العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

قديم 06-03-2010, 05:03 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: لا لا لا لا لا لا لا للربااااااااااااااااا

انا عايز اسئل سؤال بسيط هل التقسيط الاسلامي مبيخدش فايدة يعني اشتري عربية لو كاش تبقي عاملة 70000 ولو تقسيط اسلامي تبقي عاملة 70000 بردك ولا ايه ما انا عايز اعرف علشان الواحد بجد احتار ومبقاش عارف الحلال من الحرام
قديم 06-03-2010, 05:07 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

انا عايز اسئل سؤال بسيط هل التقسيط الاسلامي مبيخدش فايدة يعني اشتري عربية لو كاش تبقي عاملة 70000 ولو تقسيط اسلامي تبقي عاملة 70000 بردك ولا ايه ما انا عايز اعرف علشان الواحد بجد احتار ومبقاش عارف الحلال من الحرام
مفيش حد فى الدنيا دة كلها ممكن يدى حد تمويل شراء شى ويقولة عربية بنفس السعر من غير فائدة وبالغة اخرى (مرابحة اسلامية ) مع اختلاف الاسماء نتيجة واحدة مع اختلاف الاجرائات نهاية واحد
قديم 06-03-2010, 05:30 PM
corsair
Guest

طيب يعني كلامي صح فيه بردك فايدة هتدفع يا استاذ سيف يعني ده كلام بيضحك بيه علينا مفيش حاجه اسمها تقسيط اسلامي وتقسيط عادي كله في الاخر بيصب في نفس المنطقة وهي ان الفايدة في الاخر بتكون واحدة ومفيش جنيه هيقل عن التقسيط العادي في التقسيط الاسلامي
قديم 06-03-2010, 06:15 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

طيب يعني كلامي صح فيه بردك فايدة هتدفع يا استاذ سيف يعني ده كلام بيضحك بيه علينا مفيش حاجه اسمها تقسيط اسلامي وتقسيط عادي كله في الاخر بيصب في نفس المنطقة وهي ان الفايدة في الاخر بتكون واحدة ومفيش جنيه هيقل عن التقسيط العادي في التقسيط الاسلامي
بص فى شى مهم تعرفة فى التقسيط
ضمنات العميل وهو مستعجل ولا لا
نظام الفوايد واحد او قريب من كل البرامج
وبعدين متنساش ان البنوك دة بتمول بفلوس ودايع عملاء لان دة مش فلوس البنوك الخاصة
فمش معقول ان حضرتك يكون فى واحد عامل وديعة فى البنك وحضرتك عايز تقسط يعنى تاخد فلوس الوديعة دة وميكونش فى فوايد طيب يدفعوا لصاحب الوديعة منين وهما مصرفهم تجى منين وربحهم صح
قديم 06-03-2010, 08:05 PM
محمود مصطفى على محمود مصطفى على غير متواجد حالياً

محمود مصطفى على is a jewel in the roughمحمود مصطفى على is a jewel in the roughمحمود مصطفى على is a jewel in the roughمحمود مصطفى على is a jewel in the rough

اولا : انا عايز اوضح نقطة واحدة احنا ليه عندنا اعتقاد ان التقسيط الاسلامى لازم ميكونش فيه ربح وعشان كدة التقسيط الربوى فيه ربح وبصراحه الكلام دة غلط وغلط كبير الفكرة فى الحلال والحرام مش فى المبلغ الى حضرتك هتدفعو بل فى الطريقة ونظام التعامل مع البنك نفسه وزى ما استاذ سيف بيقول مفيش حد هيديك عربيه وميخدش عليها هامش ربح او معد ربح ولو لحظت انا قولت هامش ربح او معدل ربح وموقلتيش فائدة مع ان المعنى قريب جدا بس الاختلاف البسيط جدا الى خلى ان كلمه منهم بس هى الى حلال التعامل بيها وهى معدل الربح وليس الفائدة وهو دة بظبط الى انا بتكلم فيه اختلاف الطرق فى التعامل بين البنك الربوى والبنك الاسلامى هى قلى تقدر حكم بيها على المعاملة اذا كانت حلا ل ام حرا م