العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 26-11-2013, 09:24 PM
الصورة الرمزية CARDIO
CARDIO CARDIO غير متواجد حالياً
من انا؟: i am my self
التخصص العملى: using my brain
هواياتي: learning till death

CARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to behold
افتراضي الوسيط التامينى

السلام عليكم .
انا لسه جديده فى موضوع التامينات . و عوزه احكى عن تجربتى و ياريت حد يفيدنى .
لما دخلت شركه التامين بعد ما قلت السلام عليكم لقيت اللى بيرحب بيه و بيقوللى تحت امرك يا فندم
قلت له انا عوزه اعمل كذا و كذا و كذا عادى ما هو واحد شكله شغال فى المكان
المهم بعد ما جاوب على اسالتى . قلت له طيب ممكن لو اى مطبوعه بالكلام و البنود اللى حضرتك قلتهالى علشان الى فى البيت يشاركونى الاختيار . و ذهلت من الاجابه . مفيش يا فندم . قلت له طب اى عقد مش ممضى ابص فيه كده عشر دقائق مع نفسى و ارجعهولك يا عمو . طبعا عمو اثرت فيه و قاللى و الله زى مانا شرحت لك كده هو انا حضحك عليكى ! الحقيقه معرفتش ارد على عمو كان نفسي اقولله على اساس ان احنا كنا فى الحضانه مع بعض ده انا حتى نسيت اسمك و ممكن لو شوفتك تانى فى الشارع معرفكش !!!
المهم حاولت افهمه ان المنطق بيقول ابص قبل ما ابصم قصدى امضى فرد رد هاااااايل و قاللى انك اول متقدمى الطلب و تدفعى القسط ( واخديتللى بالكوا انتوا ) تبقى تاخدى العقد و تقرايه براحتك !!!!!
و طبعا لانى مخلصه الابتدائيه من زمان ابنعم كانت من ام 5 سنين بس مقتنعتش !
حتى طريقه حسابه للقسط بيقعد يضرب على الاله الحاسبه و بعدين يرد عليه . طيب ممكن تبصصنى معاك يا عمو اعرف الحسبه ازاى ؟ يقوللى تقريبا كذا فى الميه . تقرييييييييييييييبا يا خراااااااابى و هو انا لما حاجى ادفع القسط حدفعه برضه تقريبا )))))))))
المهم بعد التجربه العجيبه دى و اللى حسستنى انى فى بلاد الواك الواك كان لازم اسال . حد عنده اى تفسير لاى حاجه انا كتباها ؟
الاهم من كده ان الشخص ده طلع اسمه وسيط تامينى او منتج . لكن احساسي الاكيد ان مكنش فى الى شفافيه خاااااااااالص . حد يقوللى ده توصيفه الوظيفى ايه ؟ و كمان سؤال . هو انا مينفعش اتعامل منى للشركه على طول ؟ من غير ماحد يعمل نفسه ولى امرى . انا معنديش مشكله خالص انه ياخد عموله اذا كان حيقدم لى خدمه . لكن حد يسمسر عليه و مالهوش لازمه لا .
شكرا .
و فى انتظار اى مساعده لافهامى الموضوع ده .

BEYOUR SELF
قديم 26-11-2013, 10:18 PM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future
افتراضي رد: الوسيط التامينى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CARDIO مشاهدة المشاركة

السلام عليكم .
انا لسه جديده فى موضوع التامينات . و عوزه احكى عن تجربتى و ياريت حد يفيدنى .
لما دخلت شركه التامين بعد ما قلت السلام عليكم لقيت اللى بيرحب بيه و بيقوللى تحت امرك يا فندم
قلت له انا عوزه اعمل كذا و كذا و كذا عادى ما هو واحد شكله شغال فى المكان
المهم بعد ما جاوب على اسالتى . قلت له طيب ممكن لو اى مطبوعه بالكلام و البنود اللى حضرتك قلتهالى علشان الى فى البيت يشاركونى الاختيار . و ذهلت من الاجابه . مفيش يا فندم . قلت له طب اى عقد مش ممضى ابص فيه كده عشر دقائق مع نفسى و ارجعهولك يا عمو . طبعا عمو اثرت فيه و قاللى و الله زى مانا شرحت لك كده هو انا حضحك عليكى ! الحقيقه معرفتش ارد على عمو كان نفسي اقولله على اساس ان احنا كنا فى الحضانه مع بعض ده انا حتى نسيت اسمك و ممكن لو شوفتك تانى فى الشارع معرفكش !!!
المهم حاولت افهمه ان المنطق بيقول ابص قبل ما ابصم قصدى امضى فرد رد هاااااايل و قاللى انك اول متقدمى الطلب و تدفعى القسط ( واخديتللى بالكوا انتوا ) تبقى تاخدى العقد و تقرايه براحتك !!!!!
و طبعا لانى مخلصه الابتدائيه من زمان ابنعم كانت من ام 5 سنين بس مقتنعتش !
حتى طريقه حسابه للقسط بيقعد يضرب على الاله الحاسبه و بعدين يرد عليه . طيب ممكن تبصصنى معاك يا عمو اعرف الحسبه ازاى ؟ يقوللى تقريبا كذا فى الميه . تقرييييييييييييييبا يا خراااااااابى و هو انا لما حاجى ادفع القسط حدفعه برضه تقريبا )))))))))
المهم بعد التجربه العجيبه دى و اللى حسستنى انى فى بلاد الواك الواك كان لازم اسال . حد عنده اى تفسير لاى حاجه انا كتباها ؟
الاهم من كده ان الشخص ده طلع اسمه وسيط تامينى او منتج . لكن احساسي الاكيد ان مكنش فى الى شفافيه خاااااااااالص . حد يقوللى ده توصيفه الوظيفى ايه ؟ و كمان سؤال . هو انا مينفعش اتعامل منى للشركه على طول ؟ من غير ماحد يعمل نفسه ولى امرى . انا معنديش مشكله خالص انه ياخد عموله اذا كان حيقدم لى خدمه . لكن حد يسمسر عليه و مالهوش لازمه لا .
شكرا .
و فى انتظار اى مساعده لافهامى الموضوع ده .

السلام عليكم
شوفى يا استاذة المسمى الوظيفى مستشار تامين
و فى ناس بتبقى لسة فى بداية الطريق محتاجين تدريب و يفترض ان يكون فى مدير يوجة الاستاذ الى انتى اتكلمتى معاة بيشرف علية من ناحية المعلومات الفنية لوثيقة السياره او اى نوع تامين

موضوع السعر محتاج شوية توضيح يوجد مسمى السعر الصافى او نسبة التامين و هذة النسبة سهله اى حد يحسبها لانها ثابته لا تتغير
و يضاف الى هذة النسبة التامينية مصاريف الاصدار و دى عدة بنود
1- دمغه نسبية
2- رسم اشراف
3- ضريبة
4- مصاريف اصدار متنوعه
و هذة النسب متغيرة و لكن بنسبة بسيطة جداا حسب نوع السياره و الدمغة و التعريفة الضريبية التى تفرض على السياره
و لكن المستشار الخبرة عارف او حافظ النسبة المقررة على نوع السياره لتعدد التجربة فى الاصدار
بمعنى اخر ممكن كان يحسب يقولك مثلا 3560 و الوثيقة تطلع ب 3550 او اعلى 3580 هذا مثال يوضح معنى كلمة تقريبا الى قالها

اما موضوع كذا فى المئة دة راجل بيهزر اكيد يا هوة مايعرفش لان ال1% يفرق كتير او حتى ال 2 فى الالف

نيجى بقى لموضوع انك عاوزة تتعاملى من نفسك للشركة منتهى الغلط ليييية ؟

لان مستشار التامين هايفيدك كتير اوووى لو لا قدر الله حصل حادث و هايوفر عليكى اخطاء ممكن تدخل فى ضياع تعويض ليكى بعدم معرفة فى كتابة محضر او امور فنية تخص تعويضات السيارات فاالمفروض يكون ليكى مستشار تامين بس طبعا يكون جيد فى المعلومه و مدرب جيدا

موضوع الامانه :::::::: لو حضرتك حسيتى دة لابد انك تنهى المقابلة فورا بس ممكن فى حاله التسرع انك تظلمى حد و اخيرا فى عقد لابد حضرتك يكون فى قراءة جيدة للشروط و الاستفسار عنها

موضوع العموله :::: حق مكتسب للمدرب لان حضرتك هاتاخدى خدمة غير ان السعر مش هايفرق خالص فى اذا كان فى مستشار تامين ام لا

المطبوعات :::: موجودة فى اى شركة و متوفرة و من حقك الاطلاع عليها حتى لو صورة من الوثيقة يكون افضل لبيان جميع الشروط

اخيرا اتمنى ان اكون وضحت لحضرتك الامر و اعتذر عن تصرف زميل لى فى مجال التامين

عمرو احمد
01003388954
قديم 27-11-2013, 10:19 AM
الصورة الرمزية CARDIO
CARDIO CARDIO غير متواجد حالياً
من انا؟: i am my self
التخصص العملى: using my brain
هواياتي: learning till death

CARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to behold

شكرا للرد السريع . زاك الله كل خير
بس انا كمان مش عوزه اقول انى روحت مقين لنفس الشركه و هى شركه كبيره و حسيت ان ده attitude و ده خلانى قفلت من موضوع التامينات كله
طيب ممكن سؤال كمان
دلوقتى لنا اتقاللى مكن تعملى وثيقه تامين على السيارات و بدون تحمل نهائى بس بشرط لو صلحتى فى التوكيل تدفعى 10فى الميه . الكلام ده صحيح ؟

BEYOUR SELF
قديم 27-11-2013, 01:22 PM
تأمين تأمين غير متواجد حالياً
التخصص العملى: وسيط تأمين

تأمين is on a distinguished road

اولا ده مش مستشار تاأمين
ده اكيد منتج داخل الشركه
ثانيا من حقك تخدى صورة من الشروط العامه للشركه
وكمان صوره من الشروط الخاصة
والشروط الخاصة هيا اللي بتفرق بين شركه وشركه
مثلا مثل المحضر
فيه شركات المحضر من 3000ج
وفيه شركات المحضر 5000 ج
وفيه شركات المحضر 10000ج
تاني حاجه الشروط الخاصة بتعرفك فيه قيود على سن قائد السيارة ولا لا
فيه شركات بتشترط السن فوق 22
ثالث حاجه هل هناك تحمل اجبارى او اختيارى او مصاريف فتح اخطار ام لا
رابعا
تحمل الايرباج
خامسا تحمل الكاسيت

الشروط الخاصة مهمه جدا جدا جدا
ومن حقك تخديها طبعا

بالنسبه لوموضوع التحمل
يوجد وثيقتان
الاولى بدون نسبة تحمل
ولكن هناك تحمل 10% اصلاح فى التوكيل
ولكن يوجد ايضا نسبه خصم للاستهلاك والتالف
التالف هو قطع الغيار القديمه فمثلا لو غيرت فانوس السياره فى التوكيل يتم خصم 10% من ثمنه شرط التوكيل وكذلك من 5 الي 10% تالف من شركه الى شركه
واستهلاك حوالي 5% من ثمنه حسب الموديل
هذه الوثيقه التى بدون تحمل
الوثيقه الثانية التي بتحمل
بيتحمل العميل مبلغ 4 فى 1000 من مبلغ السيارة بمعنى
لو السيارة بمبلغ 100000 في حاله الحادثه لاقدر الله يتحمل العميل 400ج عن كل حادث
وبمعنى اخر لو الحادثه مثلا في الرفرف اليمين والرفرف الشمال تحسب حادثتين
يتم خصم 800ج عن الرفرفين
هذا بالاضافه الي باقى الخصومات اللى فى الوثيقه الاولى
وانا شخصيا لاانصح بالوثيقه الثانية
لان اللي هيتوفر فى الاصدار هيدفع واكتر فى التعويض مثال
لو سيارة بمبلغ 100000ج والنسية 3.5 هيكون مبلغ التامين عليها 3500ج
وفو الوثيقه الثانيه اللتى بتحمل لو النسبه 3% هيكون المبلغ 3000