العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 23-11-2013, 12:09 AM
emasry266 emasry266 غير متواجد حالياً

emasry266 is on a distinguished road
للاهمية معايا فى حدود 52 الف جنية وعايز اشترى عربية متتعبنيش

معايا فى حدود 52 الف جنية وعايز اشترى عربية متتعبنيش بس المشكلة فى ان اصدقائى والميكانيكى اللى بتعامل معاه بينصحنى باليابانى زى اللانسر الكرستالة او الكورولا المشكلة ان الموديلات بتاعتهم فى التسعينات يعنى اكتر من 13 سنة وفى احد الاصدقاء قالى اشترى فرنا موديل 2008 وتبقى جديدة وحالتها هتبقى افضل بصراحة مش عارف ايهما افضل هل اليابانى رغم انة موديل قديم رغم ان من الممكن يكون فى عربية حالتها نظيفة ولا الفرنا وطبعا اكيد هتكون نظيفة بالله عليكم افيدونى وشكرا

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 24-11-2013 الساعة 11:41 PM سبب آخر: توضيح العنوان
قديم 23-11-2013, 12:27 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: افيدونى لو سمحتوا ضرورى

بص العربيات دى ازواق
فى ناس بتميل للعربيات العريقة زى المرسيدس والبى ام والاوبل والفرنساوى
وفى ناس بتميل للحديث (كورى - صينى )
الفكرة هنا فى اية
اكيد فى الفلوس
اى واحد فينا عاوز يركب عربية اوروبي موديل حديث وبكدة يبقى اخد كل حاجة ......الموديل الحديث + المتانة والقوة والعراقة والبرند نيم
طب اللى فلوسة مش مكملة وعاوز يركب عربية محترمة بيتجهه نحية العربيات العريقة لكن موديل قديم وبيتعايش مع الاعطال وبيصرف فلوس صيانة كتير فى مقابل انة راكب حاجة محترمة
وفى ناس تتجه نجية الموديل وبيغمض عينة عن بلد المنشا وبكدة هو مش بيصرف صيانة كتير او خالص وبيقول اهى عربية مادية الغرض وبتروح وتيجى ومش تعبانى فى حاجة ودى بتاخد اربع افراد وبتمشى 100كم والتانية بتاخد 4 افراد وبتمشى مية والاتنين بيوصلو

فبترجع لنفسية المشترى وهو عاوز اية
ادامك 3 اختيارات هانستستنى الاول منهم ( عربية عريقة + موديل حديث) بسبب الفلوس
ويبقى ادامك اختيارين
عربية موديل حديث كورى او صينى
او عربية موديل قديم بس ماركة
من واقع اللى الواحد بيشوفة اقدر اؤلك طبق المثل اللى بيقول "قرد بيتنطط ولا اسد عجوز"

خليك فى الكورى وانا شايف ان انسب اختيار بفلوسك هى نوبيرا 2 هاتيجى موديل 2005 او 2006 مثلا وفبريكة برة وجوة اهى واخدة من الاوبل شوية وعربية حمالة اسية وقطع غيارها رخيصة جداااااااا
انما هانروح لموديل قديم هاتطلب منك صيانة كتير بالاضافة الى الصيانة اللى اتعملت فيها قبل كدة فى السنين السابقة مع المالك القديم وبكدة يبقى انت راكب عربية هجينة وراكب ليها قطع غيار هى معظمها صينى بس الشكل بتاع العربية يابانى او اوروبي
وبينى وبينك الدنيا بقت مشاغلها كتير والواحد عاوز يجيب عربية تخدمة وتكون شغالة عندة مش هو اللى شغال عندها وبيجرى عليها
دة راى

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 23-11-2013, 03:16 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

بص العربيات دى ازواق
فى ناس بتميل للعربيات العريقة زى المرسيدس والبى ام والاوبل والفرنساوى
وفى ناس بتميل للحديث (كورى - صينى )
الفكرة هنا فى اية
اكيد فى الفلوس
اى واحد فينا عاوز يركب عربية اوروبي موديل حديث وبكدة يبقى اخد كل حاجة ......الموديل الحديث + المتانة والقوة والعراقة والبرند نيم
طب اللى فلوسة مش مكملة وعاوز يركب عربية محترمة بيتجهه نحية العربيات العريقة لكن موديل قديم وبيتعايش مع الاعطال وبيصرف فلوس صيانة كتير فى مقابل انة راكب حاجة محترمة
وفى ناس تتجه نجية الموديل وبيغمض عينة عن بلد المنشا وبكدة هو مش بيصرف صيانة كتير او خالص وبيقول اهى عربية مادية الغرض وبتروح وتيجى ومش تعبانى فى حاجة ودى بتاخد اربع افراد وبتمشى 100كم والتانية بتاخد 4 افراد وبتمشى مية والاتنين بيوصلو

فبترجع لنفسية المشترى وهو عاوز اية
ادامك 3 اختيارات هانستستنى الاول منهم ( عربية عريقة + موديل حديث) بسبب الفلوس
ويبقى ادامك اختيارين
عربية موديل حديث كورى او صينى
او عربية موديل قديم بس ماركة
من واقع اللى الواحد بيشوفة اقدر اؤلك طبق المثل اللى بيقول "قرد بيتنطط ولا اسد عجوز"

خليك فى الكورى وانا شايف ان انسب اختيار بفلوسك هى نوبيرا 2 هاتيجى موديل 2005 او 2006 مثلا وفبريكة برة وجوة اهى واخدة من الاوبل شوية وعربية حمالة اسية وقطع غيارها رخيصة جداااااااا
انما هانروح لموديل قديم هاتطلب منك صيانة كتير بالاضافة الى الصيانة اللى اتعملت فيها قبل كدة فى السنين السابقة مع المالك القديم وبكدة يبقى انت راكب عربية هجينة وراكب ليها قطع غيار هى معظمها صينى بس الشكل بتاع العربية يابانى او اوروبي
وبينى وبينك الدنيا بقت مشاغلها كتير والواحد عاوز يجيب عربية تخدمة وتكون شغالة عندة مش هو اللى شغال عندها وبيجرى عليها
دة راى
انا شاكر ليك ردك عليا بس هل لانسر 99 مش هتكون افضل من النوبيرا 2 وخصوصا ان النوبيرا بيقولوا العفشة دائما مشكلة من مشاكلها اللى مبتخلص وشكرا ليك
قديم 23-11-2013, 10:00 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

عفشة النوبيرا مش وحشة ولا حاجة هى بس عاوزة تغير جلب المقص على فترات متقاربة وليها حلول كتير انما باقى العفشة زى الفل
كمان فيها مشكلة متكررة وهى حساس الشكمان بيبوظ كتير
ومع ذلك انا افضلها عن الـ لانسر 99
الحجتين دول تفتكر بيتغيرو بكام !!!
250 جنية على الاكثر

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 24-11-2013, 11:18 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

عفشة النوبيرا مش وحشة ولا حاجة هى بس عاوزة تغير جلب المقص على فترات متقاربة وليها حلول كتير انما باقى العفشة زى الفل
كمان فيها مشكلة متكررة وهى حساس الشكمان بيبوظ كتير
ومع ذلك انا افضلها عن الـ لانسر 99
الحجتين دول تفتكر بيتغيرو بكام !!!
250 جنية على الاكثر
والله انا شاكر ليك وبرغم عشقى للانسر س انت غيرت راى بس عندى سؤال اخير وهو اية رايك فى النيسان موديلات التسعينات واوائل ال2000 واية رايك فى الكيا سيفيا 2 واكون شاكر لتعبكم فى المنتدى المحترم

الكلمات الدليلية
لانسر, افيدونى, تويوتا