العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 03-03-2014, 11:28 PM
mostafalfz mostafalfz غير متواجد حالياً

mostafalfz is on a distinguished road
افتراضي الحرارة فى 405

السلام عليكم
معايا بيجو 405 موديل 89 1600 cc المفروض درجة الحرارة المثلى ليها كام و متزيدش عن كام افضل درجة ليها كام
العربية بتاعتى كانت درجة الحرارة توصل ل 90 وبعدين المروحة تشتغل
لحد متنزل الحرارة لحد 70 درجة والمروحة تفضل شغالة ومتبطلش خالص والحرارة تفضل عند 70 درجة لحد مبطل المهم من كام يوم الحرارة عدة ال 90ووصلت 100 والمروحة شغالة المهم ظبط الرداتير والمياة والهواة وكله تمام لمدة اسبوع كدة وبعدين رجعت عملت تانى بس الحرارة مش بتزيد عن 90 والمروحة تشتغل وترجع تانى 80 وتفضل تعلى من 80 ل 90 وانا ماشى فى الزحمة الحرارة تقل ممكن ترجع ل70 لكن اول مزود السرعة تعالى تانى بس مش بتعدى ال 90 وهكذة
انا بستخدم مياة مركزة بتاعت الريداتير والمياة مش بتقل عادى ياعنى يوم مازود فى اسبوع مثلا بتبقى حوالىربع لتر او اقل
اه والكنترول بتاع المروحة عندى معلق لعشان كدة بيخلى المروحة متفصلش
وسعات الصبح وتنا بسخن بلاقى رزاز مياة خارج من الشكمان
بس كدة خلاص
قديم 04-03-2014, 04:44 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الحرارة فى 405

السلام عليكم
درجة الحراره المثلي للمحرك بين 80 و 90
مادام العربيه بين الدرجتان وماء التبريد لاينقص يبقي مافيش مشاكل
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 05-04-2014, 01:26 AM
الصورة الرمزية محمد موافي
محمد موافي محمد موافي غير متواجد حالياً

محمد موافي is on a distinguished road

اعتقد انك محتاج تغير ساعه الرياداتير علشان المروحه تشتغل بدري شويه عند80 وتفصل عند70

قديم 06-04-2014, 01:45 PM
cars admire
Guest

للاهمية اضبط التاكيهات عشرين بنزين واربعين شكمان بالفلر عند الميكانيكى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafalfz مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
معايا بيجو 405 موديل 89 1600 cc المفروض درجة الحرارة المثلى ليها كام و متزيدش عن كام افضل درجة ليها كام
العربية بتاعتى كانت درجة الحرارة توصل ل 90 وبعدين المروحة تشتغل
لحد متنزل الحرارة لحد 70 درجة والمروحة تفضل شغالة ومتبطلش خالص والحرارة تفضل عند 70 درجة لحد مبطل المهم من كام يوم الحرارة عدة ال 90ووصلت 100 والمروحة شغالة المهم ظبط الرداتير والمياة والهواة وكله تمام لمدة اسبوع كدة وبعدين رجعت عملت تانى بس الحرارة مش بتزيد عن 90 والمروحة تشتغل وترجع تانى 80 وتفضل تعلى من 80 ل 90 وانا ماشى فى الزحمة الحرارة تقل ممكن ترجع ل70 لكن اول مزود السرعة تعالى تانى بس مش بتعدى ال 90 وهكذة
انا بستخدم مياة مركزة بتاعت الريداتير والمياة مش بتقل عادى ياعنى يوم مازود فى اسبوع مثلا بتبقى حوالىربع لتر او اقل
اه والكنترول بتاع المروحة عندى معلق لعشان كدة بيخلى المروحة متفصلش
وسعات الصبح وتنا بسخن بلاقى رزاز مياة خارج من الشكمان
بس كدة خلاص

اكشف على ان سرعتين المروحة شغالين العالية والواطية او لاء
اضبط التاكيهات عشرين بنزين واربعين شكمان بالفلر عند الميكانيكى ولو ساءلك ليه الارقام الغريبة ديه قول له هى العربية ديه كده شركتها قايلة كده وانسى السخونية نهائى وياريت تستعمل ماية ردياتير موبيل هتفرق مع العربية كتير خصوصا والتكييف شغال فى الصيف
قديم 07-04-2014, 04:04 AM
cars admire
Guest

amr elsisi 1