العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 25-12-2011, 04:08 PM
mohamed200 mohamed200 غير متواجد حالياً

mohamed200 will become famous soon enoughmohamed200 will become famous soon enough
افتراضي دخانه بيضا فى الصباح أفيدوني

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا لاحظت النهارده لما دورت العربيه الصبح ان فيه دخانه بيضا من الشكمان واختفت لما العربيه سخنت بحثت عن سبب المشكله ولقيت انها ممكن تكون من جلد الصباب عايز يتغير .
العربيه كانت مركونة تقريبا اربع او خمس ايام واول مرة الموضوع ده يظهر مع العلم ان الجو كان برد جدا وشتا فممكن تكون المشكله من الجو علشان برد ؟
وقبلها كنت حاسس بخنقه فى العربيه من بعد ما حطيت بنزين اخر مرة
ممكن يكون المشكله من البنزين ؟
ولو المشكله من جلد الصباب ينفع امشي بيها كده عادي ولا الموضوع مهم ولازم اكشف عليه ؟
العربيه فيرنا 2007
بانتظار عباقرة المنتدي وشكرا ليكم مقدما

سبحان الله وبحمده ,, سبحانا لله العظيم

قديم 25-12-2011, 05:26 PM
الصورة الرمزية fire storm
fire storm fire storm غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب

fire storm is a jewel in the roughfire storm is a jewel in the roughfire storm is a jewel in the roughfire storm is a jewel in the rough
افتراضي رد: دخانه بيضا فى الصباح أفيدوني

هى ممكن تبقى عشان الشتا و الجو برد الصبح و كدا و تقريبا لو اى حاجه تانيه كانت الدخنه فضبت موجوده و جضرتك بتقول انها راحت وربنا يوفقك للحل ان شاء الله
قديم 25-12-2011, 06:31 PM
I.ABUBAKR I.ABUBAKR غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ELEC.ENG

I.ABUBAKR is a splendid one to beholdI.ABUBAKR is a splendid one to beholdI.ABUBAKR is a splendid one to beholdI.ABUBAKR is a splendid one to beholdI.ABUBAKR is a splendid one to beholdI.ABUBAKR is a splendid one to beholdI.ABUBAKR is a splendid one to behold

عادي جدا

الكلام ده طبيعي مفيش ولا جلد صباب ولا غيرة

ولو شوفت اي عربيه موتورها مضبوط في الجو ده لازم تعمل دخنه بيضاء (بخار مياه ) علي الاقل عند بدايه تشغيل السياره

لا تقلق وخيرا ان شاء الله

ibrahim aboubukr
قديم 25-12-2011, 06:45 PM
حسن بكر حسن بكر غير متواجد حالياً
من انا؟: المهندس حسن بكر
التخصص العملى: صاحب شركة كمبيوتر
هواياتي: الإطلاع على كل ما هو جديد في أي مجال

حسن بكر is a glorious beacon of lightحسن بكر is a glorious beacon of lightحسن بكر is a glorious beacon of lightحسن بكر is a glorious beacon of lightحسن بكر is a glorious beacon of light

عزيزي الفاضل /
أنا بدلت ثلاث سيارات أولها كانت شاريد ياباني والثانية كانت لادا والثالثة بيجو . ولاحظت أن السيارات الثلاث كان هذا اسلوبهم في الصباح وخصوصا في الشتاء ، طبعا لأني لاحظت ذلك في الشتاء . وهذا أقلقني كمثل حالك يا أخي ، وأنا أركن السيارة في جراج كبير وأخذت أنظر ألى جميع السيارات ( جديد وقديم ) فوجدت هذا حالهم جميعا . فلا تقلق يا أخي وربنا يسلم .
قديم 25-12-2011, 10:40 PM
mohamed200 mohamed200 غير متواجد حالياً

mohamed200 will become famous soon enoughmohamed200 will become famous soon enough

شكرا ليكم يا شباب

سبحان الله وبحمده ,, سبحانا لله العظيم