العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 20-07-2012, 04:27 AM
mohamednassar7 mohamednassar7 غير متواجد حالياً

mohamednassar7 is on a distinguished road
افتراضي هام

عاوز مقارنه فى كل حاجه بين صنى وسيراتو الاوتو فى الاتنين ؟
من حيث الصيانه والعيوب والمميزات وقطع الغيار والثبات ومين الافضل على الطريق والتقفيل من داخل السياره علشان سمعت ان تقفيل الصنى مش كويس والامان والافضل من رايكم ؟
قديم 21-07-2012, 03:40 PM
amer_wageh amer_wageh غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السباحة

amer_wageh is on a distinguished road
افتراضي انا محتاااااااااااااااااااااا ااااااار

انا معايا 50000 ومش عارف اجيب اية اصلا !!! مبدئيا كدا انا شغلى كل يوم سفر لاسكندرية يعنى كل يوم حوالي 650 كيلو وعايز عربية مستعملة تستحمل معايا مرمطة وقطع غيارها كويسة ومناسبة ومتوافرة وبصراحة انا محتار بين الفيرنا وال byd و الاسبرانزا والبروتون ساجا وعرفت ان الميجان 2006 كمان بنفس السعر وعلي فكرة انا مش من هواه السرعة الجنونية يعنى مثلا انا كبيري 140 علي الطريق انا شخصيا افضل الميجان بس مش عارف هتستحمل معايا ولا لاء وهل فعلا هى عربية مش بتاعة مرمطة ومشاكلها كتيرة فعلا ولا لاء وعموما انا برشح الفيرنا في المقمام الاول ومشكلة الثبات ممكن اركب جنوط 14 بس انتوا تنصحونى اشتري اية ؟؟؟ انا المهم عندى الصيانة وقطع الغيار المتوافرة لو فى حاجة غير العربيات دى تنصحونى بيها الحقونى بيهاااااااا وشكرااااااا مقدما علي الرد
قديم 24-07-2012, 11:41 PM
medo84eg medo84eg غير متواجد حالياً

medo84eg is a name known to allmedo84eg is a name known to allmedo84eg is a name known to allmedo84eg is a name known to allmedo84eg is a name known to allmedo84eg is a name known to all
افتراضي رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

اولا الف شكر علي الفكرة الهايله
ليا صديق شغال في العاشر من رمضان و ساكن في الهرم و بيفكر يشتري عربية و بيفكر في الرينو لوجان او رينو سانديرو او بي واي دي اف 3
يا ريت تفيدنا او لو عندك اقتراحات اخري
هو عاوز عربيه يروح و يجي بيها كل يوم ان شاء الله و تكون اعتمادية و متعملش معاه فصول بايخه و تتحمل
و الف شكر مقدما
قديم 26-07-2012, 01:51 AM
dr M dr M غير متواجد حالياً

dr M is on a distinguished road
افتراضي رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

لو سمحت انا محتارة اوووى بين الكارينز والاكسنت ار بى عارفة ان العربيتين مالهمش علاقة ببعض بس دول اللى استقريت عليهم ومامتى وبابا مرتاحين للكارينز بس انا محتارة جدا ياريت بجد تقولى انهى احسن وهى هتبقى لينا يعنى ليا ولمامتى وبابا وتقولى بردو عيوبهم ومميزاتهم ياريت عشان الحيرة دى والاكسنت هاتش باك بردو شوفتها
قديم 26-07-2012, 07:50 PM
drwalaa drwalaa غير متواجد حالياً

drwalaa is on a distinguished road

استاذ محمد
محتاجة رايك
ارجو سرعة الرد عشان هشترى العربية الجديدة بكرة او بعده
انا معايا دايو سبيرو بقالى 12 سنة و طلعت عينى
انا عايزة علربية اوتوماتيك زيرو اوتوماتيك و مناسب ليا الفيرنا 2012 او هيونداى اى تن 2012 عسان فى حدود امكانياتى "من 75 الى 80"
والدى مصر ان اجيب حاجة زى ميتسوبيشى لانسر 2008 استعمال نضيف او حاجة كده عشان اجمد و تمنها فيها
مع العلم ان عربيتى طلعت عينى وانا مش عايزة اى حاجة اصلح فيها لانى مقيمة لوحدى فى منطقة نائية ! و ماحدش بيتبهدل غيرى فى التصليح

اسفة للاطالة و قولى رايك بالتفاصيل