العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 18-09-2011, 10:32 PM
ahmad elmowafy ahmad elmowafy غير متواجد حالياً
هواياتي: كره القدم

ahmad elmowafy will become famous soon enough
افتراضي رد: اختى محتاره ما بين التيدا والاوكتافيا

عايز نصيحه زتحد تعامل مع توكيل نيسان سنتين كاملين
احب اقولك اوكتافيا وبكل جداره طبعا

مصر ام الدنيا

قديم 28-09-2011, 11:23 AM
مادا مادا غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

مادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond repute

شكرآ ليكم من ردود الناس عليا ومن دخولى فى صفحة النيسان والاسكودا عرفت ان الاوكتافيا احسن بس ممكن حد يقولى اسعار قطع غيار الاوكتافيا عامله ايه وبعد اذنكم سوار تانى عربية اوكافيا موديل 1998 اول يد 1600 سس مانويال تكييف وباور وزجاج كهرباء ومريات كهرباء سعرها يعمل كام علشان معروضه على اختى ب53 الف يعنى لو نزلنا فيها ممكن تبقى بخمسين الف ومش عارف السعر ده حلو ولا مبالغ فيه
قديم 05-01-2012, 03:36 PM
elgdawy2007 elgdawy2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: الجداوى
التخصص العملى: سياحه وكمبيوتر
هواياتي: السياحه

elgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مادا مشاهدة المشاركة

اختى محتارة ما بين النيسان التيدا والاسكودا اوكتافيا و بصرحه انا قلتها هاتى اللى قطع غياره ارخص الاثنين عربيات محترمه بس انا مايل للنسيان مش عارف ليه وطلع ليها عرض ثالث هو الهيونداى الانترا وانا مش عاوزارشحلها حاجه وتطلع وحشه والعربية التانيه تبقى احسن رايكم انتم ايه مين الاحسن
بالنسبه للسيدات يفضل طبعا سيارات تكون صغيره وتكون اوتوماتيك زى التيدا هاتشباك لكن لو مش فارقه النقطه دى يبقى اوكتافيا ومش اقل من a4
قديم 11-01-2012, 10:19 AM
mok3336 mok3336 غير متواجد حالياً

mok3336 will become famous soon enough

أصلا مينفعش تقارن بين الأوكتافيا و بين الصني أو حتى التيدا
معاك تجيب أوكتافيا يبقي توكل علي الله بس قطع غيارها غالية
لو بتقارن بين الصني و بين التيدا
التيدا : أوسع - شكل مش عاجبني إلا لو هاتش باك - أوتو بس
الصني : شكلها أحلي بس أديق - أوتو و مانوال
قديم 11-01-2012, 01:47 PM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مادا مشاهدة المشاركة

اختى محتارة ما بين النيسان التيدا والاسكودا اوكتافيا و بصرحه انا قلتها هاتى اللى قطع غياره ارخص الاثنين عربيات محترمه بس انا مايل للنسيان مش عارف ليه وطلع ليها عرض ثالث هو الهيونداى الانترا وانا مش عاوزارشحلها حاجه وتطلع وحشه والعربية التانيه تبقى احسن رايكم انتم ايه مين الاحسن
السلام عليكم
حضرتك بتفاضل بين حاجات مختلفه بالمره وده يعني انك مشوش ومحتار لدرجه انك مش عارف انت عايز ايه.انا هحاول اساعدك:
انا لو مكانك طبعا هرشحلها الاوكتافيا ..سياره قيمه وامان وحافظه قيمتها في اعاده البيع وسعرها ماسك نفسه ولو عملتلها صيانتها هتعيش معاك..وشياكه برضه
التيدا شكلها ظريف لكن الياباني طبعا اقل فئه من الاماني ده غير ان التيدا ملهاش قطع غيار كتير في السوق يعني من الاخر اغلب الصيانه وقطع الغيار هتضطر تعملها في التوكيل
الالانترا كويسه بس مينفعش تقارنها مع دول
ده غير ان متورها قوي جدا والتسارع بتاعها عالي جدا ..وممكن تفقد السيرطه عليها وانت سايقها بسهوله لانها خداعه زي السيراتو .ومش امان خالص

فكر وادرس السوق مزبوط وصلي استخاره....وبناء عليه قرر
انا ارشحلك سيفيك

اتق لله حيثما كنت...واتبع السيئه الحسنه تمحها...وخالق الناس بخلق حسن
اللهم احسن وقوفنا بين يديك ولا تخزنا يوم العرض عليه
اللهم اغفر لنا ولوالدينا ولمن له حق علينا