العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 16-12-2011, 12:10 AM
محمدعبدالرحيم محمدعبدالرحيم غير متواجد حالياً

محمدعبدالرحيم will become famous soon enoughمحمدعبدالرحيم will become famous soon enough
افتراضي ماهى الطريقة الصحيحه لتنظيف ماكينة السيارة؟؟؟؟؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انا بشكر الاخوة القائمين على المنتدى لو سمحتم عايز اعرف الطريقة الصحيحه لتنظيف الماكينه لانى عربيتى جايبها من سنتين منظفتش الماكينه وبرضه بخصوص غسيل السيارة من تحت ده ضرورى ولا عادى لانى برضه مغسلتش السيارة خالص من تحت واسف على الاطالة
قديم 17-12-2011, 03:45 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ماهى الطريقة الصحيحه لتنظيف ماكينة السيارة؟؟؟؟؟؟

بص يا استاذ محمد صدقنى ودى بتختلف من ناس لناس انا بناسبة لية مبحبش احط مياة على الموتور سواء سخن تاو بارد لية بقى لان الحتة دى كلها كمبيوتر وغير كدة فيها اسلاك كهرباء كتير وفيها خراطيم ممكن تتشقق وحاجات كتير انا بالنسبة لية بأفضل اتنضيف بالهواء هو اة طبعا مش زى المياة او المياة بالجاز لان فى ناس بتحط مياة على جاز المهم انا مبعملش كل الكلام دة وانا بغير زيت بخالى اللى بيغير زيت يديها هواء سخن بينضفها كويس بس طبعا مش بيتبقى قوى وبقوم انا بعد ماروح والعربية تبرد اجيب فوطة وامسح التراب كلة اللى باقى بايدى دة اللى باعملة امة بالنسبة لغسيل العربية من تحت يفضل تغسلها كل فترة كبير قوى بينها وبين الغسلة التانية وتكون فترة كبيرة وياريت تكون العربية باردة علشان الشكمان بيقى نار فطبعا سخن على ساقع طبعا انت عارف الاكسدة والكلام دة ويارب اكون افدتك

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت
قديم 17-12-2011, 04:20 PM
محمدعبدالرحيم محمدعبدالرحيم غير متواجد حالياً

محمدعبدالرحيم will become famous soon enoughمحمدعبدالرحيم will become famous soon enough

تسلم ايدك يا استاذ مجمود والله يجزاك خير على الافادة والرد
قديم 17-12-2011, 06:15 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute

فيه فوم مخصص لغسيل المكنة وكمان بيشل الصدا
قديم 17-12-2011, 06:39 PM
الصورة الرمزية طارق عبد السلام
طارق عبد السلام طارق عبد السلام غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Technical Manager

طارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond repute

بجد بلاش تغسل الموتور او استخدم الاسبراى الخاص بيه
انا من اسبوع سيبت عربيتى لواحد متخصص يغشلها وتنظيف داخلى
الباش سايب العربيه مفتوحه والكاسيت شغال طول اليوم لا وايه الكهرباء انقطعت عنده حوالى اربع ساعات شغل كشافات العربيه وعملها اضاءه فى المغسله
وىخر اليوم قالى بطاريتك ضايعه يا استاذ
طبعا اول الخسائر بطاريه ب500 جنيه (بطاريه 70 سعودى)
ولمبه منوره فى الطابلوه لمبه مرسوم فيها دريكسيون عربيه مش عارف دى بتاعت ايه) وبتنطفى بعد فتره وكام زرار نور بتاع زجاج الكهرباء انطفت مش عارف ليه
بس عرفت ان الافضل العربيه تتغسل من بره فقط وبلاش تقرب بميه من جوه العربيه