العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > Tiggo

قديم 05-10-2010, 04:19 AM
drmoudyz drmoudyz غير متواجد حالياً

drmoudyz is on a distinguished road
عاجل ارجو المساعده بخصوص التيجوو 2011

بسم الله الرحمن الرحيم
اخوتي و زمالائي الكرام في هذا المنتدي المتميز الحمد لله انا استلمت العربيه سبرانزا تيجو 2011 لسه انهارده و في البدايه احب اشكر كل فرد في هذا المنتدي و قسم السبرانزا بالاخص لانهم ساعدوني كتير من مشاركتهم او تعليقاتهم لاي موضوع بيكتب و هما السبب بعد الله سبحانه و تعالي ان اقرر اجيب سبرانزا تيجوو 1600 فالف شكر للجميع لاكن بعد ازنكم انا ليه بعض الاستفسارات اللي حابب ترودو عليا فيها زي منا متعود منكم انكم بتساعدو في اي مشاركه حسب علم كل واحد فيكم
1-انا حاسس ان الفتيس ضعيف شويه يعني في زي دردره خفيفه خصوصا وانا بطلع الاول فهل دا لسه عشان هتلين ولا ايه النظام
2-الكرسي اللي انا جالس عليه زي ميكون بيلوق يعني مش مربوط كويس ولا كده فيه مشكله
3-الزجاج مش مبيرفع علي طول اول لما ادوس علي السنتر و انا نازل لا لازم افضل دايس علي زرار الريموت لغايه ميقفل فيا تري دا عيب في العربيه عندي ولا ايه خصوصا انا كنت في البنزينه انهارده و لقيت واحد معاه سبرانزا تيجو بس ال2000 سي و قالي انها بتقفل من اول دوسه مش لازم تفضل دايس علي الزرار فا ياتري كده انا عندي مشكله ولا ايه
4-هل فعلا السبرانزا تيجوو 1600 الجديده بتنزل بفتاح برموت و التاني الاحتياطي عادي مفتاح عادي مش بالريموت و لو عاوز اعمل مفتاح الاحتياطي بالريموت اتصرف ازاي
5-صوت الانزار واطي جدا يعني ضعيف اوي هل ممكن اركب انزار تاني و لا كده اخرج من الضمان
6-في بعض الابواب و الشنطه اللي ورا لازم ارزع الباب جامد شويه عشان يقفل فيا تري عل في حل للموضوع دا ولا ايه
7-في زرار تحت التكييف مكتوب عليه security عاوز اعرف منكم دا عباره عن ايه و ايه لازمته ولا هوا دا بتاع الانزار و لا ايه انا مش فاهم
في النهايه انا اسف علي الاطاله و متر اسالتي و جزاكم الله خير في مسلعدتي و الرد عليكم و الف شكر للمنتدي و جميع اعضاءه الكرام المحترمين
<!-- google_ad_section_end -->
قديم 05-10-2010, 06:47 AM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو المساعده بخصوص التيجوو 2011

ألف مبروك ربنا يديك خيرها و يكفيك شرها
بالنسبة للفتيس و السحب اﻷفضل إنك تنتظر لصيانة اﻷلف علشان تتأكد من إستمرار الموضوع ده من أم بيتحسن مع مرور الوقت
بالنسبة للكرسى و اﻷبواب دى فقط محتاجة تتظبط و ممكن تعملها فى صيانة اﻷلف إن شاء الله
بخصوص صوت اﻹنذار ممكن تركب سارينة فقط بدل ما تركب إنذار كامل جديد و معتقدش هتخرج من الضمان علشان السرينة
بخصوص رفع الزجاج بالريموت فلازم تفضل ضاغط على الريموت فترة علشان ترفع الزجاج و ده فى سيارات 516 على اﻷقل لكن معنديش فكرة عن الطريقة فى تيجو 2000
و فعلا العربية بتتسلم بمفتاح ريموت و مفتاح إحتياطى عادى و لو عايز تعمل مفتاح ريموت تانى بتشتريه من التوكيل و تخرطة عند بتاع مفاتيح و بعدين ترجع للتوكيل علشان يبرمجه لك

أما باقى اﻷسئلة معنديش معلومات كفاية عنها إن شاء الله ملاك السيارة يفيدوك أكتير
قديم 05-10-2010, 02:28 PM
eman19 eman19 غير متواجد حالياً

eman19 is on a distinguished road

انا مستلمة العربية بقالى تلات اسابيع و كان صوت الموتور عالى شوية دلوقت لما مشيت بها و و صلت 750 كيلو الصوت واطى خالص و بالنسبة لزرار الى تحت التكييف ده بتاع الانزار يدى فلاشر لما نقفل الباب
قديم 06-10-2010, 03:12 AM
الصورة الرمزية abo-salama
abo-salama abo-salama غير متواجد حالياً

abo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud of

مليون مبروك يا ريت تقول كل المشاكل دى فى التوكيل وحضرتك بتعمل صيانة الالف كيلو وربنا يبارك لك فيها
قديم 09-10-2010, 01:22 AM
مهندس/أحمد عمر مهندس/أحمد عمر غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: العزف على الاورج

مهندس/أحمد عمر will become famous soon enough

الاخ العزيز انا عندى تيجو1600 و اليك الاسئلة و الاجابة
1-انا حاسس ان الفتيس ضعيف شويه يعني في زي كركره خفيفه خصوصا وانا بطلع الاول
ج. انتى بتحط بنزين 90 او 92 ( يجب وضع 92 )
2- الكرسى يتربط فى التوكيل
3- الزجاج لازم تفضل ضاغط على الريموت و لو وقف اضغط على الفتح و ارجع استمر فى الضغط على الغلق حتى يتم اغلاق الزجاج
4- الابواب فى الاول بتكون تقيلة و فى صيانة الالف يتم ضبطها و هتبقى كويسة