العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > شاهين ، ريجاتا ، دوجان

شاهين ، ريجاتا ، دوجان الوريث الشرعى لسيارات فيات 131 و تم تصنيعها فى إيطاليا و تركيا و تجميعها فى مصر

قديم 24-12-2010, 12:07 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عيوب الشاهين السيئه حبيبه الملايين

الجزء اللي انا مفهمتهوش من استاذ فدي موضوع متعة القيادة! الشاهين ممتعة في قيادتها و اكثر راحة من الفيرنا ؟ انا مبحبش الانوس لأن موتورها ادائة ضعيف مقارنة بالفيرنا! بس الفيرنا و اللانوس اكثر متعة و راحة و اداءا و عزل صوت و تكييف بمراحل من الشاهين!!!! ميزة الشاهين الوحيدة هي ان اي حد بيفهم فيها و انها كورونا
قديم 24-12-2010, 06:53 PM
الصورة الرمزية MOTORULE
MOTORULE MOTORULE غير متواجد حالياً

MOTORULE is on a distinguished road

نسبة كبيرة من كلام صاحب الموضوع سليم
الصالون الواسع يكون لما اللي قاعدين ورا و قدام مرتاحين لأن كل العربيات تقريبا اللي قاعدين قدام مرتاحين و عربية الشغل اللي كانت بتودينا و ترجعنا أنا و زماليلي من العاشر من رمضان كانت شاهين و كان مكاني ورا و بكل أمانة ضيق ضيق ضيق
بالنسبة للتابلوة أو الصالون ككل محدش يقدر يقول أن دي خامات ربع نضيفة حتي
بالنسبة للصاج فصعب يكون أضعف صاج غالبا هيكون صاج متوسط السمك لا ورق ولا جامد بس القوايم فعلا صغيرة جدا
السحب و الموتور و الكلام ده بالنسبة للمواتير الSOHC فدي مواتير قريبة من مواتير التمبرا و مواتير معقولة أنما المواتير الOHV فدي مواتير مينفعش حد يشكر فيها أصلا
قديم 26-12-2010, 11:55 AM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

الجزء اللي انا مفهمتهوش من استاذ فدي موضوع متعة القيادة! الشاهين ممتعة في قيادتها و اكثر راحة من الفيرنا ؟ انا مبحبش الانوس لأن موتورها ادائة ضعيف مقارنة بالفيرنا! بس الفيرنا و اللانوس اكثر متعة و راحة و اداءا و عزل صوت و تكييف بمراحل من الشاهين!!!! ميزة الشاهين الوحيدة هي ان اي حد بيفهم فيها و انها كورونا
متعة القيادة لا علاقة لها بالراحة و مستوى المكيف,
متعة القيادة تعتمد على شعورك بالسيارة و الطريق و صوت المحرك المرتفع و استجابته و عصبيته و و وضعية القيادة و تحسسك لحالة السيارة فى الخارج و انزلاقاتها, و احساسك بالسرعة.
و هى لا تعنى بأى حال من الأحوال الاستمتاع بالتكييف و صوت الكاسيت و المقاعد الوثيرة, فهذه الاخيرة تصنف ضمن عوامل الراحة فى السيارة, و التى انا قلت انها ليست مكتملة فى الشاهين.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 26-12-2010, 02:22 PM
الصورة الرمزية Limoway
Limoway Limoway غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد علام
التخصص العملى: مهندس كهرباء
هواياتي: السيارات

Limoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond repute

يا جماعة والله إنتم ظالمين الشاهين

أولا الشاهين هي نسخة معدلة شكليا (فقط) للفيات 131

والفيات 131 هي سيارة تم تصميمها وإنتاجها بسبعينيات القرن الماضي

والشخص المنتقد أو المؤيد يجب أن يراعي أن تصميم هذه السيارة عمره أكثر من 40 عاما وبالتالي يجب أن يعقد المقارنه شخص عاش وقاد سيارات بهذه الحقبه ليتمكن من الحكم بشكل جيد علي هذه السيارة بالمقارنه ببنات جيلها.

أنا شخصيا أعشق الفيات 131 والشاهين بالتبعية وأري أنها سيارات سبقت عصرها وتميزت في هذا الزمن الجميل (السبعينيات) وسط منافسيها.

إجري يابن آدم جري الوحوش ... الأوتوبيس ماتلحقوش
قديم 26-12-2010, 07:36 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

وانا بحب ال 128 و ال 127 مقارنه بسيارات ( الثمانينات )

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &