العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 09-08-2012, 03:01 AM
hisham853 hisham853 غير متواجد حالياً

hisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud of
افتراضي رد: رسيفر جديد...

متابع المناقشة الجامدة دي بصراحة استفدت كتييييير

My Dream
قديم 09-08-2012, 06:15 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

أستاذ سيد متشكر لردك وحسن متابعتك...تصدق حضرتك أنى فكرت فى حكاية كارت الستالايت والنت وكدة... هذا القرار جاء بعد بحث وتدوير. أنا ـصلت بالموزع الرسمى لجهاز DreamBox وسألت على رسيفر dreambox 500HD تصدق انه قالى ان الجهاز ب 3500 جنية وهو جهاز جاى من المجموعة الأوروبية يعنى مش كوبى صينى...ولما قلت لها هو دة أقل حاجة تدعم الهاى ديفنيشن قالت لى نعم.. طبعا سكيت التليفون وانا بأضرب كف على كف. تصدق ان الجهاز دة فى دبى بحوالى 1400 درهم... يا خبر على الإفرق..قرأت كثير كثير وفى الأخر صرف نظر خالص عن حكاية شراء تلفزيون ورسيفر جديد فى الوقت الحالى.. اللى يشترى تلفزيون Full HD ومش يكون مشترك فى الشوتيم أو الجزيرة أو ART يبقى بيرمى فلوسة فى الأرض فقد قرأت ان عندما تشغل القنوات العادية على تلفزيون 32 HD فإن جودة الصورة بتقل عن التلفزيون العادى وهذا بسبب ان التلفزيون بيعمل عملية تمديد وتوزيع للبكسل بتاع الصورة على السطح الكبير فجودة الصورة تقل ( بيسموها مط الصورة) وهذا خاصة فى القنوات الحكومية مثل قنوات النيل مثلا. يعنى بدل ما أحسن الصورة هتبقى أسؤ فى بعض الأحوال. كذلك الرسيفر HD لو لم يجد قناه تعمل بخاصية HD سوف يخرج لك صورة عادية جدا. لهذا وجدت فى النهاية انى سوف ادفع 500 جنية وأرمى رسيفر الذى عندى لمجرد مشاهدة قناه دريم.. لهذا وجدت نفسى خاسر فى هذه اللعب، فتراجعت. وخاصة ان كل يوم الأسعار سوف تنزل يعنى الرسيفر الترومان 9090 الهاى دفينشن كان بألف جنية من سنتين وهو الأن أصبح 500 بعد نزول الجهاز الجبار الترومان بريمير وان بلص... الجهاز الوحيد الذى لا ينزل سعرة هو الدريم بوكس لانه مركة عالمية ويجب ان يكون السعر متقارب مع السعر فى الدول الأوروبية...هذه التكنولوجيا تحتاج سنتين أو أكثر حتى نتمتع بمشاهدة قنوات عالية الجودة.. نرجو أن ينصلح حال البلد وتنهض لندخل عصر العلم والتكنولوجيا عن حقهو كرت الستاليت بكام لو سمحت يا أستاذ سيد. هل فى نوع تنصحنى به؟؟ متشكر.
لا مين اللى قالك ان الصورة هتبقى وحشة زى ما حضرتك متخيل كدا

الصورة هتطلع عادية جدا وزيها زى التلفزيون العادى

بس لو اتفرجت على قناة HD

كان بالظبط الفرق ما بين
التلفزيون الاريال العادى بنغبشة صورتوا بصوته اللى بيقطع بسلاطاته ببابا غنوجه

و بين

صورة الدش الصافيه الجميلة

ده الفرق بين القنوات العادية وال HD

غير كدا ال ART بصراحه ملهاش اى لازمه نهائى خالص
ومش مستهلة انك تغرم تليفزيون ورسيفر علشان تتفرج على قناة واحده HD اللى هى الدريم

ولكن الى يستاهل احسن تلفزيون HD هى باقات قنوات OSN

بصراحه اول ما غيروا نوع نظام التشفير ومبقاش ينفع معاها الشيرنج

الدش كله مبقاش له اى لازمه وبجد قنوات ال HD اللى كانت منزلها ال OSN خرافة بمعنى الكلمه
خلاصة الكلام اللى متفرجش على OSN
متفرجش على تلفزيون اصلا

فعلا فرق شاسع بين قنوات ال OSN واى قنوات اخرى مشفرة او غير مشفرة

فلو حضرتك ممكن تشترك فى OSN يبقى توكل على الله واشترى التلفزيون ال HD مع العلم انها بحوالى 400 جنية شهريا للباقة الكاملة
او اكثر قليلا

بالنسبه للدريم HD 500 فهو كان واحد قايلى انه بحوالى 4000 جنية وبعدين واحد قله لا ده ال HD 8000 هو اللى ب 4700 جنية بس الHD 500 بحوالى 1750 فعلشان كدا قلت لحضرتك انه ب 1750 جنية
ولكن معلش ليه تدفع المبلغ ده كله ومفيش شيرنج لل OSN

عموما

بالنسبه لكرت الستلاييت
فانا جايب نوع اسمه Tevii يدعم DVBs2
كان ب 350 جنية وعليه ضمان سنه من مول البستان فى التحرير

وانا مشترك فى الشيرنج وبيفتحلى على النايل سات
ال ART
و
الجزيرة الرياضيه كامله بقنوات الHD الخرافية

بس لازم جهاز قوى علشان يستحمل قنوات ال HD بالذات

لا تقل الرام عن 2 جيجا و كمان البروسيسور لازم يكون عالى لازم يكون اقل حاجه

3 جيجا كاش 2 ميجا احادى النواه

ولو ناوى تسجل من الكرت على الكمبيوتر فلازم تشترى هارد ميقلش عن 2000 جيجا يمكن 2000 جيجا ده قليل كمان

وعموما انا موصفات جهازى كالاتى

بروسيسور
Intel DualCore 2.6G.z Cash 2m

رامات
KingStone 4GB 2G*2 Bus 1333
Dual Chanal Mode
هارد ديسك
Western Digiteal Caviar Black
WD 1001FALS
7200 RPM
1TB

كرت صوت
CREATIVE Sound Blaster XTreem Gamer

ماذر بورد
GigaByte G41-es2l

باور سبلاى

Cooler Master 400 W

الشاشة
SAMSUNG SyncMaster B2330
LCD "23

السماعات

CREATIVE Inspear T6200
5.1
70W Rms

وبصراحه الحمد لله الجهاز متناغم مع بعضه جدااا
فى كل شىء
ناقص بس كارت شاشه محترم وخلاص
وزى ما بقول لحضرتك ان الكمبيوتر هو العالم الخاص بى
فعلشان كدا انا عامل كدا فى الجهاز وهو تلفزيون
وكمبيوتر و تليفون وكل حاجه

ولو حضرتك محتاج اى شىء فى مجال الكمبيوتر اى كان ابقى اسأل ولا يهمك

اخوك فى الله سيد

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 10-08-2012, 01:05 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

أستاذ سيد سعيد بالحوار معك.. قليل ما أجد شخص فاهم وعارف زى حضرتك....زى ما حضرتك قلت احسن باقة على النيل سات هى الشو تيم. من حوالى 4 سنين كدة كان مولد القنوات المفتوحة وكان كل التشفير متكسر لكل الباقات وكان كل يوم تأخد رقم الباقة ودخلة وتتفرج بالرسيفر على كل الباقات المتاحة على أقمار النيل سات والأوربى وكمان التركى والإسرائيلى ببلاش بمجرد إدخال الشفرات كل كام يوم. وساعات كنت تحط سوفت وير يكسر كل الباقات لعدد من الايام ,انا الحقيقة بعرف فى حكاية حط السوفت وير وعندى الوصلة وماشى الحال فى الحوار دة. كان مولد بجد ومن هنا أتفرجت على الشو تيم كام مرة على الرسيفر العادى والتلفزيون العادى والحقيقة رغم أن التلفزيون كان عادى والرسيفر عادى ولكن القنوات كانت مختلفة تماما عن القنوات المصرية من حيث الإضاءة وكاميرات التصوير. أتمنى فى يوم أن تكون كل قنواتنا بنفس هذه الجودة والتى تجعلك مستمتع بالمشاهدة.من خلال القراة عرفت أن الكاميرات المستخدمة أصلا فى هذه الأفلام تتميز بالتقدم الشديد الذى يجعل الفلم والألوان مختلفة على الرسيفر العادى... الحقيقة قنوات الشو تيم غالية جدا على اغلبية الشعب المصرى. والأمل الوحيد هو فى قنوات MBC التى أتجهت حديثا لنظام الهاى دفنشن. ونتمنى ان البقية تأتى. ولكن تبقى الشو تيم متفردة فى أفلامها وقنواتها لان الأختيار فيها مميز جدا وأحدث الأفلام فيها. بالطبع يكون فيها بعض المشاهد الغير أخلاقية بالنسبة للشعب المصرى والعربى ولكن كويس أنهم بيقولوا للناس عن نوعية الفلم قبل عرضه.فى نقطة مهمة أحب اقولها هنا، ما هى أفضل تلفزيون للشعب المصرى الأن على الوضع الحالى. الحقيقة فى ثلاث اربع انواع مختلفة فى التقنية من التلفزيونات. LCD وتلفزيون LED وتلفزيون 3D وتلفزيون البلازما. معظم الناس بتشترى الأن LCD ولكن الحقيقة LED افضل من حيث التقنية وكذلك هناك عدد من الشركات التى تصنع الشاشات. وبعد مشاهدة وبحث أقولها صريحة. افضل شركة تصنع شاشات مضغوطة هى سونى SONY كل الشركات كوم وسونى كوم لوحدة من حيث دقة الألوان والتكنولوجيا الحقيقة مرة دخلت محل كان مشغل كذا شاشة فى وقت واحد وبهرتنى السونى بدقة الألوان البعض يقول ان الوانها زاهية وحادة زيادة عن اللازم وخاصة لو كانت الغرفة صغيرة والشاشة كبيرة ولكن بجد دقة الصورة والألوان فى السونى لا يعلى عليها وهى تجعل القنوات مختلفة عن كل الشاشات الأخرى. ولكن عيب الشاشة عدم الإنتشار وغلو الثمن بعدد من المئات. ولكن مش خسارة فيها وهى الشاشة التى سوف أشتريها. واللمستقبل يجب أن تكون الشاشة Full HD وليست HD ready الشاشة full HD هى شاشة المستقبل. وسنكون بهذا حضرنا المتارد قبل ما تيجى الجاموسة. عندنا الرسيفر والتلفزيون HD ويبقى ان تتحول القنوات واحدة تلو الاخرى لنظام HD والذى يستلزم شراء كاميرات مخصوصة لتصوير كل شئ. يا مسهل
قديم 10-08-2012, 01:24 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

لا مين اللى قالك ان الصورة هتبقى وحشة زى ما حضرتك متخيل كدا

الصورة هتطلع عادية جدا وزيها زى التلفزيون العادى

بس لو اتفرجت على قناة HD

كان بالظبط الفرق ما بين
التلفزيون الاريال العادى بنغبشة صورتوا بصوته اللى بيقطع بسلاطاته ببابا غنوجه

و بين

صورة الدش الصافيه الجميلة

ده الفرق بين القنوات العادية وال HD

غير كدا ال ART بصراحه ملهاش اى لازمه نهائى خالص
ومش مستهلة انك تغرم تليفزيون ورسيفر علشان تتفرج على قناة واحده HD اللى هى الدريم

ولكن الى يستاهل احسن تلفزيون HD هى باقات قنوات OSN

بصراحه اول ما غيروا نوع نظام التشفير ومبقاش ينفع معاها الشيرنج

الدش كله مبقاش له اى لازمه وبجد قنوات ال HD اللى كانت منزلها ال OSN خرافة بمعنى الكلمه
خلاصة الكلام اللى متفرجش على OSN
متفرجش على تلفزيون اصلا

فعلا فرق شاسع بين قنوات ال OSN واى قنوات اخرى مشفرة او غير مشفرة

فلو حضرتك ممكن تشترك فى OSN يبقى توكل على الله واشترى التلفزيون ال HD مع العلم انها بحوالى 400 جنية شهريا للباقة الكاملة
او اكثر قليلا

بالنسبه للدريم HD 500 فهو كان واحد قايلى انه بحوالى 4000 جنية وبعدين واحد قله لا ده ال HD 8000 هو اللى ب 4700 جنية بس الHD 500 بحوالى 1750 فعلشان كدا قلت لحضرتك انه ب 1750 جنية
ولكن معلش ليه تدفع المبلغ ده كله ومفيش شيرنج لل OSN

عموما

بالنسبه لكرت الستلاييت
فانا جايب نوع اسمه Tevii يدعم DVBs2
كان ب 350 جنية وعليه ضمان سنه من مول البستان فى التحرير

وانا مشترك فى الشيرنج وبيفتحلى على النايل سات
ال ART
و
الجزيرة الرياضيه كامله بقنوات الHD الخرافية

بس لازم جهاز قوى علشان يستحمل قنوات ال HD بالذات

لا تقل الرام عن 2 جيجا و كمان البروسيسور لازم يكون عالى لازم يكون اقل حاجه

3 جيجا كاش 2 ميجا احادى النواه

ولو ناوى تسجل من الكرت على الكمبيوتر فلازم تشترى هارد ميقلش عن 2000 جيجا يمكن 2000 جيجا ده قليل كمان

وعموما انا موصفات جهازى كالاتى

بروسيسور
Intel DualCore 2.6G.z Cash 2m

رامات
KingStone 4GB 2G*2 Bus 1333
Dual Chanal Mode
هارد ديسك
Western Digiteal Caviar Black
WD 1001FALS
7200 RPM
1TB

كرت صوت
CREATIVE Sound Blaster XTreem Gamer

ماذر بورد
GigaByte G41-es2l

باور سبلاى

Cooler Master 400 W

الشاشة
SAMSUNG SyncMaster B2330
LCD "23

السماعات

CREATIVE Inspear T6200
5.1
70W Rms

وبصراحه الحمد لله الجهاز متناغم مع بعضه جدااا
فى كل شىء
ناقص بس كارت شاشه محترم وخلاص
وزى ما بقول لحضرتك ان الكمبيوتر هو العالم الخاص بى
فعلشان كدا انا عامل كدا فى الجهاز وهو تلفزيون
وكمبيوتر و تليفون وكل حاجه

ولو حضرتك محتاج اى شىء فى مجال الكمبيوتر اى كان ابقى اسأل ولا يهمك

اخوك فى الله سيد

الحقيقة مواصفات الجهاز عند حضرتك فعلا عالية. وأنا عندى حاجة مشابهة ولكن اقل فى الذاكرة وكذلك الماذر بورد. عندى مازر بورد جيجا بيت G31 والذاكرة 2 جيجا. وطالما حضرتك له علم بعالم الكمبيوتر دعنى اسألك هذا السؤال. انا فى 2009 جبت ذاكرة كينجستون 1 جيجا وفى 2010 جبت واحدة تانية اسمها هينكس تيوانى 1 جيجا بردوا. بعد شوية لقيت فى مشاكل فى الكمبيوتر وتظهر الشاشة الزرقاء المشهورة والوندز فيه مشاكل فى البدأ والقفل وكل مرة يقول ان الكمبيوتر اتقفل غلط. بعد بحث وتدوير اتضح ان الذاكرة الكينج ستون ضربت وكان فيها مشكلة من خلال تشغيل برنامج Memory Diagnosis Test من الوندز. الثانية كانت كويسة. أشتريت واحدة جديدة هينكس برضوا واحد جيجا ورميت الكينجسنون فى عام 2011 والأن فى 2012 ومن كام أسبوع حدث الأمر نفسة مع الذاكرة التى أشتريتها فى 2010. أنا اعرف ان الذاكرة من الأجزاء المادية التى من الصعب ان تتعطل وانا بعد ما أشتريت الذاكرة كنت عملت بيها test و كانت كويسة يعنى أنها كانت سليمة ولكن ضربت عندى... مش عارف السبب ايه فى الحكاية دى وانا عملت test بكذا برنامج الحقيقة والنتيجة واحدة.. فهل عند حضرتك سبب ليه مش بيعيش لى ذاكرة اكثر من سنة؟؟؟ لا يمكن أكون بشترى ذاكرات كلها مضروبة؟؟؟؟---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------وهذا يجعلنى اقولها صريحة ان حاسب لكل بيت وحاسب لكل طالب وهى المبادرة من وزارة الإتصالات ووزارة التعليم كانت مبادرة جيدة جدا لانى أشتريت الحاسب الأول منذ 9 سنين وكان عشرة على عشرة وعمر ما حاجة باظت فيه لمدة 5 سنين. وبعت هذا الجهاز القديم منذ 4 سنوات بمبلغ هايف جدا وزعلان دلوقتى ان ضحيت بيه............متشكر للمشاركة
قديم 10-08-2012, 02:22 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

أستاذ سيد سعيد بالحوار معك.. قليل ما أجد شخص فاهم وعارف زى حضرتك....زى ما حضرتك قلت احسن باقة على النيل سات هى الشو تيم. من حوالى 4 سنين كدة كان مولد القنوات المفتوحة وكان كل التشفير متكسر لكل الباقات وكان كل يوم تأخد رقم الباقة ودخلة وتتفرج بالرسيفر على كل الباقات المتاحة على أقمار النيل سات والأوربى وكمان التركى والإسرائيلى ببلاش بمجرد إدخال الشفرات كل كام يوم. وساعات كنت تحط سوفت وير يكسر كل الباقات لعدد من الايام ,انا الحقيقة بعرف فى حكاية حط السوفت وير وعندى الوصلة وماشى الحال فى الحوار دة. كان مولد بجد ومن هنا أتفرجت على الشو تيم كام مرة على الرسيفر العادى والتلفزيون العادى والحقيقة رغم أن التلفزيون كان عادى والرسيفر عادى ولكن القنوات كانت مختلفة تماما عن القنوات المصرية من حيث الإضاءة وكاميرات التصوير. أتمنى فى يوم أن تكون كل قنواتنا بنفس هذه الجودة والتى تجعلك مستمتع بالمشاهدة.من خلال القراة عرفت أن الكاميرات المستخدمة أصلا فى هذه الأفلام تتميز بالتقدم الشديد الذى يجعل الفلم والألوان مختلفة على الرسيفر العادى... الحقيقة قنوات الشو تيم غالية جدا على اغلبية الشعب المصرى. والأمل الوحيد هو فى قنوات MBC التى أتجهت حديثا لنظام الهاى دفنشن. ونتمنى ان البقية تأتى. ولكن تبقى الشو تيم متفردة فى أفلامها وقنواتها لان الأختيار فيها مميز جدا وأحدث الأفلام فيها. بالطبع يكون فيها بعض المشاهد الغير أخلاقية بالنسبة للشعب المصرى والعربى ولكن كويس أنهم بيقولوا للناس عن نوعية الفلم قبل عرضه.فى نقطة مهمة أحب اقولها هنا، ما هى أفضل تلفزيون للشعب المصرى الأن على الوضع الحالى. الحقيقة فى ثلاث اربع انواع مختلفة فى التقنية من التلفزيونات. LCD وتلفزيون LED وتلفزيون 3D وتلفزيون البلازما. معظم الناس بتشترى الأن LCD ولكن الحقيقة LED افضل من حيث التقنية وكذلك هناك عدد من الشركات التى تصنع الشاشات. وبعد مشاهدة وبحث أقولها صريحة. افضل شركة تصنع شاشات مضغوطة هى سونى SONY كل الشركات كوم وسونى كوم لوحدة من حيث دقة الألوان والتكنولوجيا الحقيقة مرة دخلت محل كان مشغل كذا شاشة فى وقت واحد وبهرتنى السونى بدقة الألوان البعض يقول ان الوانها زاهية وحادة زيادة عن اللازم وخاصة لو كانت الغرفة صغيرة والشاشة كبيرة ولكن بجد دقة الصورة والألوان فى السونى لا يعلى عليها وهى تجعل القنوات مختلفة عن كل الشاشات الأخرى. ولكن عيب الشاشة عدم الإنتشار وغلو الثمن بعدد من المئات. ولكن مش خسارة فيها وهى الشاشة التى سوف أشتريها. واللمستقبل يجب أن تكون الشاشة Full HD وليست HD ready الشاشة full HD هى شاشة المستقبل. وسنكون بهذا حضرنا المتارد قبل ما تيجى الجاموسة. عندنا الرسيفر والتلفزيون HD ويبقى ان تتحول القنوات واحدة تلو الاخرى لنظام HD والذى يستلزم شراء كاميرات مخصوصة لتصوير كل شئ. يا مسهل
هو بالنسبه ليا انا فعلا الشاشة اللى عندى ال سامسونج فعلا مقضيه الغرض الحمد لله بكفاءة لانها Full HD بس بالنسبه للتلفزيونات فيه انواع كتير بس الانواع الكويسه فعلا LG و Samsung و Sony وماركات تانية قليله بس الباقى بقى وكل الشركات التانية بجد تعبانة جدااااااااا بالنسبه لاحسن تلفزيون فهو بينقسم لقسمين تقنية بلازما : وديه تقنية للاسف لم تثبت كفائتها لان للاسف فيها مشاكل كتير وعمرها قليل جدا والتقنية التانية :هى ال LCD و بينقسم لقسمين النوع الاول LCD : وده الشاشة اللى بتطلع الصورة ادامك بيبقى وراها لمبات زى اللمبات الفلورسنت اللى بنركبها عندنا فى البيوت الطويلة ويعيبها فقط ان النسسبه ما بين اللون الاسود واللون الابيض فرق قليل ليه لان اللمبات اللى منورة الشاشة شغالة على طول مش بتطفى فلما الشاشة بتقوم بعمل لون اسود فى الصورة فبيكون اللون الاسود طالع كانه رمادى ولكن ميزيتها انها صعب تبوظ جدااا حتى مع الزمن وتلاقى الاضاءة بتاعت الشاشة بتقل وخلاص تحس انها باظت بتروح للوكيل بتاعها و بتغير اللمبات الفلورسنت اللى بتنور الشاشة وبتركبها تانى وبترجع الشاشة كانها زيرو من جديد اما بقى النوع التانى LED : فهو هو نفس فكرة عمل ال LCD بالظبط بس الفرق انهم بدل ما يحطوا لمبات فلورسنت شالوها وبدلوا نظام الاضاءة بلمبات LED زى بتاعت الموبايل ابو كشاف علشان يقللوا الكهربا شوية و كمان تبقى الفرق بين الابيض والاسود كبير بس خلى بالك الشاشات ال LED فيه منها نوعين النوع الاول : بيبقى اللمبات ال LED الصغيرة اللى بتنور الشاشة على كامل مساحة الشاشة كلها وده نوع غالى ومش بتلاقيه فى كل الشاشات وكمن بيديك وضوح عالى جدا بين الابيض والاسود لان لو فيه صورة مثالا فيه ابيض واسود اللمبات الصغيرة ديه بتطفى عن الالوان السوده فبتلاقى الاسود اسود بجد بس زى ما قلتلك الشاشات ديه بتبقى غالية وقليله اووى فى السوق المصرى لان المستورد لللاسف بيستورد هو عنده ان ديه شاشة LED وخلاص مالوش دعوه بحاجه تانى النوع التانى:ده بقى اللى منتشر فى مصر للاسف ودبيكون الاضاءة بتاعته عبارة عن ان فيه على جنبين الشاشة اليمين والشمال شوية ليدات ينورو وخلاص بمعنى ان على الجنب اليمين بيبقوا حاطين شوية لمبات ليد ينورا الشاشة وعلى الجنب الشمال بيحطول شوية لمبات ليد ينور مع الجنب اليمين مش زى النوع النضيف بتبقى اللمبات مغطية الشاشة كلها فللاسف لما الشاشة بتشتغل وركزت بتلاقى ان الجناب بتاعت الشاشة منوره اكتر من المنتصف بتاع الشاشة غير كدا الفرق بين اللون الابيض والاسود مش بيكون عالى اووى زى النوع النضيف تقدر تقول اعلى من شاشات LCD واقل من شاشات الليد النوع النضيف وبالنسبه للتلفزيون ال 3D فهو طبعا اغلبة بيبقا شغال بتقنية LED يعنى هو عبارة عن شاشة LED بس بتعرض الافلام ال 3D لانها بتقدر تعرض الافلام بسرعة صور عالية بمعنى انت عارف ان اى فيديوا هو عبارة عن صور بتتعرض بسرعه وعارف ان الافلام العادية بتتعرض بسرعه 30 صورة فى الثانية بس الافلام ال 3D بتتعرض بسرعة اقل شىء 120 صورة فى الثانية ده اقل شىء خالص بس يعيب الشاشات ال 3D عموما غلو اسعارها خصوصا انها تعتبر تقنية جديده التلفزيون بتلاقى سعره معدى ال 6000 جنية وكمان ان لسه مفيش قنوات تدعم خاصية ال 3D الا قليل اوووى اوووى او تقدر تقول ما فيش اصلا بس نقول ان فيه قنوات هى اللى بتعرض كدا قليل ولكن مع القنوات العادية بيشتغل عادى مش بيحولك الصورة 3D طبعا لا بيشتغل كتلفزيون عادى وطبعا مفيش تلفزيون 3D مش Full HD لان بطبيعة الحال الافلام ال 3D بتكون افلام ذات جوده فائقة وحتى لما تحب تشغل فيلم لازم تكون الاسطوانات بلوراى مش اسطوانات DVD العادية الصغيرة الحجم ديه اللى راحت عليها خلاص وطبعا علشان تجيب جهاز مشغل اسطوانات بلوراى هتدفع فيه اد كدا فالافضل بلاش حاليا التفكير فى التلفزيون الثلاثى الابعاد والنتظار سنتين تلاته اربعه خمسه كدا لغاية ما ربنا يفرجها وتبقى تقنية رخيصه ومتوفره مع انى اشك ان ده يحصل قبل 10 سنوات اصلا ههههههههه

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام