العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى > الشهر العقارى

قديم 24-07-2011, 07:31 AM
mr dentist mr dentist غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب اسنان

mr dentist is on a distinguished road
افتراضي رد: كل ما يخص الشهر العقارى

السلام عليكم يا استاذ ال elsaidy
شكرا على تعبك معانا وعلى معلوماتك الجيدة
لدى استفسار محيرنى
انا هشترى عربية مستعملة من جارى بس هو مسافر فى السعودية ورخصة العربية انتهت من سنة ونصف فما هى اجراءات نقل الملكية:
هل يمكن ان يبيع لى وانا اجدد الرخصة فى المرور وادفع غرامة التاخير واحولها باسمى ولا لازم هو اللى يجدد الرخصة وبعدين يبيع لى
لو الحالة الاولى تنفع هل بيعملى توكيل فى السفارة هناك وانا اسجل هنا ولا ممكن يعملى عقد مسجل فى السفارة هناك واروح بيه المرور على طول
لو الحالة الثانية هى اللى لازم هل ينفع ابنه هو اللى يجدد الرخصة وبعدين والده يبقى يبيع لى عن طريق السفارة كما سبق
ارجو الرد للاهمية ولك جزيل الشكر
قديم 27-07-2011, 01:01 PM
Ala'a Eldin Ala'a Eldin غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدرس لغة إنجليزية ثانوى
هواياتي: الكمبيوتر والأنترنت أفضل أن أقوم بالصيانة والإصلاحات البسيطة فى السيارة بنفسى

Ala'a Eldin is a name known to allAla'a Eldin is a name known to allAla'a Eldin is a name known to allAla'a Eldin is a name known to allAla'a Eldin is a name known to allAla'a Eldin is a name known to all

شكرا أخى الفاضل على موضوعك الرائع
أرجو أن يتسع صدرك لعرض هذا الموقف

أشترى والدى (الله يرحمه) سيارة بتوكيل وبعد فترة قصيرة توفى (إنا لله وإنا إليه راجعون) قبل أن يقوم بنقل ملكية السيارة بأسمه (علما أن ترخيص السيارة مايزال باقى فيه عامان)
وبعد أن توفى بيومان أتصل البائع وقال انه ذهب ليرخص سيارة جديدة فطالبه المرور بدفع ضريبة ترفية حيث انه يمتلك سيارتان (حيث أن السيارة التى اشتراها والدى كانت ماتزال باسم البائع) وطلب منى عمل عقد ملكيه وملحق تأمين
وقد تم الإتفاق بين الورثة على التنازل عن السيارة لى (علما بأن لى أخت لم تبلغ 21 عاما متبقى لها شهور قليلة) وقد أخبرنا أحد المحامين أنه يجب الإنتظار هذه الشهور القليله حتى تبلغ اختى 21 عاما قبل أن نتخذ أى إجراء لنقل الملكية
فما هى الإجراءات التى أتبعها وكيف أبدأ جزاك الله خيرا
وهل كلام هذا المحامى مضبوط أنه يجب أن ننتظر هذه الشهور المتبقية
وهل بعد إجراءات نقل الملكية سيظل ترخيص السيارة سارى أم هل يجب ترخيصها باسمى ترخيص جديد
قديم 29-07-2011, 09:40 PM
رجب صابر رجب صابر غير متواجد حالياً

رجب صابر is on a distinguished road

من فضلك عايز اعرف انقل ملكيه ازي وهدفع كام تقريبا السياره ريجاتا مو 89(1500) سي سي
وجزاكم الله خير وكل سنه وانت طيب:
قديم 07-08-2011, 03:52 PM
heroinmystory heroinmystory غير متواجد حالياً

heroinmystory is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elsaidy مشاهدة المشاركة

انا اشتريت عربية
بس لسة ممضيتش مشترى ولا فى العقد ولا فى الشهر العقارى عشان اقدر امشى بالعربية عادى بالمدة الباقية فى الرخصة الخاصة بالسيارة والتى بإسم البائع
هل كدة فى مشكلة ؟؟والموضوع ده عادى ولا لا

اخى من الجيد انك لم تمضى حيث اذا مضيت مشترى سوف تسجل فى خلال شهر واحد فقط ثم يسقط العقد ان لم تسجل فى المرور
ولا تقلق سوف تمضى فى المرور عند نقل الملكية
لو سمحت انا نفس الموضوع كدا بالظبط لسه ماماضتش فى العقد وعايز ابيع العربية ياترى بقا لازم انقل ملكية فى المرور علشان ققدر ابعها ولا ممكن ققدر ابعها بالعقد اللى معايا دا اللى لسه مامضتش فيه ولو ينفع ياريت تقولى الاجراءات ازاى وازاى اعمل توكيل بيع وشكرا ولسه الرخصة فيها 3 شهور
قديم 17-08-2011, 10:35 PM
mohamed elsayed mohamed elsayed غير متواجد حالياً

mohamed elsayed is on a distinguished road

الأخ الفاضل اسلام عليكم وكل عام وأنتم بخير أرجو مساعدتى فى هذا الأمر

لدى سؤال، عندى سيارة مستوردة موتور 1600 سى سى موديل 2009 وعملت حادثة وشركة التأمين اعتبرتها هلاك كامل والحمد لله على كل شئ، وشركة التأمين تطلب منى عمل مبايعة فى الشهر العقارى والسيارة بالطبع شبه مدمرة، فكيف سيعاملنى الشهر العقارى على الرسوم وكم تبلغ تقريبا ولكم خالص الشكر