيه من ورا وقدام من الصدمات انا قريب من الحرفيين ممكن القاه فين فى الحرفيين وسعره كام وهل هناك منه انواع؟؟ وايه هو النوع الكويس ؟

طبعا العربيه فى الضمان لسا 3سنين او 100 الف كيلو هل تركيب حاجه زى كده لازم يكون فى التوكيل ولا يخرج العربيه ؟؟ بمعنى اصح ايه الحاجات اللى لو لعبت فيها تخرج العربيه من الضمان؟؟

ثالثا عندى الراديو بيووشش الى حد ما حتى وانا رافع الاريال ولو انى مظبط الاذاعات وكله تمام هل الراديو او الاعدادت ليها طريقه معينه غير المألوفه يعنى انا بلاحظ حتى نجوم اف ام بتوشش ودا مش تحت البيت بس دا فى اى مكان وانا ماشى بالعربيه

رابعا الكاسيت فيه تلفزيون وبردو مش شغال هل ليه ظبطه معينه؟
خامسا العربيه نازله من غير انذار ايه احسن نوع وعند مين فى الحرفيين وبكام وكام تكلفه تركيبه وهل لو ركبته خارج الضمان يخرجها ولا ايه ؟

خامسا الكاسيت فيه خاصيه GPS بس مش شغال وسالت الراجل قالى لازم تنزله سوفت وير وعدت عليا التفاصيل وقولت مش اشكاال اما استلم العربيه اسالكم منين السوفت وير دا وبكام ومين احسن واحد يعمله وهل الخاصيه من الاساس مجانا ولا بتحتاج حاجه تانى

اشكركم واانا بجد اتعلمت من هنا كتير وان شاء الله حنتكلم عن كل صغيره وكبيره فى العربيه الممتازه دى بمعنى الكلمه
قديم 17-10-2011, 02:58 PM
الصورة الرمزية ابوجهاد
ابوجهاد ابوجهاد غير متواجد حالياً
التخصص العملى: رئيس وحده بشركه بترول

ابوجهاد has much to be proud ofابوجهاد has much to be proud ofابوجهاد has much to be proud ofابوجهاد has much to be proud ofابوجهاد has much to be proud ofابوجهاد has much to be proud ofابوجهاد has much to be proud ofابوجهاد has much to be proud ofابوجهاد has much to be proud ofابوجهاد has much to be proud of
افتراضي رد: أشتريت جراند تيريوس

الف مبروك وربنا يعطيك خيرها ويكفيك شرها
قديم 17-10-2011, 11:19 PM
a7med920 a7med920 غير متواجد حالياً

a7med920 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوجهاد مشاهدة المشاركة

الف مبروك وربنا يعطيك خيرها ويكفيك شرها
اشكرك ياغالى بارك الله فيك
ياريت ياجماعه حد يرد عليا مشكورين
قديم 20-10-2011, 05:12 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute

الف ترليون مبروك
ربنا يديك خيرها و يكفيك شرها

: 12EA7A~153::1 2EA7A~153:
F LASHCar
قديم 20-10-2011, 05:59 PM
الصورة الرمزية A7MED NASSER
A7MED NASSER A7MED NASSER غير متواجد حالياً
مسئول بمبيعات المصرية للسيارات بالمنصورة
التخصص العملى: منسق و مسوق مبيعات السيارات

A7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond repute

مبروك يا باشا و ربنا يحميهالك و اما حكاية البنزين فدي ما تقلقش منها خالص علشان هي 1500 و موفره جدا فالبنزين و عن تجربه بالتريوس 4x4 و كلها موتور واحد 1500 و بصراحه مع انه موتور صغير انما بسم الله ما شاء الله موتور جبار ساعت ما تلمس اكسلتير البنزين تحس ان العربيه هتطير

و مستنيين تقرير مصور حلو كده من ايدك