العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 04-12-2013, 09:12 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: دستور العسكر في مصر 2013 (وزير الدفاع هو الحاكم الفعلي ومنصبه محصن)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer.koko مشاهدة المشاركة

نعم للدستور ومتصدقوش كلام الاخوان مفيش تحصين لوزير الدفاع ده كله كلام اونطه
ورعب منهم لانهم عند تمرير الدستور لايجوز المناداه برجوع الارهابي مرسي لان الشرعيه الجديده تلغي الشرعيه اللي فاتت زي ماعمل مرسي وحصن التاسيسيه وسلق الدستور الباطل 2012 ودعي للاستفتاء عليه قبل ما يتحل من الدستوريه
والاهم انهم بيفكروا يقاطعوا الاستفتاء او يصوتوا ب لا
وفي الحالتين
عند تصويتهم ب لا معناه اقرار وموافقه بالدستور واتفافقهم علي خارطه الطريق بدليل التصويت واقرار منهم للشرعيه الجديده
وعند مقاطعتهم للدستور سيكون التصويت بنعم باكتساح ويظهر مدي ضعفهم وحجمهم الطبيعي في مصر لذلك هم في حيره وتخبط تام
وفي جميع الحالات بعد اقرارالدستور هنخلص من شرعيه الجاسوس مرسي اللي واجعين دماغنا بيه

الاستاذ تامر ....
اتمنى اننا ( و انا اخص نفسى بالتمنى ) اننا نخرج من موضوع الاخوان و السلطة ... ننسى شوية قصة الاخوان و نشوف ايه الى وراهم ... اقصد ايه الى بعدهم ...
بمعنى ... خلاص الاخوان لم يصبحوا فى الحكم .... اصبحوا الان فى مكان اخر
فيتم التعامل و التفكير فيهم على هذا الاساس ...... فى المحاكم او عندهم مشاكل ...

انا اقصد ... عندنا دستور بنفكر و نتناقش فيه ... نركز انتباهنا فيه حاليا ... و ايه الى ممكن يترتب عليه ...

نفكر فى كيف ننهض ببلدنا مرة اخرى ... ايه رأيك ننزل حملات ننضف الشوارع تانى ؟!
ايه رأيك نبدأ حملة عامة لعمل دعاية عالمية للسياحة المصرية عبر الانترنت
ايه رأيك اننا نعمل شركة و نشترى بعض الفنادق او شركات سياحة فى اسوان ( على سبيل المثال ) .... او نضخ نقود فى هذه الصناعة

و غيرها حاجات كتير جدا ممكن نفكر فيها او نعملها ... مش حينفع نفكر فيها او ننفذها طالما احنا بنتخانق مع بعض او نفضل نتهم بعض ....

متزعلش منى .. انا بحس عاوز اقول لحضرتك .. الدستور ده موضوع مهم و دى حاجة اكبر من الاخوان
تقبل تحياتى و صباحك فل

قديم 04-12-2013, 09:21 AM

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: دستور مصر المسودة الأولى لدستور لجنة الـ50 المعدل

المادة (234)
يكون تعيين وزير الدفاع بعد موافقة المجلس الأعلى للقوات المسلحة، وتسرى أحكام هذه المادة لدورتين رئاسيتين كاملتين اعتبارا من تاريخ العمل بالدستور.

دى مادة تحصين وزير الدفاع فترتين رئاسيتين

و انا معترض عليها جملة و تفصيلا

قديم 04-12-2013, 11:31 AM
الصورة الرمزية وليد مسلم
وليد مسلم وليد مسلم غير متواجد حالياً

وليد مسلم is a glorious beacon of lightوليد مسلم is a glorious beacon of lightوليد مسلم is a glorious beacon of lightوليد مسلم is a glorious beacon of lightوليد مسلم is a glorious beacon of lightوليد مسلم is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

الاستاذ تامر ....
اتمنى اننا ( و انا اخص نفسى بالتمنى ) اننا نخرج من موضوع الاخوان و السلطة ... ننسى شوية قصة الاخوان و نشوف ايه الى وراهم ... اقصد ايه الى بعدهم ...
بمعنى ... خلاص الاخوان لم يصبحوا فى الحكم .... اصبحوا الان فى مكان اخر
فيتم التعامل و التفكير فيهم على هذا الاساس ...... فى المحاكم او عندهم مشاكل ...

انا اقصد ... عندنا دستور بنفكر و نتناقش فيه ... نركز انتباهنا فيه حاليا ... و ايه الى ممكن يترتب عليه ...

نفكر فى كيف ننهض ببلدنا مرة اخرى ... ايه رأيك ننزل حملات ننضف الشوارع تانى ؟!
ايه رأيك نبدأ حملة عامة لعمل دعاية عالمية للسياحة المصرية عبر الانترنت
ايه رأيك اننا نعمل شركة و نشترى بعض الفنادق او شركات سياحة فى اسوان ( على سبيل المثال ) .... او نضخ نقود فى هذه الصناعة

و غيرها حاجات كتير جدا ممكن نفكر فيها او نعملها ... مش حينفع نفكر فيها او ننفذها طالما احنا بنتخانق مع بعض او نفضل نتهم بعض ....

متزعلش منى .. انا بحس عاوز اقول لحضرتك .. الدستور ده موضوع مهم و دى حاجة اكبر من الاخوان
تقبل تحياتى و صباحك فل
اقتراحات جميله جدااا يا استاذ احمد
ولكن عندى اكثر من سؤال
لماذا منذ
يوليو الى الان لم يقوم ثوار 30/6 بعمل نهضه فى البلد ؟؟
لماذا لم يقوموا بالاقتراحات التى تفضلت بذكرها ويقوموا بتنفيذها ؟؟؟
عندما قمنا بثورة 25 يناير قمنا بتنظيف الشوارع-قمنا بعمل لجان شعبيه - قمنا بتنظيم المرور - قمنا بعمل مشروعات كثيره صغيره - من الاخر كنا فعلا حاسين ان البلد بتاعتنا وعايزين نغيرها
والسؤال فين الثوار بعد 30/6 يكرروا نفس اللى عملناه بعد يوم 25 يناير؟؟؟
وهل انشغلوا بالحديث عن الاخوان والسلفيين فقط وهيه دى الثوره ؟؟
هل معنى ذلك انهم لا يسيرون الا بمنهج اعلامى عسكرى محكم فهم لا يفكرون الا بما يملى عليهم ؟؟
الحقيقه الاسئله كتييييييييييييييييييير

جزاك الله خيرا
قديم 04-12-2013, 12:45 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وليد مسلم مشاهدة المشاركة

اقتراحات جميله جدااا يا استاذ احمد
ولكن عندى اكثر من سؤال
لماذا منذ
يوليو الى الان لم يقوم ثوار 30/6 بعمل نهضه فى البلد ؟؟
لماذا لم يقوموا بالاقتراحات التى تفضلت بذكرها ويقوموا بتنفيذها ؟؟؟
عندما قمنا بثورة 25 يناير قمنا بتنظيف الشوارع-قمنا بعمل لجان شعبيه - قمنا بتنظيم المرور - قمنا بعمل مشروعات كثيره صغيره - من الاخر كنا فعلا حاسين ان البلد بتاعتنا وعايزين نغيرها
والسؤال فين الثوار بعد 30/6 يكرروا نفس اللى عملناه بعد يوم 25 يناير؟؟؟
وهل انشغلوا بالحديث عن الاخوان والسلفيين فقط وهيه دى الثوره ؟؟
هل معنى ذلك انهم لا يسيرون الا بمنهج اعلامى عسكرى محكم فهم لا يفكرون الا بما يملى عليهم ؟؟
الحقيقه الاسئله كتييييييييييييييييييير

جزاك الله خيرا
و جزاك الله خير يا استاذ وليد ....

انا مش معترض مع حضرتك ... بعد ثورة 25 يناير كان عندنا مشاعر فياضة و حماسة شديدة للتغيير .... و التغيير السريع ... و المشاعر دى لسة موجودة عند اغلب الناس

و من الممكن ارد على حضرتك فى موضوع منفصل و نتحاور و نتكلم ببساطة..... بشرط ان الموضوع لا يتطور الى ما تطور اليه كل مواضيع النقاش السابقة

و ردى على الاستاذ تامر مش نقض ليه ... انا كنت بشرحله وجهة نظرى
الاستاذ تامر اخ فاضل ....هو زميلى الى ماشى جنبى فى الشارع ....و هو زميلى فى الشغل الى بشتغل معاه ... و هو الموظف الى بيمشيلى شغلى ... على ان احترمه و اقف معاه على حدود فى النقاش

حضرتك اخ فاضل .... و كما الحال مع الاستاذ تامر .... حضرتك جارى الى ساكن جنبى ... لينا حدود فى التعامل و النقاش ... و اذا وصلنا لطريق مسدود لنا حد للوقوف عنده ... علشان تفضل جارى ... علشان حق الجيرة ... و حق الاخوة ...و حق الوطن اهم من الخلاف فى الرأى .... نفضل انا و حضرتك مختلفين بس بنتعامل مع بعض بود

و احنا امامنا الان ... مشروع دستور .. مواد بنحاول نفهم تاثيرها حيكون ايه على مستقبل بلدنا .....

مين مع الاخوان ؟! مين ضد الاخوان ؟! مين مع السيسى ؟! مين ضد السيسى ؟!
ممكن نتناقش فى المشكلة دى زى ما احنا عاوزين فى مواضيع تانية ... مع الاخذ فى الاعتبار ان المواضيع دى لا تاخذ اكتر مما تحتمل ... و لا تتطور الا نقض او اهانة

اتمنى ان حضرتك لا تأخذ الموضوع على محمل شخصى او ان انا بنتقض حضرتك
ربنا يباركلك

اتمنى من حضرتك و من باقى الاعضاء الكرام عدم تحويل النقاش على مواد ثابتة .. الى نقاش ( جدال ) عام مرة اخرى .....
ان شاء الله حنفتح مواضيع للحديث عن اعضاء لجنة الخمسين .... عن التصويت الى حصل فى اللجنة و عن اى مواضيع اى حد يحب يتكلم فيها

تقبل تحياتى

قديم 04-12-2013, 04:58 PM
الصورة الرمزية SUPER MARIO
SUPER MARIO SUPER MARIO غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد طامع فى رضا ربه
التخصص العملى: ما زلت طالبا

SUPER MARIO has a spectacular aura aboutSUPER MARIO has a spectacular aura about
افتراضي رد: دستور مصر المسودة الأولى لدستور لجنة الـ50 المعدل

ايه ده النقاش تطور كتير اوى بس اتمنى و انضم لرأى استاذ احمد احنا عايزين نفهم الدستور بتاعنا بيقول ايه ايه المواد اللى تخصنا و اللى هنحسها مش بجد و لا نقول يسقط حكم المرشد و لا عايزين يسقط حكم العسكر انا عايز اعرف حقوقى و اكون وجهة نظر
اى حد معترض على مادة يكتب لما نتناقش فيها اعتراضه و وجهة النظر اللى بنا عليها هذا الاعتراض عشان كلنا نستفاد
امتنى نبدأ تانى من اخر مادة كنا واقفين عندها امبارح و نكمل كلامنا
تحياتى لكم جميعا

الكلمات الدليلية
2013, لاا, مصر