العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سيارات مستعملة للبيع > سوق قطع الغيار

سوق قطع الغيار محلات بيع قطع الغيار جديدة و مستعمله و أسعارها

قديم 15-08-2011, 01:04 AM
الصورة الرمزية pharm45
pharm45 pharm45 غير متواجد حالياً
هواياتي: قيادة السيارات بسرعة

pharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud of
للاهمية استفسار عن فوانيس العربية اللى بتتعمل"بتتصب" فى المحلات

السلام عليكم...انا معايا تويوتا أفانزا وكنت عاوز اغيرلها الفانوس اللى ورا لانه بقى عامل زى فانوس رمضان مفهوش قزازة سليمة ومتلزق..
طبعا لما روحت التوكيل المحترم فى العباسية عشان اسأل على سعره صدمت...750 جنيه"فى حته باغة"...مشيت وقمت رايح التوفيقية مفيييييش خالص..روحت تسع تلاف مرة ولفيت الدنيا انى الاقى واحد صينى متهرب مفيش..وسالت عند ناس بتاع فوانيس اللى بتتصب قالى هاتلى القاعدة واصبلك عليها...قالى هيبقى درجته زى الاصل بنسبة 90% وب150 جنيه ...انا فكرت فى الموضوع ده لكن انا خايف يطلع مش هو خالص وازاى هيعرف شكل الفانوس الحقيقى وهو مش متوفر فى السوق...أرجووووووووكم حد يفيدنى ولو حد عمل الموضوع ده قبل كدة يقولى نتيجة الصبة ازاى وهل هى زى الاصل ولا تعبانة وخسارة فيها ال150 جنيه...معللش هتعبكم معايا بس عشان الفانوس مكسر وفى فتحة فى الشنطة بتدخل تراب شنيع مكان الكسر...

تويوتا...تاريخ صناعة السيارات فى العالم

قديم 20-08-2011, 02:24 PM
hosamsamy hosamsamy غير متواجد حالياً

hosamsamy will become famous soon enough
افتراضي رد: استفسار عن فوانيس العربية اللى بتتعمل"بتتصب" فى المحلات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخي العزيز
واجهت مشكلة مثل مشكلتك مع عربيتي البروتون وكلمت التوكيل قالولي ماعتدتاش وشوش لازم تغير الفانوس كله وكان بـ 560 ولما سألت في السوق قالولي على الشركة الأهلية اللي في غمرة
بصراحه الناس كويسة ولكن لازم ياخدوا الفانوس التاني السليم علشان يعملوا زيه بالضبط وعملوهولي بحوالي 100 جنيه لكن لازم تسيب الفوانيس 4 أيام كاملة يعني يا إما تمشي بدون فوانيس خلفيه يا إما تركن العربية.
والفانوس المصبوب جميل لكن فيه فرق في التقفيل طبعاً عن الأصلي يعني فيه حوالي 3 مللي عن صاج العربية فرق لكن ممكن طبعاً تتسد بسهولة
قديم 20-08-2011, 08:20 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

الصب فى احسن حالاته بيكون شبه الفانوس الاصلى بنسبة لا تتعدى 75 % ..

انا عن نفسى مش بفضله خالص ..

انسب حاجة تدور على فانوس استيراد ....

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 24-08-2011, 10:27 PM
الصورة الرمزية pharm45
pharm45 pharm45 غير متواجد حالياً
هواياتي: قيادة السيارات بسرعة

pharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud of

شكرا لمروركم الكريم...طيب هو خامة الزجاج اللى بيتعمل بيه بتبقى نظيفة ولا تعبانة وخسارة فيها ال100 جنيه ولو الفانوس فيه تقسيمات بتطلع هي هى زى الاصل وكمان درجة لون الزجاج الاحمر والبرتقالى اللى فى الفنوس بتبقى زى الاصل ولا فاتحة ولا غامقة؟؟؟أرجوكم حد يفيدنى لانى محتار ومش لاقى فانوس يوحد ربنا

تويوتا...تاريخ صناعة السيارات فى العالم

قديم 29-09-2011, 08:16 PM
الصورة الرمزية hugo90
hugo90 hugo90 غير متواجد حالياً

hugo90 will become famous soon enough

في شركة اسمها الاهرام في التوفيقية انا بردو سالت عشان معايا بروتون واجا ومش لاقي وش الفانوس الي ورا لازم يتباع كله فسالت في الشركة وقالولي اجيبلهم الفانوس التاني (السليم) عشان يعملوا زيه

http://www.masrmotors.com/vb/image.php?type=sigpic&use  rid=89365&dateline=137150  7899