العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما رأيك بهذا الموضوع
غير جيد 3 6.82%
مقبول 2 4.55%
جيد 11 25.00%
جيد جدا 8 18.18%
ممتاز 21 47.73%
إستطلاع متعدد الإختيارات. المصوتون: 44. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 27-01-2012, 05:23 PM
الصورة الرمزية خالد الجوكر
خالد الجوكر خالد الجوكر غير متواجد حالياً

خالد الجوكر is a glorious beacon of lightخالد الجوكر is a glorious beacon of lightخالد الجوكر is a glorious beacon of lightخالد الجوكر is a glorious beacon of lightخالد الجوكر is a glorious beacon of light
افتراضي رد: بيجو 504 الرائعة

يا رجاله العربيه دى يتقال عليها وحش بمعنى الكلمه

العربيه دى شافت اصعب ايام من يوم ظهورها ولغاية دلوتى بصراحه فى ناس بتعاملها اوسخ معامله

بس ميعرفوش قيمتها دول

انا بصراحه مستنيها بفارغ الصبر هاجيبهاان شاء الله شهر او شهرين بالكتير

بس هعدل فيها اللى مش موجود فى الحديث

العربيه دى مصر كلها اجمعت اراء عليها انها عربيه مفيش زيها

فى كل حاجه

قديم 27-01-2012, 05:32 PM
ashraf.hamed2000 ashraf.hamed2000 غير متواجد حالياً

ashraf.hamed2000 will become famous soon enoughashraf.hamed2000 will become famous soon enough

قديم 28-01-2012, 09:02 AM
الصورة الرمزية أحمد عثمان محمد
أحمد عثمان محمد أحمد عثمان محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: بكالوريوس المعهد العالى لعلوم الكمبيوتر و تكنولوجيا الإدارة بسوهاج و معادل ببكالوريوس تجارة
التخصص العملى: مجال الكمبيوتر
هواياتي: السيارات ، الكمبيوتر

أحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mahmoud Sayed مشاهدة المشاركة

يا أخي الكريم أنا لم أقل أنها فشلت بالعكس دي محترمة جدا دي دبابة مش عربية

أنا بأتكلم عن المبدأ بشكل عام وقلت في الآخر رأيي اللي استنبطته من مشاهداتي ودراستي

وربنا يرزقك بالعربية اللي نفسك فيها
أولا ألف ألف ألف شكر على الدعوة الجميلة دى ..كلك زوق والله
ثانيا أنا بوضح بس أن التكنولوجيا الحديثة فى أى عربية مش مستوى قياسى
الواحد مننا بيشترى عربية عشان تعيش معاه العمر كله مش تستعمل مرة واحدة و تترمى
كل اللى عاوز أقوله أن العربية دى بالرغم من أن التكنولوجيا الحديثة المطلوبة لدى كل الناس اللى مش موجودة فيها أثبتت جدارتها و متانتها و أثبتت أيضا أن التكنولوجيا ملهاش أى لازمة بدون متانة و جودة و ده اللى خلاها محبوبة لدى ملايين من الناس
و يا سعده يا هناه اللى معاه 504 و مهتم بيها و محافظ عليها
تحياتى للجميع:THE_PR~ 18:
قديم 28-01-2012, 09:05 AM
من انا؟: بكالوريوس المعهد العالى لعلوم الكمبيوتر و تكنولوجيا الإدارة بسوهاج و معادل ببكالوريوس تجارة

أحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد الجوكر مشاهدة المشاركة

يا رجاله العربيه دى يتقال عليها وحش بمعنى الكلمه

العربيه دى شافت اصعب ايام من يوم ظهورها ولغاية دلوتى بصراحه فى ناس بتعاملها اوسخ معامله

بس ميعرفوش قيمتها دول

انا بصراحه مستنيها بفارغ الصبر هاجيبهاان شاء الله شهر او شهرين بالكتير

بس هعدل فيها اللى مش موجود فى الحديث

العربيه دى مصر كلها اجمعت اراء عليها انها عربيه مفيش زيها

فى كل حاجه
لو كانت على كبالن و دفيرنس ياريت تكشف عليهم هم و الموتور أما لو كانت على كورونة فامفيش مشاكل إن شاء الله
وربنا يبارك لك فيها و ألف مبروك:CONGRA~ 238:
قديم 28-01-2012, 09:11 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mahmoud Sayed مشاهدة المشاركة

بص يا أخي الكريم هاقول لحضرتك رأيي المتواضع

بحكم مهنتي ودراستي (مهندس ميكانيكا - إدارة صيانة سيارات) أنا شايف إن الحديث أفضل لإعتبارات كتير أوي

والتحديث لا يقارن بالتكنولوجيا الأصلية مطلقا لأن السيارة منظومة متكاملة كل جزء فيها يعتمد على أداء باقي الأجزاء

إحنا في مصر يناسبنا العربيات القديمة نظرا لظروف التشغيل والبيئة في مصر لكن ده لا يمنع إن فارق الأداء كبير (خصوصا في موضوع استهلاك الوقود)

لكن ده لا يمنع إن القديم أمتن وأأمن أنا معاك في دي

يعني أنا على سبيل المثال خدت حجر بتاع ربع طن كدة بين العجل الأمامي في عربيتي القديمة (لادا 1600 موديل 83) وسحفت بيه بتاع خمسة متر كده . وطلعت منها زي الفل والعربية اتكلفت حوالي 300 جنيه تصليح بس كانت محتاجة تغيير قنطرة المحرك وأنا كسلت وبعت على طول

طبعا ده لو حصل مع عربية حديثة كانت ممكن تيجي نصين أوتتقلب باللي فيها

ومن الإعتبارات السابقة دي أنا كونت فلسفتي الخاصة . أحسن عربية ممكن تشتريها في مصر - في رأيي - هي العربية التي تقع في منطقة متوسطة بين القديم والحديث بحيث تجمع لك بين ميزات الإثنين

متانة وأمان وأيضا تكنولوجيا متطورة إلى حد ما

الأنسب في رأيي الموديلات من 97 إلى 2000

وتقبل تحياتي
لو على أستهلاك البنزين فهى بتاكل بنزبن فعلا بس فى ناس أعرفهم معرفة شخصية مركبين (تيربو) و من ساعتها العربية بتشمم البنزبن شم و تلاقيها صاروخ
وده اللى عرفته منهم
و فى عربيات (أجرة) متسقطلها متوتر تويوتا سولار( أيام ما كان السولار رخيص) و العربية مترخصة بالموتور ده و حاجة زى الفل وناس مركبه عليها غاز طبيعى
و حققوا مكاسب من الحدوته دى