العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 02-02-2011, 05:14 PM
toyotac toyotac غير متواجد حالياً

toyotac is on a distinguished road
للاهمية ارجو الافادة فى تيدا؟؟

عايز اعرف كل حاجة عن تيدا وكمالياتها والراحة وهيا تنفع استخدام عائلة 6 افراد ارجو

الافادة واهم حاجة استهلاك البنزين

معلش هطول عليكوا انهى احسن تيدا ولا صنى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟
وشكرا
قديم 05-02-2011, 02:48 PM
الصورة الرمزية fadymedhat
fadymedhat fadymedhat غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء..
هواياتي: خبرة فى مجال السيارات

fadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو الافادة فى تيدا؟؟

النيسان التيدا عربية واسعة و مريحة و شبابية و النيسان كلها بتستهلك بنزين عالى...بس التيدا افضل من الصنى من حيث الشكل و الوسع فقط.......
قديم 03-03-2011, 10:09 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

بص ياباشا أنا هحاول أقولك على وجهة نظري على الأقل.
أولا أنا شايف التيدا والصني نفس الفئة ولا يوجد أي فرق بينهم بس نجي لنقطة مهمة التيدا أساسا عربية هاتش باك بينزل منها صالون والصني صالون بس وأنا أتخيل إنهم نزلوا من التيدا صالون علشان يغطو حاجة معينة هقولك عليها.

أولا الصني موديل قديم قوي من صني ولسة بينتج لحد دلوقتي آآه هيا شكلها بيتغير بس على الأقل في مصر زي ماهيا من سنين والناس بدئت تبعد عنها بسبب الشكل أو القدم فا نزلوا الصالون من التيدا علشان يعوضوا جزء المبيعات الي بدأ يتسحب من الصني.
تعالى بقى لأهم دلوقتي التيدا عربية هاتش باك شيك جدا وجميلة والأزواق تختلف من شخص للآخر.
بالنسبة للصالون من التيدا أنا شايف إني شكل الشنطة مش حلو فيها أو مضافة عليها وشكلها غريب عنها.
المقارنة بقى بين التيدا الصالون والصني: أولا هما آه نفس الفئة بس التيدا أجود من حيث الحداثة والتقفيل لأنها ياباني مستورد مش ياباني متقفل بس مع دا كله ماينفعشي تقارنهم ببعض بص على فرق السعر بينهم وأحكم.

قديم 05-03-2011, 11:47 AM
dxrx0 dxrx0 غير متواجد حالياً

dxrx0 is on a distinguished road

انا لسه شارى تيدا يا فندم من 3 ايام بالظبط

الجديده 2011 ,,,, سيدان طبعا مش هاتشباك

العربيه من رأي الشخصى
افضل من الصنى بمليون مره
ف النعوميه ,,,, العلو
وال وسع من الداخل
عربيه واسعه على حق يعنى انا طولى 193

دى اول عربيه ف حياتى اقعد فيها مستريح جدا جدا جدا