العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 15-05-2010, 11:00 PM
sayedkhedr sayedkhedr غير متواجد حالياً

sayedkhedr will become famous soon enough
افتراضي رد: سبب ارتفاع درجة حرارة محرك السيارة اللادا 2107 الروسي

عايزك تشوف مستوى المياة فى القربة قبل ما تدور السيارة الصبح اذا كان منخفض اظبطه لان لو المياة معششة حتريح وتملا الموتورباليل
قديم 16-05-2010, 02:00 AM
الصورة الرمزية lost2008
lost2008 lost2008 غير متواجد حالياً

lost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond repute

ال128 كانت بتطفى معاية برضة اول ما الحرارة توصل 90, و برضة كانت المشكلة فى طرمبة البنزين
قديم 26-05-2010, 03:00 AM
daliaali2003 daliaali2003 غير متواجد حالياً

daliaali2003 has a spectacular aura aboutdaliaali2003 has a spectacular aura about
ارجوووووووووووووكم المساعدة فى موضوع معالجة سخونة السيارة

ارجو من احد الاخوة الافاضل بالمنتدى مساعدتى وابداء الرأى ...........
بس لو سمحتم من غير تريقة ...........
ايه رأيكم لو بقى للعربيةعدد 2 راديتير ............؟؟؟؟؟؟
ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الاصلى اللى راكب فيها فى المكان الطبيعى فى مقدمة السيارة كالعادة .......
والثانى بيكون على سطح العربية ...... يعنى بيتعمل شبكة صغيرة وبينحط عليها الراديتير مسطح بعد غلق فتحة دخول الماء جيدا بصمام لا يسمح بتسريب الماء منه .... حيث ان صمام الراديتير الاصلى هو الذى سيقوم بمهمة تسريب الماء الفائض ......!!!
واعلى الراديتير المسطح عدة ريش الومنيوم بزاوية ميل للامام بحيث تدفع الهواء لاسف اثناء سير السيارة عبر الراديتير
طب والتوصيلات (الخراطيم)؟؟؟؟؟؟؟
ممكن يتوصل الراديتير الثانى مع الاول اما على التوالى ؟؟؟؟؟ اى لن نهاية مسار الماء الذى تم تبريدة بالراديتير الاول يكون بداية مسار للراديتير الثانى المسطح .........
والسؤال هنا هل هذا يسبب اجهاد على طلمبة المياة بالسيارة وما مداة ؟؟؟؟؟؟؟؟
او
على التوازى مع الراديتير الاصلى .... اى عمل مشترك على هيئة حرف Y
ارجو من احد الزملاء الافاضل الاجابة على هذا السوءال الذى افكرة فيه كثيرا ... لان المشكلة ان مفيش حد من الميكانيكية اللى ف المنطقة فاهم المسألة دى
ارجوووووووكم ...... الرد .....
شاكرة لكم مقدما حسن تجاوبكم وتعاونكم معى
داليدا
ptmnlo123per1147 ptmnlo123per1147

التعديل الأخير تم بواسطة daliaali2003 ; 26-05-2010 الساعة 03:05 AM سبب آخر: العنوان
قديم 26-05-2010, 11:31 AM
sabry9 sabry9 غير متواجد حالياً

sabry9 is on a distinguished road

انا معايا لادا 2107 موديل 2001
مشكلة اللادا الأزلية الحرارة
لازم تتابعها بإستمرار انا جربت كل حاجه
غيرت الترموستات جيت عالي وواطي وكل حاجه غيرت الغطا غيرت الخراطيم كلها حطيط ميه خضرا عملت كل جاه كل حاجه .. ومشكلة ملهاش حل
لازم بإستمرار تراقب الحرارة ومعاك جركن الميه الهمام للإحتياط...
قديم 26-05-2010, 04:13 PM
sheko fun sheko fun غير متواجد حالياً

sheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to behold

يا جماعة أنا صحيح مليش خبرة فى اللادا قوى بس أنا عندى فكرة بسيطة عنها

وأنا أعتقد إن سبب إرتفاع درجة حرارة اللادا هو :

العربية دى بتيجى من روسيا زى ما كلنا عرفين والطبيعى إن أجواء روسيا ثلج وبرد شديد فى بلادهم , عشان كدة بيصنعوها بثرموثتات يسخن العربية تسخين شديد جداَ بالمقارنة بأى عربية تانية . عشان المياة إللى جوة العربية متتجمدش . فالثرموثتات دى بتسخنها تسخين جامد عشان توصل للأداء العادى إللى يقارن بالعربيات الأخرى فى العالم كله .

لاكن لما العربية دى بتيجى مصر طبيعة مصر إن الجو حر جدا فى الصيف ومعتدل فى الشتاء عشان كدة الثرموثتات بتسخن العربية لدرجة كبيرة جداَ ممكن توصل لأكثر من 100 .

فأقترح على ملاك العربية اللادا الروسى إنهم يغيروا الثرموثتات دى بثرموثتات أخرى تناسب الجو المصرى إذا أمكن . ( والله أعلم ) .

على العموم إسئلوا عليها بره وفى التوكيل وشوفوا الحل دة هينفع ولا لأ . والله المستعان وأتمنى لكم التوفيق بإذن الله .

وبالمناسبة أنا كنت عايز أخد رأيكم فى أنهى واحدة من العربيتين دول أفضل فى اللادا
هل اللادا سمارا 2115 موديل 2010 أفضل
أم اللادا 2107 موديل 2010 مصرى أو روسى .

ولكم جزيل الشــــــــــــــــــــــ ـــــــــكــــــــــــــر